Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Abberatie? Meade slechter dan Lidl kelner?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Abberatie? Meade slechter dan Lidl kelner?

Ok,

Ik heb dus een week een goedkope meade 6mm plossl voor mijn lidl refractor binnengehaald. (Nieuw)

Ik dacht dat moet wel wat beter zijn dan de 4mm Kelner die standaard bij lidl geleverd word.

Ik kijk er nu al een week doorheen. Ik val nog steeds van mijn stoel af van de frustratie. Alles wat ik erdoorheen zie is geel (maan heel erg geel). Ik kan niet perfect afstellen met het ding en alles lijkt minder helder.

Gegeven hij is iets scherper dan de kellner 4mm. Maar dat weegt niet op tegen de het geel wat er van dat ding afkomt. Meer dan de kelner.

Probeer ik nu te dicht op de max van mijn refractor te zitten? 116 4/6x ?

Of is het de schuld van de baffle die 10% van mijn licht weghaalt. (Moet ik er nog uit halen)

Of is het kreng ECHT slecht.

Paar pics erbij voor de pro's (Niet echt scherp en Ja hij komt uit china)
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Is het beeld met andere oculairs ook niet wat geel? Als de baffle inderdaad gesmolten is kan het zijn dat de lens aan de binnenkant wat gerookt is en het beeld wat geler is. Misschien dat het daarom is dat je moeilijker scherp kan stellen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Re: Abberatie? Meade slechter dan Lidl kelner?

Origineel geplaatst door nicaqua
      Ok,

Ik heb dus een week een goedkope meade 6mm plossl voor mijn lidl refractor binnengehaald. (Nieuw)

Ik dacht dat moet wel wat beter zijn dan de 4mm Kelner die standaard bij lidl geleverd word.

Ik kijk er nu al een week doorheen. Ik val nog steeds van mijn stoel af van de frustratie. Alles wat ik erdoorheen zie is geel (maan heel erg geel). Ik kan niet perfect afstellen met het ding en alles lijkt minder helder.
      Ten eerste, niet gebarlowde 6mm Plössls zijn spectaculair oncomfortabel - de oogafstand maakt van die zaken meer contaclenzen dan oculairs. Ook al zijn ze goed. Ik kan een TMB Supermono van die lengte nog pruimen, en een ortho is helemaal geen probleem, maar zelfs een 8mm Plössl vind ik zeer onaangenaam.

En al ben je ze gewend, je zult eraan moeten wennen dat onder een uittredepupil van 1mm (dus een 10mm oculair op jouw kijker) er van alles optreedt: de kleuren zijn minder overstraald dus lijken ze gesatureerder (een voorwerp laag op de horizon ziet er dan inderdaad snel geel uit), je ziet oogvlokjes, je oog een fractie van een millimeter verplaatsen doet het beeld verdwijnen, enz.

En je zit inderdaad tegen de limieten van wat een (doorsnee) f/10 achromaat van die opening aankan voor de aberraties ook op minder heldere voorwerpen beginnen te hinderen.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

zo'n 'Meade' plossl uit China heb ik ook, goedkoop via ebay een Meade WA 18mm. Maar naar 2 seconden was het duidelijk ... het goedkoopste en slechte oculair dat heb, met name ... of alleen maar .. de interne reflectie. Ik weet niet of het imitatie 'zooi' is of dat het bedoeld is voor de budget optiek van Meade. Wees wat skeptisch, slechte optiek verpest een boel en dat is jammer.

M'n reguliere Meade (4000 serie) plossls hebben trouwens ook gele tekst en geen china achterop (al zeg dat ook niets, zeker vandaag de dag niet).
        Als het vanavond maar niet licht regent.

Commentaar

Ja volgens my is het gewoon echt troep.

Nick
          Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Werken...
          X