Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke oculairen voor binoviewer

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke oculairen voor binoviewer

Ik heb zo hier een daar gelezen dat voor binoviewers de branpuntsafstanden van de oculairen het best tussen de 12 en 15mm zouden moeten liggen.
    Is daar een speciale reden voor?

Ik heb zelf een 9mm TMB planetary en ik denk er over een 2e aan te schaffen als ik deze in een bino kan gebruiken...
    Of een tweede 25mm ultrascopic aanschaffen. Ik geloof als je een bino barlowed dat j een 2,8x vergroting krijgt.??

Ik wil hem hoofdzakelijk gebruiken voor planeet-, en op de 2e plaats maan observaties...

Wie kan mij helpen..
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

je moet een beetje oppassen dat de oculairen wel precies het zelfde zijn, anders heb je kans dat je de ene oculair hoger of lager moet zetten. of dat deze niet lekker samen komen tot 1 beeld.

waarom je die brandpunt afstanden zou moeten gebruiken zou ik je niet kunnen vertellen, ik heb wel met 2x 25mm gekeken. gaf prima beeld

Commentaar

Neem 2 eenvoudige 20mm plössls. Meer heb je niet nodig voor een heel fijn beeld. TMB is wat overdone. Ik heb 2 synta plossls. Sprak ook iemand met een denkmeier en een takahashi (remember ko?) en die had ook 2 chineesjes.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het probleem is dat 2 chineesjes hetzelfde kosten als 1 ultrascopic of TMB!

Maar dat geeft wel de optie twee 15mm oculairen te kopen, laat ik die nou nog niet hebben...

hmmm.. moeilijk. Een 25mm ultrascopic of 2 super plossl....

help!!!

Commentaar

teleskop-service biedt 2 Celestron 25 mm plösls voor €46,50.
          Ik heb die recent gekocht bij een bino-vieuwer, mooie oculairs met ruim voldoende inkijk.
          In verband met het brandpunt 1200mm en de focusser van mijn Dobson krijg ik alleen focus met een Barlow ertussen, maar het beeld is dan ook fantastisch: echt of je over de bergen fietst op de Maan!
          Ik schat de vergroting op 150x
          Space is infinite. My budget is not.

Commentaar

Het zijn 2 Bino-lite oculairen van Burgess geworden met 60 graden beeldveld voor 75 euro. Mooi prijssie toch!

Commentaar

Werken...
            X