Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een barlow barlowen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een barlow barlowen?

Gisteren was de seeing heel erg goed (helaas wat mindere transparantie) en heb ik dus saturnus eens goed bekeken. Mijn favoriete vergroting op zulke dagen is een 8mm met een 2x barlow, wat met m'n 10" dob een vergroting van 312,5x oplevert. De seeing was echter bij vlagen zo goed dat ik meer wilde. Nou had ik nog een TS 3x barlow liggen en ik dacht: laat ik eens wat ander proberen, ik steek die barlow er gewoon tussen, dus een 8mm met daaronder een 2x barlow en daaronder weer een 3x barlow. Tot mijn verbazig kreeg ik echt een gigantisch grote saturnus te zien. Ik denk dat zeker 70% van het 68 graden beeldveld van m'n 8mm Hyperion gevuld was met saturnus en zijn ringen. Scherpstellen was uiteraard zo goed als onmogelijk en de 3x barlow liet vreselijke abberaties zien, maar toch, zo groot had ik hem nog nooit gezien en ik wist eerlijk gezegd niet dat dat uberhaupt mogelijk was.

Volgens mijn berekening moet ik een vergroting van 937x bereikt hebben (1250/8 x 2 x 3).

Nou vraag ik me dus af of je gewoon barlows in elkaar kunt schuiven, of de vergroting dan ook met iedere extra barlow verdubbeld (of verdriedubbeld in mijn geval) en of er dan misschien nog andere factoren mee gaan spelen.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Re: Een barlow barlowen?

Origineel geplaatst door Prototype
    Ik denk dat zeker 70% van het 68 graden beeldveld van m'n 8mm Hyperion gevuld was met saturnus en zijn ringen.
    Optische illusie (een rekensommetje toont dat wel aan).

Als 70% van 68 graden met Saturnus is bedekt dan vergroot je ongeveer 68 graden maal 0.7 gedeeld door 30 boogseconden of 5700x.

gewoon barlows in elkaar kunt schuiven,
    Dat kan. Meestal moet dat trouwens geen erg grote aberraties veroorzaken; het wordt alleen wat onpraktisch.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
    X