Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

VRAAG: welk mysterieus oculair is dit???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

VRAAG: welk mysterieus oculair is dit???

Weet iemand wat voor oculair dit is??

Dit oculairtje heb ik twee jaar geleden gevonden in de tweedehands grabbelton bij Ganymedes. Kostte me 10 euro.
    Ik had er weinig verwachtingen van. Er stond geen merknaam op. Behalve de term SUPER wat natuurlijk alleen maar verdachtmakend is. De beeldhoek is beperkt (ca 40 graden) en er is randonscherpte. En “met zo’n klein pokkelensje waar je in moet staan turen” zoals Rob Lefeber het er uitflapt.
    Maar tijdens de Mars oppositie van 2005 verbaasde het oculair mij met goede beelden van Mars. Maar wat ik eergisteren zag bij Saturnus sloeg echt alles:

Eerst in mijn 150mm syntha-refractor. Deze heeft zo’n korte brandpuntafstand (750mm), dat je alleen met dit soort oculairen een vergroting boven de 200 kan krijgen. De toeschouwer werd vergast op een prachtig haarscherp beeld met prima contrast en weinig kleurfout.
    Daarna gaf het oculairtje acte-de presence in de grote 32cm Dobson: een fijne 420x vergroting.
    WOWW! Nooit eerder zag ik zo enorm veel details in de ringen van de planeet. Allemaal ragfijne lijnen waren door dit malle oculairtje te zien.
    Ik keek ook met een peperduur PENTAX SW 7mm, maar die deed het kunstje NIET na!

Wie oh wie kan mij helpen met dit mysterie? Welk merk is dit?
    Er staat geen merknaam op, geen land of wat dan ook. Alleen maar Super 3.6 mm.

ik ben er SUPER-blij mee!
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Met dank aan Google denk ik dat het een "Zhumell" is, maar dan eentje waar geen Zhumell op staat.

Klik hier

Nee, sorry sorry sorry, lees het volgende bericht!

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Halverwege de bladzijde op deze link, helemaal links op de afbeelding. Dat is 'm toch?
      "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Re: VRAAG: welk mysterieus oculair is dit???

Origineel geplaatst door Harro
        Weet iemand wat voor oculair dit is??
        Skywatcher (Synta) "Super", gemodificeerde achromaat (dicht bij een Kellner, lichtjes gewijzigd om interne reflecties minder storend te maken en de oogafstand te verbeteren), 3.6mm.

Eveneens verkocht als Celestron "Super Modified Achromat" of "SMA", in een andere behuizing.

http://www.skywatchertelescope.net/Super.html

Volgende?

Edit: Dedjuu, 't zal me leren te volledig te willen zijn: iemand heeft me geklopt.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat wil dus zeggen dat het nog veel beter kan
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Beste Sixela en Clearskies: Geweldig: dit moet ém zijn.
            Goed gevonden van jullie hoor.
            Zie je wel: gewoon een simpel oculairtje van een middelmatig merk als SkyWatcher kan toch zeer goede planeetbeelden verschaffen.

In mijn "oculairtest 4 tot 8mm" van vorig jaar had ik ook al erg goede ervaringen met een 5mm Skywatcheroculair.

Origineel geplaatst door Jefke
            Dat wil dus zeggen dat het nog veel beter kan
            Nou, dat hoeft niet perse zo te zijn hoor Jefke. Jij plaatste toch pasgeleden het topic http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... =planetary
            Met de verwijzing naar een artikel op Cloudynights van een langlopend "onderzoek" naar de technische prestaties van sterk vergrotende oculairen. De verrassende uitkomst was dat juist de zeer goedkope "pruts"oculairtjes de scherpste beelden gaven met de hoogste resolutie.
            (daarvoor moet je dan wel randonscherpte en een kleine beeldhoek op de koop toe nemen)
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
            X