Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow of teleconverter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow of teleconverter

Als ik het brandpunt van mijn Newton (750mm brandpunt) wil verlengen voor bijvoorbeeld foto's van de maan en ik heb een digitale spiegelreflex-camera ben ik dan beter af met een barlow-lens of een gewone teleconverter voor fotografie ?

Ik neig naar een normale teleconverter omdat ik die ook nog kan gebruiken voor mijn gewone fotolenzen.

N.B.: De focusser van mijn Newton is al voorzien van een schroefdraad voor een T2-adapter.

Re: Barlow of teleconverter

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
    Als ik het brandpunt van mijn Newton (750mm brandpunt) wil verlengen voor bijvoorbeeld foto's van de maan en ik heb een digitale spiegelreflex-camera ben ik dan beter af met een barlow-lens of een gewone teleconverter voor fotografie ?

Ik neig naar een normale teleconverter omdat ik die ook nog kan gebruiken voor mijn gewone fotolenzen.

N.B.: De focusser van mijn Newton is al voorzien van een schroefdraad voor een T2-adapter.

Hmm....

Ik heb zelf nooit geprobeerd om een teleconverter achter mijn telescoop te zetten. Maar in principe moet dat lukken. Dan kun je natuurlijk niet visueel door zo'n telecoverter kijken, maar als je alleen maar wilt fotograferen (de maan) dan zou dat moeten kunnen.

Commentaar

Hmm ja visueel is een nadeel, alhoewel het niet helemaal onmogelijk is omdat je ook door de zoeker van de camera kunt kijken, maar het beeld is dan waarschijnlijk wel veel donkerder.

Wat ik nog een voordeel van een teleconverter vind is dat die voor een veel stevigere en stabielere koppeling met de focusser zorgt (op mijn focusser zit een schroefdraad waarop een T2-adapter past). Een barlow moet je altijd nog vastzetten met schroefjes en zo'n DSLR weegt nogal wat (mijn 300D weegt ca 350 gram) waardoor de boel toch snel verdraaien of uitzakken kan.

Wat sowieso een voordeel van een barlow of een teleconverter is, is dat de sensor daarmee niet meer in open verbinding staat met de lucht (wat wel het geval is als je hem zo aan de focusser van een Newton koppelt) waardoor stof en vocht niet meer bij de sensor kunnen komen (en daar zijn DSLR's toch erg gevoelig voor).

Commentaar

Hmm ja visueel is een nadeel, alhoewel het niet helemaal onmogelijk is omdat je ook door de zoeker van de camera kunt kijken, maar het beeld is dan waarschijnlijk wel veel donkerder.

Wat ik nog een voordeel van een teleconverter vind is dat die voor een veel stevigere en stabielere koppeling met de focusser zorgt (op mijn focusser zit een schroefdraad waarop een T2-adapter past). Een barlow moet je altijd nog vastzetten met schroefjes en zo'n DSLR weegt nogal wat (mijn 300D weegt ca 350 gram) waardoor de boel toch snel verdraaien of uitzakken kan.

Wat sowieso een voordeel van een barlow of een teleconverter is, is dat de sensor daarmee niet meer in open verbinding staat met de lucht (wat wel het geval is als je hem zo aan de focusser van een Newton koppelt) waardoor stof en vocht niet meer bij de sensor kunnen komen (en daar zijn DSLR's toch erg gevoelig voor).
        Dat laatste zit wat in wat jij zegt.
        Verder weet ik niet of het echt werkt op een telescoop.
        Barlows zijn altijd veel langer dan teleconverters, dat zal toch ook zo z'n redenen hebben.
        Ik kan alleen maar zeggen probeer het uit
        Of misschien weet iemand het wel op Cloudynights?
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

visueel zijn converters wel te gebruiken, vaak zijn ze beter als de gemiddelde barlow.
          alleen past het niet bij elke telescoop.

Op Tal gaat het wel die heeft Tdraad tussen de focuser en oculair adapter.
          zo gebruikte ik een 2x converter, en bij goede seeing een barlow er nog bij.

Commentaar

Ben toch benieuwd hoe je dat deed Nightsky, mijn focusser heeft ook T-draad, maar als ik daar een T-draad-adapter opzet naar de EOS-bajonet om er een teleconverter op te zetten die dan weer aan de camera kan worden gekoppeld, kan ik geen oculair (of nog een barlow) er meer tussen zetten en moet ik dus door de zoeker van de camera waarnemen toch ?

Voor dat stof en vocht op de sensor bij een open lucht-verbinding tussen een DSLR en een Newton is misschien nog wel een andere oplossing Turbo-film van Baader, dit is een heldere folie, dezelfde als gebruikt voor het astrosolar-filter maar dan zonder aluminium opdamping. Hiermee kan je de opening van je Newton afsluiten naar verluid, waardoor je meteen minder last hebt van turbulentie in de buis beweerd men. Zou dat waar wezen ? Kijk hier eens onder aan de pagina.

Commentaar

Ik gebruikten een t draad converter. zo kan je weer verder met tdraad.
              alleen kan je m dan niet voor je camera alleen gebruiken. daarin tegen zijn deze coverters voor weinig 2 hands te koop.

Ik maakte me niet zo een zorgen over stof , dat krijg je al als je lenzen wisseld,

Commentaar

Hoe ziet zo'n T-draad converter er uit kan je me misschien een plaatje laten zien ?

Ik maak mij ook geen zorgen om stof op de sensor, die krijg je er wel weer af. Maar wat wel zo is, is dat als de sensor elektrisch geladen is als hij aan staat hij veel meer stof aantrekt, dan als hij uit staat als je de lenzen verwisseld. Op die manier zie je dat stof misschien wel terug op de foto die je op dat moment aan het maken bent.

Commentaar

Hier Vind je een soort gelijk. alleen ben ik geen held om al die draad verschillen uit elkaar te halen ( T draad / P draad/ M42) om er maar een paar te noemen

Commentaar

Nightsky: zal je ze wel even geven dan:
                    T2-draad: M42x0.75
                    P-draad: M42x0.5
                    M42-draad kan elke spoed hebben. Het geeft alleen de tophoek en de buitendiameter aan. M42x3 kan je zonder problemen dus ook op een draaibank maken.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Nightsky: T draad is een ring tussen telescoop en camera zonder objektief aan een telescoop kunt monteren (telescoop wordt een telelens).

M 42 / P draad is een schroefdraad verbinding voor bijvoorbeeld een Praktica camera. De rest zijn zogename bajonet vattingen voor bijvoorbeeld: Nikon, Canon, Olympus, Minolta e.d. Met zo'n bajonet sluiting draai je het objectief met een kwart slag vast met de wijzers van de klok mee of omgekeerd (afhankelijk het merk camera).
                      clear skies !!!!

Commentaar

OK Thanks, ik snap alleen nog niet hoe je nu deze converter kunt combineren met een barlow (of oculair zoals je schreef).

zo gebruikte ik een 2x converter, en bij goede seeing een barlow er nog bij.

Commentaar

OK Thanks, ik snap alleen nog niet hoe je nu deze converter kunt combineren met een barlow (of oculair zoals je schreef).
                          De focuser die op de Tal zit heeft een los oculair gedeelte, op deze foto is het wel te zien Klikje
                          het deel waar nu de barlow in zit.

zo op deze manier dee ik het ook, 4x gebruik je niet zo vaak,
                          moest de seeing wel goed voor zijn. (F32 4,8 meter brandpunt.)

Commentaar

Ah nu snap ik het, denk ik, je hebt de "eypiece-holder" of oculair-houder op z'n Hollands uit de focusseerbuis gedraaid en die vervangen door een "ouderwetse" teleconverter met M42 draad. Helaas is bij mij de interne schroefdraad van de "eyepiece-holder" geen M42 maar een andere. Zo'n ouderwetse teleconverter die ik hier nog heb liggen past niet in de schroefdraad van de focuseerbuis. Misschien dat ik nog een verloopstukje kan vinden...

Commentaar

Wat is volgens jullie eigenlijk het verschil tussen een Barlow lens en een teleconverter?

,xtG
                              .tsooJ
                              Ich bin ein Kollaser.
                              http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                              X