Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

een 2" diagonaal mirror of een focalreducer ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

een 2" diagonaal mirror of een focalreducer ?

ik was aan het kijken voor een mooie breed hoek oculair voor een 1.25" en ik kwam uit bij een vixen lv40mm met 42

Ben ik wat info aan het opzoeken en kom ik dit toppic tegen http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ight=vixen

Dus beter wat door sparen voor een 2" diagonaal + visuel back of een focal reducer overwegen ?
    een focal reducer zou vignetting optreden...

Hoeveel meer kan ik zien met een 2" diagonaal ?
    Bijkomende info : meade lx 50 10" ( 250 mm opening )
    focallenge 2500 mm
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Ik heb een tijdje een vixen LVW 42 2" en het is een openbaring. Voorbeeld: M101 is met deze combinatie uitstekend te zien, met een 1.25 met 25mm niet of nauwelijks.
    Kijken met een focal reducer kan, maar je hebt een geflatteerd beeld.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik zou sowieso gaan voor de 2" visual back!!
      Visual back kost niet zoveel, kijk maar wat rond op ebay.

En ja als je eenmaal een 2" visual back hebt, kun je natuurlijk niet meer zonder 2" diagonal en occulairs

Ik gebruik voor mijn C8 meestal een 2" 30mm occulair met 80 graden afov. Persoonlijk vind ik dat een enorm prettige combinatie.
      Wel denk ik dat ik binnenkort een keer een SWAN 40mm koop voor de open sterrenhopen, de meesten passen net niet in het beeldveld en dat is wel zonde.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Re: een 2" diagonaal mirror of een focalreducer ?

Origineel geplaatst door Panther_be
        ik was aan het kijken voor een mooie breed hoek oculair voor een 1.25" en ik kwam uit bij een vixen lv40mm met 42

Ben ik wat info aan het opzoeken en kom ik dit toppic tegen http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ight=vixen

Dus beter wat door sparen voor een 2" diagonaal + visuel back of een focal reducer overwegen ?
        een focal reducer zou vignetting optreden...
        De vignettering komt door de baffles en heb je dus met een reducer of met een 2" oculair. In zo'n kijker kun je ongevignetteerd werken zonder reducer met een oculair met een veldstop van ongeveer 37mm en met 0.63x reducer met een veldstop van ongeveer (je raadt het) 24mm. Met andere woorden, met een reductor bereik je al het grootste niet gevignetteerde beeld met 1.25" oculairs.

Maar je kunt een breder veld gebruiken, alleen ga je misschien de uithoeken als wat donkerder ervaren - niet zeker, want zelfs met 70% illuminatie is dat niet zo makkelijk te zien (tenzij door een sterretje dat net te zien is in het midden naar de rand te bewegen). De vignettering door de baffles is zeer geleidelijk.

Een 2" diagonaal is praktischer omdat die SCT reducers in- en uitvijzen tijdrovend is.

Een reductor heeft het voordeel dat je er fotografisch (bij fotografie op het Cassegrain-brandvlak) ook wat mee bent.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

dat wort dan dus nog even door sparen.

2" Dielectric Carbon Fiber Diagonal
          2" diagonaal mirror 99% reflectivity met 1.25" oculair adapter. SCT ring included for FREE
          http://www.williamoptics.com/prod_diag/ ... ture0m.jpg

Moet ik bij deze ook nog een visuel back bij kopen ?
          En kan ik deze achter af in een andere telescoop nog gebruiken ?
          Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Origineel geplaatst door Panther_be
            dat wort dan dus nog even door sparen.

2" Dielectric Carbon Fiber Diagonal
            2" diagonaal mirror 99% reflectivity met 1.25" oculair adapter. SCT ring included for FREE
            http://www.williamoptics.com/prod_diag/ ... ture0m.jpg

Moet ik bij deze ook nog een visuel back bij kopen ?
            En kan ik deze achter af in een andere telescoop nog gebruiken ?
            Ofwel koop je een 2" visuele rug, en dan moet je de refractorvariant van de diagonaal nemen (en kan je die uiteraard hergebruiken op een refractor), ofwel neem je de SCT-variant; die gaat onmiddellijk op de schroefdraad op de buis, maar die is niet herbruikbaar op refractoren.

Ander voordeel van de refractorvariant: je kunt er 2" barlows voorsteken, en zelfs een Denkmeier StarSweeper 0.5x reductor op schroeven in plaats van de minder handige 0.63x SCT-draadreductoren, tenminste als er aan de ltelescoopkant filterschroefdraden zitten.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ehhh.... wat is een visual back?
              Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox
                Ehhh.... wat is een visual back?
                Click it !

Commentaar

thnx. Heb er blijkbaar al een voor mn Maksutov....haha. Wist niet dat zo'n ding zo heettte. Ken hem onder de naam "1.25 inch-adapter".
                  Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Werken...
                  X