Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

focusser ter vervanging van plastic rotding

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

focusser ter vervanging van plastic rotding

Ik zie op de site van TS een echt goedkope full-metal focusser die mooi ter vervanging van mijn waardeloze plastic ding op m'n newton kan. Alleen, goedkoop is duurkoop?

ziehier:
    http://www.teleskop-service.de/Selbstba ... .htm#Nt125

ik weet dat dit geen kwaliteit is zoals de meeste crayford focussers maar daar heb ik simpelweg geen geld voor. Is het de moeite waard of gaat dit net zo tegenvallen als het plastic prul dat er al op zit?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Re: focusser ter vervanging van plastic rotding

Da's een eenvoudige standaard Synta-focuser. Prima ding hoor. Het zal een ontzettende verbetering zijn, maar speling blijf je altijd een beetje houden met rack & pinion. Het is altijd een compromis tussen speling en stroefheid. Ik heb dezelde op mijn Skywatcher 150mm Newton zitten Hij is niet fantastisch maar hij bevalt me goed genoeg om henm niet te willen vervangen door een Crayford.

Trouwens, als je wat gaat bestellen bij TS, laat me het even weten. Dan bestellen we samen en delen de verzendkosten!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hahaha een echte hollander, voor 4 euro de kosten delen

Je focuser vervangen is toch wel een van de mooiste dingen die je merkbaar meer genot zullen bieden bij het waarnemen. Zeker doen in ieder geval.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
        Tja, voor een artikeltje dat een tientje kost betaal ik liever niet datzelfde bedrag aan porto... Bovendien: meer bestellen = korting!

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
          Tja, voor een artikeltje dat een tientje kost betaal ik liever niet datzelfde bedrag aan porto... Bovendien: meer bestellen = korting!
          Groot gelijk heb je

In dat geval ga ik hem bestellen, daarnaast ook nog een red dot finder en nog iets leuks... Roel, zou jij me eens kunnen helpen om de boel goed te collimeren? Zelfs met mn zelfbouw lasercollimator lukt het me niet goed en het is echt pure frustratie om met goede seeing nóg steeds een dubbele saturnus scherp te krijgen en een enkele onscherp

Doe maar ff PM'metje wat je nodig hebt dan regelen we dat. Ik zoek nog ff uit wat ik precies wil hebben dus ik bestel vandaag/morgen nog niet.
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
            Groot gelijk heb je

In dat geval ga ik hem bestellen, daarnaast ook nog een red dot finder en nog iets leuks... Roel, zou jij me eens kunnen helpen om de boel goed te collimeren? Zelfs met mn zelfbouw lasercollimator lukt het me niet goed en het is echt pure frustratie om met goede seeing nóg steeds een dubbele saturnus scherp te krijgen en een enkele onscherp

Doe maar ff PM'metje wat je nodig hebt dan regelen we dat. Ik zoek nog ff uit wat ik precies wil hebben dus ik bestel vandaag/morgen nog niet.
            Kun je geen 2" focusser er op kwijt?
            Zo niet dan zeker doen.
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
              Origineel geplaatst door Ionize
              Groot gelijk heb je

Kun je geen 2" focusser er op kwijt?
              Zo niet dan zeker doen.
              Dat plastic prul is ook een 2" dus waarom niet, maar waarom wél?
              Ik heb geen 2"oculairen en ben niet van plan deze aan te gaan schaffen.

Commentaar

Je moet het uiteraard zelf weten, maar ik kan niet meer zonder mijn 2" occulairen.
                Als ik jou was zou ik die optie niet zomaar overboord gooien.
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Leg dan ook even uit waarom je niet zonder 2" meer kan. Beetje verwarrend (en vervelend) als mensen om hulp vragen bij de aanschaf van een 1,25" focusser en dat men dan plots begint over een 2" focusser met als uitleg 'Ik kan niet meer zonder'. Geval van door de bomen het bos niet meer zien.
                  "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Op mijn Dobson zit ook een 2" focuser en ik heb ook wel 2" oculairen er in gehad, maar voor mij hoeft het ook niet zo. Naast het voordeel van een groter kijkgat heb ik nog niet echt voordelen gezien. Maar ja, da's een kwestie van smaak.

En collimeren wil ik wel voor je doen, Ionize.

Commentaar

Op mijn Dobson zit ook een 2" focuser en ik heb ook wel 2" oculairen er in gehad, maar voor mij hoeft het ook niet zo. Naast het voordeel van een groter kijkgat heb ik nog niet echt voordelen gezien. Maar ja, da's een kwestie van smaak.

En collimeren wil ik wel voor je doen, Ionize.
                      ik wil een dezer dagen gaan bestellen dus geef me ff door wat je nodig hebt roel.

Commentaar

eh Roel, kunde eigenlijk op uw telescoop ne 2" focuser kwijt?
                        volgens mij is de jouwe voor 1.25" en t-2 gemaakt. Een t-2 => 2" adapter is een (minder goed maar realistisch) alternatief.
                        http://www.teleskop-service.de/Astro...apter.htm#SC2z
                        Je kunt er ook nog een microfocuser of een clicklock ophangen
                        http://www.teleskop-service.de/baade...m#okularklemme
                        Bresser Hunter 10-30x50
                        Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door NFS'ke
                          eh Roel, kunde eigenlijk op uw telescoop ne 2" focuser kwijt?
                          volgens mij is de jouwe voor 1.25" en t-2 gemaakt. Een t-2 => 2" adapter is een (minder goed maar realistisch) alternatief.
                          http://www.teleskop-service.de/Astro...apter.htm#SC2z
                          Je kunt er ook nog een microfocuser of een clicklock ophangen
                          http://www.teleskop-service.de/baade...m#okularklemme
                          Sterker nog, er zit een 2" focusser op, maar ik gebruik hem alleen maar met 1.25" adapterring. Voor mij hoeft dat 2" niet echt.

Maar het gaat hier niet om mijn scoop, maar over die van Ionize.

(P.S@Ionize: pb komt eraan, ik kon gisteren de hele dag niet op het forum...)

Commentaar

Ha! de spullen zijn binnen!

leuk ding die Skysurfer 3, jammergenoeg van plastic maar wat wil je voor die prijs. De nieuwe focusser voelt heel robuust aan. Nog wel even het vet vervangen want hier zit weer van dat dikke plakslijm op. Een nadeel is dat de voet van de focusser (gedeelte dat je vastschroefd op de tubus) veel rechthoekiger is op het origineel dan op de nieuwe focusser. Hierdoor staan de schroeven veel verder uit elkaar. Zo ver zelfs dat ze helemaal onder de nieuwe voet uitkomen.

Dit is vast niet de eerste keer dat iemand dit tegenkomt, dus: Zijn hier mooie afdekdopjes voor ofzo?

Commentaar

Werken...
                            X