Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

occulairenvraag

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

occulairenvraag

Vraagje van een telescoopwannahaveabee.

Als er 1.25" staat wordt dan de diameter van het occulair bedoeld?

Dank.
    mvg.
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Re: occulairenvraag

Origineel geplaatst door Tholootje
    Vraagje van een telescoopwannahaveabee.

Als er 1.25" staat wordt dan de diameter van het occulair bedoeld?

Dank.
    mvg.
    De diameter van het gedeelte van het occulair dat in de focusser gaat.
    De bovenkant kan wel veel groter zijn.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

De meest gangbare maten zijn 1.25 en 2 inch (").
      0.965" bestaat ook maar wordt nog maar weinig gebruikt.

Succes,

Victor
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Bedankt.

Ik ben de mogelijkheden van zelfbouw aan het verkennen.

Commentaar

Bij de Karwei verkopen ze witte plastic pijpen (bij het sanitair)
          Op het etiket staat dat het om 1 1/4 inch buizen gaat. Dat is niet zo, ze zijn heeeeel ietsje dikker. Met een stukje schuurpapier zijn ze echter snel op maat te maken en passen ze in je focusser. Makkelijk voor het maken van verloopstukjes e.d.
          Ook past er een verrekijker oculair in die zo ook in je focusser past.

Bert
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
            Bedankt.

Ik ben de mogelijkheden van zelfbouw aan het verkennen.
            Dan kom je meestal niet veel verder dan een Kellner of Plössl oculair.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
              zei de man die toch zelf ook niet vies is van een experimentje als het om zelfbouw gaat.

Een beetje optimistischer mag wel
              Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
                zei de man die toch zelf ook niet vies is van een experimentje als het om zelfbouw gaat.

Kijk,zo mag ik het graag horen.Met zo'n mentaliteit kunnen GROOTSE dingen ontstaan.
                Maar...wel voor weinig,want je hebt ook zelfbouwers die alle kant en klare onderdelen kopen en dat in mekaar ikeaën en dat vindik persoonlijk niet zo'n uitdaging( hoe moeilijk dat ook is,dat onderschat ik niet)
                Maar goed ik zeg niet dat het mij ook gaat lukken,ik waag een poging.

Waarom alleen die occulairen,eigenlijk?Zijn die het algemeenst o.i.d.?

Commentaar

Je bent hier al geweest bij je onderzoek, neem ik aan:
                  http://www.otterstedt.de/wiki/index....28Selbstbau%29
                  Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB

Heeft niets met optimisme of pessimisme te maken, heeft ermee te maken dat de berekeningen bijna onmogelijk lastig worden.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ooooooh,misverstandje.

Het bouwen van o ulairs wilde ik nog maar even laten rusten.Ik heb nog niet eens een telescoop gebouwd,dus daar wilde ik maar eens mee beginnen.Het ging mij om de maat voor een focusser,zodat ik niet iets aan het verzinnen ben wat later voor niks blijkt te zijn.

Wat die links betreft.Die zijn wel interressant.Dank daarvoor.

5 jaar geleden heb ik een opzetje gemaakt voor een enkelvoudig meniscus lenzenkijkertje (50mm/ong600mm) met als oculair lenzenstelsels uit een telelens (brandpunt 30mm),een loepje om negatieven scherp te stellen(brandpunt ong.15mm) en een lensje uit een handscannertje(brandpunt 3-5mm),dus de verhalen waren verassend bekend.
                      Omdat ik niet goed de focusser kon uitrekenen(Hoe ver moet die in en uit kunnen bewegen voor een flexibel oculair-gebruik)is het hele project in de vergeethoek belandt tot ik de restanten er weer van vond.

Dat laatste is dan ook meteen een vervolgvraag.Endus hoever zit doorgaans het brandpunt van de hoofdlens (of spiegel) buiten de tubus?

Commentaar

Werken...
                      X