Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterdiagonaal voor Mak; enhanched (97%) of Dielectric (99%)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterdiagonaal voor Mak; enhanched (97%) of Dielectric (99%)

Ik ga zaterdag wat spulletjes halen bij Robtics en ik wil daarbij een nieuw zenitprisma.

Nu kan je bij Aquarius Optics een Orion 1,25 inch zenitspiegel, 97% reflectie Enhanched coatings kopen voor 63 euro.
    Of een Astrotech/Orion 1,25 inch zenitspiegel, 99% reflectie Dielectric coatings kopen voor 83 euro.

Ik ga hem voor mijn Maksutov gebruiken waar al een Meniscus lens voor zit en natuurlijk twee reflecterende vlakken (exclusief de 3e van de zenitspiegel)

Dus het scheelt nog al wat denk ik of je de 97 of 99% versie neemt. Dit aangezien het licht bij het ingaan van de zenitspiegel al een percentage van een percentage van en percentage is. Of is die laatst 3% van de zenitspiegel echt verwaarloosbaar.

Heeft Dielectric coating misschien nog voordelen over de Enhanced versie dat iemand weet?

Weet iemand misschien de percentages verlies/doorlaat van de gecoate meniscuslens en de reflectie van de 2 spiegeloppervlakken (91%??) van de Maksutov van Skywatcher/Orion. Dan kunnen we eens berekenen hoeveel licht er nog overblijft voordat het het oculair bereikt..
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Visueel is tussen 97 en de 99% weinig of geen verschil te zien .
    Een voordeel van de dielectric is dat die krasvaster is tegenover de enchanced versie .
    De levenduur zou ook vele langer zijn .

Commentaar

Voor die 2 tientjes verschil zou ik inderdaad een dielectric nemen.
      Als het verschil een stuk groter was zou ik het laten.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Het is de 99% Dielectric geworden. Mooi zenitspiegeltje hoor!

Commentaar

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik zoek zelf voor mijn TAL refractor ook een 1.25" Dielectric en denk aan één van Astrotech (87,50) of William Optics (99,00).
          Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Gisteren heb ik hem gebruik icm de 9mm TMB op Saturnus en dat was wel een verschil tov mijn oude zenitspiegel.
            De helderheid was inderdaad iets groter, maar dat kwam denk doordat het oude prisma al ''oud'' was en de coating misschien wat minder was geworden.

Tussen het vermaken van het publiek, buiten bij sterrenwacht Tweelingen in Spijkenisse, heb ik ook nog Saturnus geimaged met de ToUcam door het prisma. Ik had geen zin om alles te veranderen en opnieuw te focussen e.d.

En dat resultaat zie je elders op het forum. De scherpstelling was niet 100% on the spot, maar het was ook maar een testje. Dit was mijn eerste shot door de 127mm Maksutov met de webcam.

Als ik hem vaker heb gebruikt zal ik eens een zij aan zij test doen met een normaal prisma.

Tot nu to ben ik dit tevreden ermee!

Commentaar

Werken...
            X