Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het ooglapje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het ooglapje

Je kan kijken met je ene oog dichtgeknepen, je kan een hand voor een van je ogen doen en je kan een binoviewer aanschaffen. Alle voorbeelden leveren toch wel enig nadeel op; Je oog dichtknijpen kan vermoeiend of zelfs pijnlijk worden, je hand voor je ogen beperkt je mobiliteit, en de binoviewer levert dan vast mooi beeld op maar je rekening word er niet blijer van. Zo moet mijn gedachtegang gelopen zijn zaterdag. Bij navraag bleek dat het geen nieuw idee is, maar ik heb mensen het nog nooit zien dragen; Een ooglapje. Ja, zo'n piratenlapje. Zijn er mensen die dit in de praktijk hebben gezien, zelf gebruiken of enkele op- of aanmerkingen hier over hebben? Ik ga het in ieder geval eens proberen, en ik denk wel dat het als een verlichting werkt. Om nog maar te zwijgen over hoe stoer je dan bent.

"Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Arr Arr shiver me timbers and poke other eye out!!

Op zich wel een goed idee, maar een hand voor mijn oog vind ik net zo makkelijk eigenlijk.
    Waarvoor heb je mobiliteit nodig als je aan het turen bent?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik vind het een goed plan - ik zal mijn ogen open houden () naar zo'n ooglapje. Ik herken Steem's bezwaren tegen de andere methoden eigenlijk wel, hoewel tot nu toe de hand voor het ene oog me het beste is bevallen. Lang blijven knipogen wordt al snel vermoeiend voor me.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Op het moment dat ik in de auto stap om naar mijn waarneemplek te rijden zet ik rechts een ooglapje op. Je kan dan niet meer over je rechter schouder kijken tijdens het rijden, maar goed er is altijd nog de claxon.. Na 20 minuten rijden is je rechter oog redelijk aan het donker gewend. Het verschil met je andere oog wordt pas duidelijk als je het lapje af doet. Je kan dan zonder verlichting je telescoop opzetten. Tijdens langdurig kaartlezen of schetsen bij rood licht zet ik het ooglapje weer op.

Commentaar

Ik gebruik het bijna altijd. Alleen op heel donkere nachten houdt ik m'n andere oog gewoon open en observeer ik op die manier, maar wanneer er maar enigszins storend licht is gebruik ik zo'n ooglapje. Op internet gekocht bij ScopeStuff.

Speciaal voor Steem: Niet geschikt voor piraten!
          "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Bij de lokale feestwinkel zijn ze een stuk goedkoper..
            114mm refl. en 70mm refr.
            200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Da's waar, zeker nu net na carnaval moet je vast wel ergens goedkoop piratenuitrusting kunnen aanschaffen!

Commentaar

Maar die zijn vaak van plastic met slecht elastiek.

Wel handig te lezen dat er een extra voordeel aan is. Gewoon alvast je waarneemoog laten wennen aan het donker, en als je klaar bent met opzetten even het ooglapje omwisselen. Super!
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een ooglapje tijdens het opbouwen is niet echt een succes; je diepteperceptie is bij gebruik van één oog erg slecht (theoretisch zelfs verdwenen) en in het donker was het toch al niet zo goed. Ik vind het risico van m'n scope laten stuiteren niet opwegen tegen een alvast geadapteerd oog. Ik gebruik liever een rode hoofdlamp tijdens opbouwen in het donker (ja, in het licht kan dat ook maar dan loop je er raar bij... flauw grapje...) en gebruik een ooglapje alleen tijdens observeren. En zoals ik eerder schreef ook alleen tijdens nachten met veel storend licht. Tijdens echt donkere nachten houd ik gewoon m'n andere oog ook open, went erg snel.

Commentaar

Ik gebruik een slaapmasker zoals je die in het vliegtuig krijgt op lange vluchten. Dat sluit mooi aan op de neus en je kunt links en rechts afdekken/vrijlaten.
                    Ook niet charmant, ook erg functioneel.
                    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door Asellus
                      Op het moment dat ik in de auto stap om naar mijn waarneemplek te rijden zet ik rechts een ooglapje op. Je kan dan niet meer over je rechter schouder kijken tijdens het rijden, maar goed er is altijd nog de claxon.. Na 20 minuten rijden is je rechter oog redelijk aan het donker gewend. Het verschil met je andere oog wordt pas duidelijk als je het lapje af doet. Je kan dan zonder verlichting je telescoop opzetten. Tijdens langdurig kaartlezen of schetsen bij rood licht zet ik het ooglapje weer op.
                      Jij bent een gevaar op de weg op die manier!!
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                        Jij bent een gevaar op de weg op die manier!!
                        Inderdaad, da's levensgevaarlijk. Liever een kwartiertje langer wachten tot mijn ogen aan het donker gewend zijn, dan dat het licht voorgoed uitgaat, of dat van iemand anders.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou het gebruik van een waarneemdoek het niet mogelijk maken om gewoon beide ogen open te houden, waarvan er maar eentje aan het oculair zit ? Het is wellicht zo donker onder die doek dat je met het andere oog toch niks waarneemt.

Commentaar

Ja, werkt ook goed, ongeveer net zoals ik in een eerder bericht omschreef hoe je dat tijdens echt donkere nachten helemaal zonder hulpmiddelen kan doen.

Commentaar

Het is misschien alleen niet zo'n goed idee om vast met de waarneemdoek over je hoofd te gaan zitten als je nog met de auto onderweg bent naar je waarneemstek.

Commentaar

Werken...
                              X