Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Diagonaal of Zenith Prisma; 1,25" of 2"?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Diagonaal of Zenith Prisma; 1,25" of 2"?

Omdat ik een eenvoudige Bresser/Skylux diagonaal gebruik voor mijn TAL 100RS refractor, ben ik op zoek naar een goed zenith prisma of diagonaal.

Mijn TAL refractor heeft een 1,25/2" focusser.

Mijn vragen zijn de volgende:
    - wat is het verschil tussen een zenith prisma en een diagonaal;
    - wat is het verschil in beeldkwaliteit en/of comfort tussen 1,25" en 2";
    - welke (soort en afmeting): kan ik het beste voor mijn refractor
    gebruiken.
    Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Als je focuser een 2" kan hebben , dan heeft het niet veel zin een 1.25" te kopen .
    Spiegel of prisma .
    Er zijn er niet veel die van (zeer) goede kwaliteit zijn en in 2" zijn ze zowiezo minder courant .
    De 2" prisma's die wel te verkijgen zijn zijn dan weer een hele hap duurder .

Commentaar

Het punt is wel dat 2" diagonalen flink duurder zijn. Ik vraag me dan ook af wat het verschil in beeldkwaliteit is tussen 1,25" en 2" diagonalen.
      Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

De goedkoopste 2" die ik weet is 54 euro .
        http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... #2zZenitSC
        Visueel zou er geen verschil mogen zijn , het enige dat diagonaals doen is het licht afbuigen .
        Mechanisch is een 2" steviger en werkt stabieler met bepaalde combo's (oculair+camera bij het affocaal schieten)

Commentaar

Als je weinig interesse hebt in deepsky (widefield enz...) zou ik het bij 1.25 houden. Een 2" prisma, barlow en oculair gaat wel wat doorwegen op je focusser.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Hieronder een link naar een korte bijdrage van Roland Christen van Astro Physics (over goede telescopen gesproken...) over 1,25 en 2 " dielectric diagonals:

http://geogdata.csun.edu/~voltaire/rola ... ctric.html

Dielectric diagonals hebben dus hun nadelen, dat gedeeltelijk wordt opgeheven door het gebruik van 2" diagonals.

Commentaar

Werken...
            X