Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Test ToUcam Pro II

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Test ToUcam Pro II

Ik heb net op een metrostation zo'n 2 km verder een test gedaan met mijn toucam pro II. Deze cam is geflashed naar een spc900nc (ToUcam Pro III) met WcRmac.

Deze test is misschien wel handig voor de andere ToUcammers onder ons.
    De beeldjes zijn genomen door dubbel glas en een nagloeiende verwarming.
    Er zijn +/- 90 beeldjes gestacked per foto.

Mijn conclusie is dat de ToUcam Pro II met de instellingen op codec YUY2 en WcRmac op macro : NON RAW mode for color CCD de beste instelling is.
    Beeldverbetering kan aan of uit staan, dat maakt niet heel veel verschil.

Zie de titel van de vesrschillende foto's voor instellingen van de webcam.
    Ik heb de RAW formaten even buiten beschouwing gelaten. Deze test volgt misschien nog.
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik zit er ook wel eens over te denken om mijn ToUcam II pro 840k om te flashen naar de 900. Maar wat zijn de voordelen om dat te doen, wat zijn dan de extra mogelijkheden? Of biedt het uitzicht op beter beeld?
    Ik doe aan maan- en planetenfotografie en mijn webcam kan door ombouw ook langer belichten met een extra parallelpoort, maar dat gebruik ik (nog) niet.

En als e.e.a. niet bevalt, waar haal ik de software vandaan om hem weer terug te flashen naar de 840k?

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik zit er ook wel eens over te denken om mijn ToUcam II pro 840k om te flashen naar de 900. Maar wat zijn de voordelen om dat te doen, wat zijn dan de extra mogelijkheden? Of biedt het uitzicht op beter beeld?
      Ik doe aan maan- en planetenfotografie en mijn webcam kan door ombouw ook langer belichten met een extra parallelpoort, maar dat gebruik ik (nog) niet.

En als e.e.a. niet bevalt, waar haal ik de software vandaan om hem weer terug te flashen naar de 840k?

Bert
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mm !interessant!
        Bert: je kunt de firmware van de 840k opslaan. Dan kun je altijd terug. Doe dat eerst. Ik heb de mijne per ongeluk al gewist
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoe bewaar ik de flash software van de 840k?

Bert

Commentaar

Het programma WrMac heeft een save-optie voor het originele EEPROM geheugen (2e tab). Vergeet dat niet en maak er zelfs een kopie van (alles op harde schijf verdwijnt wel eens een keer...)
            Overigens erg plezierig dat we nu de verschillende resultaten eens op een rijtje zien. Ik ben al 3 weken heen en weer aan het flashen tussen NON RAW optimized en originele instellingen op mn 740K ToUCam om te kijken wat nu beter is. Heel veel verschil vind ik er overigens niet tussen zitten. De RAW heb ik nog niet geprobeerd. Da's binnenkort als het eens helder wil worden......
            Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Ik ben nu bezig met een test tussen RAW en NON-RAW mode.

De YUY2 codec kan niet goed omgaan met RAW mode. De deBayer en de resolutie klopt niet bij deze codec. Hij cropt hem...
              Dus RAW mode alleen in I420 codec. Resultaten volgen zo!

Commentaar

hmmm.... ik heb de test gedaan en ik vind zelf dat de versie met de codec op I420 en de beeldverbetering uit, en zonder WcRmac de beste is....
                Alhoewel de RAW mode beelden wat 'schoner' zijn en wat minder atrtefacten en ruis te zien is...

ik heb +/- 70 beelden gestacked en wederom door dubbelglas geschoten. Geen beeldbewerking toegepast.

Oordeel zelf eens...

Commentaar

Weet iemand wat die verticale strepen nou zijn. Ik kan zo niet waveletten zonder dat het tralies worden...

Commentaar

Voorlopig even de laatste test, puur uit nieuwsgierigheid.
                    Een flatfield van de ToUcam Pro II en III (spc900nc) mode.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                      Weet iemand wat die verticale strepen nou zijn. Ik kan zo niet waveletten zonder dat het tralies worden...
                      Hoe staat de gain tijdens de opnames ?

Commentaar

gain 100% en de belichting op zijn langst. De rest op 50% (contrast enz)

Commentaar

Dan moet de gain naar beneden .
                          Bij mijn weten is dat de oorzaak van die artifacten .

Commentaar

Die verticale strepen komen door de verschillende gevoeligheid van de (versterker van de) kolommen van de CCD. Daar kun je als gebruiker niks aan doen.

De beeldverbetering is niks anders dan een soort van interne unsharp mask filter in de camera. Staat die uit dan doet de camera geen enkele bewerking met het beeld. Met de SPC900NC flash kun je dat zelf regelen. Mijn ervaring is dat uit niet altijd de beste resultaten geeft. Experimenteren dus.

Groeten,

Matthias
                            10" LX200GPS UHTC
                            William Optics ZS-80FD
                            LXD75 montering

[url="http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm"]http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/astronomy.htm[/url]

Commentaar

Ik heb vandaag in de nieuwe Zenit ook gelezen dat de verstering van de ToUcam Pro beter niet boven de 60% (stand3) kan worden gezet omdat de ruis dan exponentieel toeneemt.

Maar ik dacht direct daarna, die ruis middel je er toch wel weer uit als je genoeg beelden hebt...

Origineel geplaatst door sjefvanoekel
                              Die verticale strepen komen door de verschillende gevoeligheid van de (versterker van de) kolommen van de CCD. Daar kun je als gebruiker niks aan doen.
                              Is daar geen soort van flatfield of darkframe (ik haal die 2 altijd door elkaar) van te maken.
                              En zoja, kan je (of iemand anders natuurlijk) me uitleggen hoe je dat het beste kan doen en wat het vershil nou is tussen die 2..

Commentaar

Werken...
                              X