Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Volgmotor .. word ik nou gek of ... ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Volgmotor .. word ik nou gek of ... ?

Ok, mijn simpele volgmotortje wat bij mijn telescoop (Bynostar 130-900 Newton) was geleverd weer terug van reparatie (verbinding was afgebroken 1 seconde na gebruik). Gister voor het eerst gebruikt ... maar het gekke ding (EQ2 motortje, zie foto) gaat niet snel genoeg Kan het motortje op z'n snelst zetten maar dan nog loopt alles uit beeld, motortje kan het niet bijbenen. Nu had ik leverancier gemailed en wel netjes antwoord ... maar .... dit antwoord doet me toch m'n wenkbrauwen optrekken:

"Ik heb dit even overlegd met de technische dienst van de importeur. Volgens hen, maar het kan zijn dat u dit al gevonden had, zit er onder het lampje een snelheidsregelaar. Hoe sterker de vergroting, hoe sneller het object uit beeld loopt; de motor moet dan langzamer worden afgesteld. Dit zal dus per oculair moeten worden afgesteld."

Ik zal misschien wel gek zijn maar het gebruik van een occulair bepaald toch niet het sneller of langzamer zetten van motortje??
    Plus, als dit motortje op z'n snelst gezet wordt, dan moet ie toch als het ware de hemel wat gaan inhalen?

Menno
    Bynostar heeft goed beeld maar kwalitatief wbt onderdelen is het een ramp
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Re: Volgmotor .. word ik nou gek of ... ?

Origineel geplaatst door meegja
    Ik zal misschien wel gek zijn maar het gebruik van een occulair bepaald toch niet het sneller of langzamer zetten van motortje??
    Plus, als dit motortje op z'n snelst gezet wordt, dan moet ie toch als het ware de hemel wat gaan inhalen?

Menno
    Bynostar heeft goed beeld maar kwalitatief wbt onderdelen is het een ramp
    Nee, je bent zeker niet gek nee .
    't Snel uit het beeld lopen van een object gebeurt alleen wanneer je het volgmotortje niet gebruikt of zeer, zeer slecht hebt uitgelijnd op het noorden. In alle andere gevallen dient de montering (het motortje) de sterren te volgen met de snelheid van de aardrotatie, beter bekend als 'sidereal'. Dus als die vent beweert dat het bij gebruik van het de motor en een equatoriale (polaire) opstelling afhankelijk is van het oculair... dan is dat grote onzin!

Succes,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

"Dit zal dus per oculair moeten worden afgesteld."
      Larie. De aarde daait niet plots met een andere hoeksnelheid om haar as omdat je van oculair [één "c"] verandert.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

motortje kan het niet bijbenen.
        Je bent wel zeker dat-ie aan de goede kant staat (m.a.w. de goede richting uitdraait)?

Ik had die indruk ook even bij een motorwissel op mijn platform - de constructeur had het bedradingsschema mee geleverd voor het zuidelijk halfrond.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Poolafstelling checken en dubbelchecken is inderdaad een goede optie .
          Deze motortjes zijn voorzien van een noord/zuid schakelaartje .
          Weet je zeker dat die goed staat ?

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            motortje kan het niet bijbenen.
            Je bent wel zeker dat-ie aan de goede kant staat (m.a.w. de goede richting uitdraait)?

Ik had die indruk ook even bij een motorwissel op mijn platform - de constructeur had het bedradingsschema mee geleverd voor het zuidelijk halfrond.
            Sixela heeft hier een goed punt! Als de motor aan de verkeerde kant van het asje gemonteerd is draait ie de verkeerde kant op. Ik had hetzelfde probleem met datzelfde motortje!

Kijk ook even of je asje wel soepel genoeg draait. Echt sterk is dat motortje niet, voor je het weet is ie doorgebrand.
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik ga dezelfde motor vanavond uitproberen,ik ben zelf benieuwd.
              Ik houd je op de hoogte.
              Het beste weer om testerrenkijken is geen weer.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Sixela heeft hier een goed punt! Als de motor aan de verkeerde kant van het asje gemonteerd is draait ie de verkeerde kant op. Ik had hetzelfde probleem met datzelfde motortje!

Kijk ook even of je asje wel soepel genoeg draait. Echt sterk is dat motortje niet, voor je het weet is ie doorgebrand.
                Even meerdere antwoorden in 1 ...
                - Motortje heeft maar 1 punt op montering waar ie op vastgezet kan worden. Maar als ie andersom zou zitten dan zou het beeld in tegenovergestelde richting gaan lopen en dat doet het niet :-)
                - Scoop was goed paraclitsch opgesteld ... met de hand bleef alles prima in beeld op dezelfde lijn.
                - Schakelaar op motortje stond op Noord ... met zuid ging het beeld snel de andere kant op (had ik al geprobeerd )
                - Volgens mij loopt asje wel soepel ... als ik met de hand draai, dan is er maar heel weinig weerstand.

Alvast bedankt allemaal ... ben iig niet gek

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door dab
                  Ik ga dezelfde motor vanavond uitproberen,ik ben zelf benieuwd.
                  Ik houd je op de hoogte.
                  Ok, ben wel benieuwd!

Menno

Commentaar

Hallo Menno

Het motortje heeft geen probleem met het volgen in het noorden ,doet het prima volg al een kwartier en loopt niet weg,maar het zuiden bekijken met de kijker geeft een probleem.
                    De motor zit in de weg.lukt met niet,dat moet ik wel even uitzoeken.
                    maar het motortje bij mij volgt goed,is de batterij wel goed bij jou?

Commentaar

Heb na een beetje trekken en duwen de kijker naar het zuiden kunnen zetten waar ik hem op Betelgeuse {Orion} heb gezet en kon het motortje het prima aan.
                      Batterij slinkt wel heel snel,na 40 minuten liep alles langzaam uit beeld.

Commentaar

Gisteravond nog wat getest ... motortje volgt net aan snel genoeg als ik wat lager zit. Pleiaden hield ie dus net aan bij.
                        Maar richting zenith gaat t mis. Saturnus loopt dan gewoon uit beeld.
                        Nah ja ... heb iig wel met leverancier gemailed en kan motor plus stukkend statief deel direct daar omruilen, hoeft dus niet via winkel wat weer tijd scheelt.

Menno

Commentaar

Ik heb dezelfde kijker, en dezelfde volgmotor. Wat ik heb gemerkt is dat het altijd ff duurt (seconde of 10) voordat de motor goed volgt.
                          Heb je de 2 grote schroeven van de montering wel goed vast zitten voordat je met het volgen begint? Dus dat je de kijker niet meer met de hand kan bewegen zeg maar?
                          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

In de grijze oudheid had ik toch ook een volgmotor met snelheidsregelaar.
                            Ik snapte absoluut niet waarom dat nodig was, maar had ondertussen wel hetzelfde probleem als Meegja.

Nu ik dit verhaal lees begrijp ik pas een beetje waaróm die regelaar erop zat. Misschien om de motorsnelheid bij te stellen als je naar een ander deel van de hemelbol kijkt?

Dit moet natuurlijk niet nodig zijn, snelheid is inderdaad snelheid, maar ik praat nu over 30 jaar geleden en wist toen nog absoluut niet hoe ik mijn kijker op de pool moest afstellen.
                            Misschien is dit gewoon een achterhaald systeem?

Commentaar

Ik kan me voorstellen dat het voor een motortje uitmaakt of je de telescoop haaks op de poolas (kijken in de buurt van de hemelequator) moet voortbewegen (met een langere straal van het systeem) of meer in richting poolster. In ieder geval zal het hoekmomentum anders zijn en daardoor ook de kracht. Maar mogelijk dat de fysici onder ons daar meer over kunnen vertellen.
                              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
                              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Werken...
                              X