Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nog maar eens een filter vraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nog maar eens een filter vraag

Hallo,

is er een filter die daadwerkelijk helpt wat lichtvervuiling van het stad tegen te gaan, voor men observaties van thuisuit?

kheb een oranje celestron C8.

kheb hier wat rond gelezen, maar het lijkt van zoveel factoren, tuurlijk, af te hangen, it's still a bit chinese to me.
    en het is altijd goed om meningen van gebruikers te horen ipv. verkoopstalk!
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Hoi,

Ik gebruik zelf een IDAS filter. Of deze ook visueel bruikbaar is kun je even opzoeken.

Kijk anders even op:
    http://sciencecenter.net/hutech/filters.htm

Daarnaast heeft Baader en lumicon wel goede filters.
    Ik heb een tijdje het moon and skyglow filter gehad. Deze werkt wel goed.

Ik denk wel dat het ook afhangt van welke objecten je bekijkt.
    Rode (ha) nevels zijn anders dan bijvoorbeeld planetaire nevels
    Voor de laatste kun je volgens mij de UHC filters gebruiken.

Succes.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

ik heb een soortgelijke vraag een keer voorgelegd aan Mat Drummen van de Koepel en kreeg het volgende antwoord:
      UHC-filter 100% transmissie bij OIII en H-bta; 96% bij H-alpha; blokkering van alle storende golflengten; het beeld blijft relatief helder.
      UHC-E filter Astronomik

Er is weinig verschil. Beide blokkeren de meeste kunstlichtbronnen. Beide laten het meeste licht door rond 500 nm (goed voor planetaire nevels) en rond 660 nm (goed voor gasnevels).

De Astronomik-filter laat over het hele spectrum
      een fractie meer licht door. Het Baader filter is
      iets smalbandiger.

Het is dus vooral de opening van de telescoop die van belang is voor de keuze.

Bij een telescoop van 10 -15 cm maakt het maar zeer weinig uit.

Bij een telescoop met een opening van 10 cm of
      minder is de Astronomik iets beter.

Bij een telescoop groter dan 15 cm is de andere (Baader) filter de beste keuze.

Commentaar

Dus met de C8 best voor de baader gaan?

wel kben nog maar pas bezig:
        kheb een celestron c8 gekocht met dual axis corr.
        die volgmoter heb ik gisterennacht getest, bleef heel goed volgen.

er zaten twee oculairen bij en that's it een goedkoopaanvoelende maar werkende 10mm plossl en dan iets K.20mm meer staat er niet op.

nu na een paar nachten kijken staan er meteen een paar dingen op men verlanglijstje.

- finderscope met 90 kijkhoek
        - Dauwkap, hoewel ik verrast was dat saturnus nog zeer duidelijk in focus en constrast had ook al was het glas helemaal bedauwd.
        -meer oculairen : iets dichter nog 6mm en iets van 30mm
        -een zoomlens, lijkt me erg interessant ook al moet je er blijkbaar iets voor inboeten, maar spendeer je nog meer tijd met kijken, lijkt me ook makkelijker om iets te vinden.
        -filters : dus iets voor de nebula en lichtvervuiling en iets voor planeten en de maan.
        - en een barlow van 1,5/2*

dat moet het wel zijn,
        en een warme jas...
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

en puntje: met UHC filter niet teveel vergroten; uitgangspupil van ongeveer 3-4mm gebruiken, dus een 32mm tot 40mm oculair op een SCT.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oei maar dat is toch maar een kleine vergroting?
            kan je dan al deepsky dingen zien?

kheb het ! idd, meer vergroting levert weinig op,
            kheb vandaag eindelijk iets anders waargenomen dan saturnus, de great orion nebula!! tegek..

kheb wel al goed in de buurt gezeten. van deepskye dingen maar niets waargenomen, t'is ook denk ik te zwaar lichtvervuild.
            B
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
            X