Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies over een deep-sky en zoekoculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies over een deep-sky en zoekoculair

Ik ben op zoek naar een oculair voor mijn TAL (8”/ F10) voor het bekijken van wat uitgestrektere nevels en sterhopen en om te gebruiken als zoekoculair. Het oculair met de langste brandpuntsafstand wat ik nu heb is een 25mm Plössl met 50 graden FOV en een beeldveld van ong. 38’.

Ik zoek iets met een groter beeldveld en een langere brandpuntsafstand, maar ook een FOV van minimaal 50 graden (ik heb net mijn 40 mm Plössl verkocht, omdat ik teveel het gevoel had door een kokertje te kijken). Mijn focusser kan uitsluitend 1,25” oculairen aan. Een 32 mm Plössl ligt voor de hand, maar zijn er ook andere alternatieven ? Graag jullie suggesties.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Nou ja, als geld geen grote rol speelt:
    Televue Panoptik 24 mm
    Meade SWA 24 mm

Allebei rond de 70 graden en daarmee in de buurt van het maximaal haalbare veld in een 1,25" focuser. Daarnaast vergroten ze sterker dan een 32mm Plossl waardoor je achtergrond wat donkerder wordt en je de vage vlekjes wat beter ziet.

Als iets minder duur alternatief en waarschijnlijk erg goed in jouw kijker (als die echt f/10 is) kun je denken aan de Meade 5000 PLossl 26 mm. Die heeft nog altijd 60 graden beeldveld, in iets mindere mate het achtergrond-verduisterings-effect en kost minder dan de helft van de andere twee.

Maar dan de belangrijkste tip: zorg dat je eerst een keer de oculairen in je eigen kijker gebruikt voordat je koopt. Jouw ogen en jouw kijker maken het altijd weer anders dan voor de mensen die de tests hebben uitgevoerd die je op internet leest. Echt waar! Dus: op naar die bijeenkomsten, starparties en open dagen bij sterrenwachten.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Ik snap niet dat jouw telescoop alleen 1,25" oculairen aan kan.
      Kun je er niet beter een 2" visual back voor kopen. Daar krijg je een boel voor terug!!
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Re: Advies over een deep-sky en zoekoculair

Origineel geplaatst door Ed
        Ik ben op zoek naar een oculair voor mijn TAL (8”/ F10) voor het bekijken van wat uitgestrektere nevels en sterhopen en om te gebruiken als zoekoculair. Het oculair met de langste brandpuntsafstand wat ik nu heb is een 25mm Plössl met 50 graden FOV en een beeldveld van ong. 38’.
        32mm Televue Plössl
        35mm Orion Ultrascopic
        Telescope Service WA 25mm
        22mm Vixen LVW (of Orion Lanthanum Superwide)
        24mm Panoptics (neen, de mijne kun je niet krijgen ).

Geen 21mm Stratus of Hyperion, want die heeft een kleinere beeldhoek dan de kortere broertjes en toont dus minder veld.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Offtopic: volgens mij ben ik de gene die jou 40mm gekocht heeft
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Of deze

Lv 40 mm van vixen 161 Euro

Beeld veld is dan : 2000/40 = 50 ( vergroting ) ------> Apparent Field 42°/50 = 0,84° Beeldveld
            Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Dank voor de suggesties. Aan de Panoptik en Meade SWA had ik ook al zitten denken, maar ik hik een beetje tegen de prijs aan. Bovendien geven beide een ongeveer even groot beeldveld als een (veel goedkopere) 32 mm Plössl (wel bij 20X meer vergroting). Datzelfde geldt voor een Vixen LVW. De Vixen LV 40 mm geeft hetzelfde FOV als de 40 mm Plössl die ik net verkocht heb, dus dat schiet niet erg op.

Als ik de verschillende mogelijkheden zo eens op een rijtje zet, ziet het er niet naar uit dat ik een veel groter beeldveld dan 50' kan verkrijgen met mijn 1,25" focusser. Het vervangen van de focusser voor een 2" exemplaar is dan de enige optie om meer beeldveld te krijgen lijkt het. Bij een TAL 200K is dat echter een hele operatie, omdat de focusbuis aan de backplate vast zit, en er niet zomaar een willekeurige SCT focusser opgezet kan worden (zie ook foto's hiervan bij de thread 'focusserinrichting Chris style'). Bert heeft dat wel gedaan met zijn TAL, maar ik denk dat ik er nog maar even mee wacht.

Commentaar

Dank voor de suggesties. Aan de Panoptik en Meade SWA had ik ook al zitten denken, maar ik hik een beetje tegen de prijs aan. Bovendien geven beide een ongeveer even groot beeldveld als een (veel goedkopere) 32 mm Plössl (wel bij 20X meer vergroting). Datzelfde geldt voor een Vixen LVW. De Vixen LV 40 mm geeft hetzelfde FOV als de 40 mm Plössl die ik net verkocht heb, dus dat schiet niet erg op.

Als ik de verschillende mogelijkheden zo eens op een rijtje zet, ziet het er niet naar uit dat ik een veel groter beeldveld dan 50' kan verkrijgen met mijn 1,25" focusser. Het vervangen van de focusser voor een 2" exemplaar is dan de enige optie om meer beeldveld te krijgen lijkt het. Bij een TAL 200K is dat echter een hele operatie, omdat de focusbuis aan de backplate vast zit, en er niet zomaar een willekeurige SCT focusser opgezet kan worden (zie ook foto's hiervan bij de thread 'focusserinrichting Chris style'). Bert heeft dat wel gedaan met zijn TAL, maar ik denk dat ik er nog maar even mee wacht.
                hoi ed,
                zeg heb jij ervaring met die meade etx 70?
                en zo ja kun jij mij wat vertellen wat ik dan allemaal zou kunnen waarnemen.en wat niet mogenlijk is.

groetjes Rob
                there is no darkside of the moon........really

Commentaar

Je kan ook nog altijd een focel reducer nemen om meer beeldveld te krijgen.

Hier een gelijkaardige vraag. http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5930
                  Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

@ BOR,
                    Meer info over de ETX 70 en wat je ermee kan zien vind je op Weasner's Mighty ETX-site (http://www.weasner.com/etx/menu.html) en er staan wat reviews op cloudy nights.

Op http://astrosurf.com/l60/en/L60_deep_sky.html staan wat tekeningen die gemaakt zijn m.b.v. een 6 cm refractor, de ETX 70 levert vergelijkbare beelden.

Commentaar

Dank voor de suggesties. Aan de Panoptik en Meade SWA had ik ook al zitten denken, maar ik hik een beetje tegen de prijs aan. Bovendien geven beide een ongeveer even groot beeldveld als een (veel goedkopere) 32 mm Plössl (wel bij 20X meer vergroting).
                      Da's normaal: in een 1.25" formaat haal je geen veldstop van groter dan 27-28mm - en da's wat een 32mm Plössl heeft.

De enige uitzondering is de Ultima/Ultrascopic 35mm, die een veldstop heeft die boven de 1.25"-insteekbuis ligt, maar het oculair moet dan ook veel dichter bij de buis komen en er is in het extra veld nogal wat vignettering van de insteekbuis.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik val in herhaling maar bij de Tal 200k kun je de focusser er makkelijk af halen. In het gat wat je dan ziet past precies een los objectief van een 7x50 verrekijker. Die zijn voor bijna niets te koop op marktplaats.nl
                        Als je dan de focusser er weer op zet, en een 32 mm oculair gebruikt heb je een F5/32 mm is 33x vergroting. Ik heb dat nagemeten.
                        200/33 = ca. 6 mm uitrede pupil. Beter kan bijna niet.
                        Het verrekijker objectief is groot en geeft daardoor geen vignettering.
                        Een nadeel: het zenitprisma is niet meer bruikbaar. Dat wordt dus onder je telescoop kruipen. Mogelijk moet je een langer vastzetschroefje in je focusser gebruiken.

Een ander nadeel is dat je bij heldere objecten (maan) je de centrale obstructie voor je oog ziet zweven. Bij deep-sky heb je daar geen last van.

Suc7

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Na lang twijfelen heb ik gisteren op de ATT uiteindelijk een Panoptic 24 mm gekocht. De prijs was eigenlijk nog steeds een issue, maar gelukkig heb ik toch nog 16% korting weten te bedingen. Gisterenavond even een snelle blik geworpen door dit prachtoculair (er moest helaas ook nog gewerkt worden om dit soort zaken te kunnen aanschaffen) en kunnen concluderen dat de positieve recenties niet voor niets zo positief zijn !

Ik vraag me overigens na een dag op de ATT (met meer mooie aanbiedingen) wel af wat de marge van een gemiddelde retailer is op astro-spul als oculairen en telescopen. Iemand een idee ?

Commentaar

een telescoop: rond de 30% tot 50% meen ik me te herinneren.
                            accesoires: hangt er een beetje van af hoe ze zijn gemaakt en van welke materialen en dergelijke en wat voor onderdeel, maar meestal tussen de 30% en 80% afhankelijk van het soort accesoire (zo is een zwaluwstaart veel goedkoper dan een Nagleroculair om te produceren)
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Na lang twijfelen heb ik gisteren op de ATT uiteindelijk een Panoptic 24 mm gekocht. De prijs was eigenlijk nog steeds een issue, maar gelukkig heb ik toch nog 16% korting weten te bedingen. Gisterenavond even een snelle blik geworpen door dit prachtoculair (er moest helaas ook nog gewerkt worden om dit soort zaken te kunnen aanschaffen) en kunnen concluderen dat de positieve recenties niet voor niets zo positief zijn !

Gefeliciteerd!, ik wilde je hem nog aanprijzen maar je hebt hem al! Ik heb al enige tijd de 27mm 2" en ik moet zeggen het is zijn geld wel waard (ik heb hem wel tweedehands). Het is echt of je een andere telescope hebt. Ik heb de sotbanden in M31 gezien en de nevel leipe gewoon het beeld uit. In eerste instantie dacht ik dat er randonscherpte was maar dat is gweoon je oog dat niet het hele beeld scherp krijgt . Ik ben er zeer happy mee en ik weet zeker dat jij dat ook wel zult zijn (15% korting si trouwens best veel op Televue)
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
                              X