Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TV poliser of TMB Designed Planetary of TMB super mono's ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TV poliser of TMB Designed Planetary of TMB super mono's ?

Naar aanlijkding van mijn toppic over vergrotingen voor planeeten (in het toppic waarnemen )

Welke is de betere occulair voor planeet waarnemingen ?

- Televeu polssl 8mm prijs: 99 euro ( 4 elementen )

-Burgess TMB Designed Planetary 7mm prijs: 105 euro ( 6 elementen )

- APM Eyepiece TMB Super Mono 7 mm prijs: 215 euro ( 3 elementen )

Het is voor in mijn meade lx50 "10 (2500 focal)
    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

3 verschillende oculairs , 3 verschillende gebruikers .
    Van de 2 laatste heb ik de 6mm versie , en beide hebben hun voor en nadelen .
    Als het echt op kijken aankomt , dan verkies ik mijn mono .
    Deze heeft net dat iesjes meer contrast en het beeld is net iets zuiverder dan de TMB/BO
    Langs de andere kant is de laatsgenoemde toch comfortabeler door een groter oogafstand en beeldveld .
    Vooral dat beeldveld zal voor sommige prettiger werken zijn .
    Van de TV kan ik niets zeggen

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
      Ik dacht dat ze alle 3 heel goed doen op planeeten?

Welke van de 2 gebruik je het meest ?
      is het verchil opzienbarend of miniem ?

Commentaar

Commentaar

Ze zijn ook alledrie goed op planeten .
          Maar wat ik bedoel is dat een oculair nogal een individuele keuze is .
          Ik heb bijvoorbeeld weinig of geen last van een te klein oogafstand bij bepaalde oculairs .
          Ik keer toch elke keer terug op de mono als het gaat om planeten , maar voor de maan kies ik toch de TMB/BO .
          Er is inderdaad verschil te zien .
          Teminste ik zie verschil , maar dat wil daarom niet zeggen dat jij dit verschil ook gaat zien .
          Ook dit is weer individueel .
          Kleine vergelijking :
          Niet iedereen ziet de equatoriale banden op jupiter als ze die voor het eerst zien in een kleine kijker .
          Dit is volgens mij ook het geval bij het beoordelen van kijkers en oculairs .
          Kortom , zelf uitproberen is de boodschap .

Commentaar

Re: TV poliser of TMB Designed Planetary of TMB super mono's

Origineel geplaatst door Panther_be
            Naar aanlijkding van mijn toppic over vergrotingen voor planeeten (in het toppic waarnemen )

Welke is de betere occulair voor planeet waarnemingen ?
            In welke kijker?

De beste transmissie hebben de TMB Supermono en de TV Plössl (in die volgorde), behalve in het blauw - de TV kleurt alles een beetje geel, wat op Jupiter wel helpt, eigenlijk. De TMB Supermono is comfortabeler, de TV Plössl heeft een gruwelijk kleine oogafstand (subjectief is die moielijker).

De TMB Supermono heeft veel last van veldkromming (de rand moet je anders scherpstellen dan het midden) in snelle telescopen tenzij je die barlowt, dus is dat eerder een oculair voor telescopen die kunnen volgen.

De BO/TMB is niet van helemaal dezelfde optische kwaliteit, maar heeft een bredere beeldhoek, is tamelijk goed gecorrigeerd aan de rand, en is ongelijflijk meer comfortabel dan de andere oculairs, zeker voor die brandpuntsafstand. De transmissie is goed, en de kleurtint neutraal.

Een comfortabel en erg goed oculair rond die brandpuntsafstand is de Takahashi LE ED 7.5mm.

Wat ik gebruik? 11mm Plössl (minder oncomfortabel dan de 8mm), Tak LE ED 7.5mm, TMB supermono 6mm (pas op, ik heb een platform); ik barlow die drie en mijn Nagler 16T5 in een TMB 1.8x ED barlow.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela

In welke kijker?
              Ik heb de vraag aangepast en het er bij gezet.
              -De meade lx50 10" (2500 focal)

Waar kan je trouwens die Takahashi LE ED 7.5mm krijgen ?

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                Waar kan je trouwens die Takahashi LE ED 7.5mm krijgen ?
                Ik heb hem bij OPT in de VS gekocht - met de lage dollar interessant.

http://www.optcorp.com/product.aspx?pid ... %20LE&st=2
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb de vraag aangepast en het er bij gezet.
                  -De meade lx50 10" (2500 focal)
                  Op zo'n kijker zijn de Supermono's bijna niet te overtreffen - als je tenminste de erg geringe oogafstand en piepklein ooglensje ziet zitten. Let wel, de beeldhoek is maar 30°, dus ze zijn voor erg kleine voorwerpen.

Een ander alternatief dat niet te kloppen is (zeker voor de prijs) zijn Kokusai Kohki orthos, die door vele firma's worden herverkocht (op Cloudynights bv. de alomtegenwoordige "UO orthos"):

http://www.kkohki.com/English/kkohkipar ... 0eyepieces

Uiteraard heeft bv. Baader ook puike orthos (en Pentax en Zeiss hebben orthos die zoals gewoonlijk niet te betalen zijn).

Commentaar

Werken...
                  X