Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat is (wat doet) een Barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat is (wat doet) een Barlow

Owkeej, om maar een goede vraag te stellen. Waar ik zelf al enig tijd mee loop.

Wat is nu eigenlijk precies een barlow. En als het kan graag in een wat simpelere taal uitgelegd zonder al te veel technische termen.

Vraag deel 2. Wat kan ik met een barlow, wat is de toegevoegde waarde? En wanneer is het nuttig er een te gebruiken?
    [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Een barlow is een extra lensstukje dat je in je telescoop schuift, gevolgd door het oculair. Ze komen in verschillende sterktes, maar doorgaans 2X... Je begrijpt het al, een barlow vergroot.
    Dat heeft als voordeel dat je met een oculair dat een relatief groot "appearant field of view" (lees: schijnbaar blikveld) toch een hoge(re) vergroting haalt. Zou je dat met een sterker oculair doen dan heb je hetzelfde effect maar is de opening waar je door kijkt (en dus die appearant FOV) kleiner. Vergelijk bijvoorbeeld een 26mm oculair met een +/-13mm oculair van dezelfde serie maar eens en je ziet wat ik bedoel.
    Wees echter voorzichtig met het gebruik want veel objecten zijn veel beter te bekijken met een lagere vergroting!

Groeten,

Victor
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Owkeej, ik heb z'n lidl scoop staan. Daar zit ook z'n verlengstuk bij.

Het komt er dus inprinciepe op neer dat de opening gelijk blijft, maar de grote toeneemt? En je dus meer licht zult opvangen en alles beter zichtbaar wordt.

Je kunt dus beter een barlow en een 13mm oculair gebruiken dan een 26mm oculair?

Of sla ik de plank nu finaal mis?
      [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Let wel op: een barlow laat niet voor honderd procent het licht door. Hierdoor verlies je veel licht als je een barlow gebruikt, en dat is bij het bekijken van zwakke deepskyobjecten natuurlijk niet prettig

Commentaar

Als je even het eerste plaatje uit deze link erbij pakt:

http://www.astunit.com/tutorials/barlow.htm ,

dan zie je dat die barlow dus in de oculairhouder van de telescoop is gezet (die zit zelf helemaal rechts), en het oculair weer in de barlow is gezet. De barlow doet zijn werk door de binnenkomende lichtkegel (gele lijnen) minder snel te laten convergeren: daarmee wordt de brandpuntsafstand van de telescoop effectief dus langer! Een langere brandpuntsafstand betekent een hogere vergroting. Waarom dat weer zo is heb ik geschetst in enkele plaatjes, die binnenkort in een artikeltje komen te staan op de astrowiki.

Een barlow 'vergroot' het beeld dus, terwijl je hetzelfde oculair blijft gebruiken samen met die barlow. Met welke factor je vergroot hangt van de barlow af (meestal is het 2x, 3x, of bij sommige types nog meer), en ook van de plaats waar je de barlow gebruikt - voor of na je zenitprisma maakt nog wat uit qua vergroting.

Een barlow is vooral nuttig te gebruiken om je oculairverzameling binnen de perken te houden: ieder oculair met brandpuntafstand X gedraagt zich in combinatie met een barlow als een oculair met brandpuntsafstand X/2. En het is fijn wanneer je een 'comfortabel' oculair kunt gebruiken (doorgaans oculairs met langere brandpuntsafstanden) en toch een hogere vergroting ermee kunt halen.
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Eh.... ja.

Het licht dat je opvangt blijft voor een telescoop altijd gelijk; hoe groter de doorsnede ("aperature") hoe meer licht je 'vangt'. Dat licht komt door de voorkant naar binnen en wordt gefocussed bij je oculair.
            Een 2X barlow maakt effectief van een 26mm oculair een 13mm. MAAR... Een hogere vergroting maakt een object niet helderder(?). Er gaat contrast verloren. Wat je zeker niet moet doen is proberen zoveel mogelijk vergroting uit je scope te persen want het resultaat is dan een heel wazige Jupiter zonder detail, in plaats van een kleine Jupiter waar je schaduwen van maantjes op ziet en details als bijvoorbeeld de Rode Vlek.

Als vuistregel kan je aanhouden: maximale vergroting = 60 x aperature in inches, maar dan moeten de omstandigheden wel erg goed zijn. Dus houdt doorgaans maar 40x aan.

Ik typte het even in op Google en kwam een artikeltje tegen dat je wel intessant zult vinden, gezien dit onderwerp: Klik hier!

Succes,

Victor

Commentaar

OWkeej, ik bedoelde eigenlijk ook meer dat je met een barlow dus lichtverlies tegen gaat, in verhouding tot een oculair met andere brandpunts afstand?

Ik ga straks het artikeltje eens lezen.

Commentaar

Je gaat geen lichtverlies tegen met een barlow, maar je maakt de vergroting hoger. Het licht dat je vangt is enkel afhankelijk van je objectief (de lens of de spiegel). Hier 'valt' het licht op, en hoeveel licht je vangt hangt dus af van de diameter van je objectief (lens of spiegel dus). Dit licht word door de lens of spiegel 'gebogen', en zo ontstaat de kegel uit het voorbeeldje van Brinx. Met een barlow maak je deze kegel, en dus je brandpuntafstand, langer door de buiging weer iets te verminderen. En aangezien de vergroting van je oculair af hangt van je brandpuntafstand (des te langer het brandpuntafstand des te hoger de vergroting) zorgt een barlow dus voor een hogere vergroting.

Een 20mm oculair op een telescoop met een brandpuntafstand van 1000mm zorgt voor een vergroting van 50x. Je deelt hiervoor het brandpuntafstand van je telescoop (1000mm) door dat van je oculair (20mm). Omdat een 2x barlow het brandpuntafstand van je telescoop verdubbeld word de rekensom nu 2000 : 20 en dus krijg je een vergroting van 100x.
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Een barlow wordt dus alleen gebruikt om te vergroten. Verder heeft hij niet een extra functie?

Commentaar

Licht gaat niet verloren tenzij je een reflecterend oppervlak hebt. Wat gebruik van een barlow wel tot gevolg heeft is dat je een extra stuk glas in het pad van het licht plaatst en dat leidt onherroepelijk tot contrastverlies. Dat is het nadeel van een barlow. Het grote voordeel is dat je met één barlow effectief je aantal oculairtjes verdubbelt!

(OK OK, in de praktijk weerkaatst ook een barlow iets van het licht maar dat kunnen we verwaarlozen bij dit onderwerp)

Commentaar

Origineel geplaatst door Martijn
                      Een barlow wordt dus alleen gebruikt om te vergroten. Verder heeft hij niet een extra functie?
                      Nee, geen extra functie. Hoewel het je koffertje met oculairs wel extra vult... Hmmm....

Commentaar

Origineel geplaatst door Clearskies
                        Origineel geplaatst door Martijn
                        Nee, geen extra functie. Hoewel het je koffertje met oculairs wel extra vult... Hmmm....
                        Haha de 'show' is ook belangrijk he. Hoe groter en zwaarder de koffer hoe meer aanzien (naja of je weet niet wat je moet kopen :P of je hebt gewoon veeel te veel geld).

Mensen hartelijk dank voor de uitleg!

Commentaar

Graag gedaan.
                          Je zult merken dat je in de praktijk al gauw één of twee favoriete oculairs hebt, in mijn geval 26mm en 18mm wide angle. Ik gebruik m'n barlow zelden. Alleen bij het splitsen van dubbelsterren die erg dicht bij elkaar liggen probeer ik het uiterste uit m'n scope te persen.

Commentaar

naja ik heb nu dus maar 2 oculairs en een barlow (zaten bij de scoop). Maar weet eigenlijk niet goed wat ik moet kopen voor betere oculairs. ER is zo veel in de handel, en iedereens is weer over iets anders tespreken. Dus ik vind het maar lastig

Commentaar

Kwestie van investeren (auw, duur!) of gaan observeren samen met iemand die meerdere/andere oculairs heeft!

Wat voor scope heb je precies?

Commentaar

Werken...
                              X