Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Afstellen adapter voor oculair projectie

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Afstellen adapter voor oculair projectie

ik denk dat het een beetje lastig uitleggen is maar ik heb een adapter voor mijn foto toestel gekocht waar oculairs inkunnen voor oculair projectie (zie foto)

de adapter kan je afstellen met behulp van 2 schroefjes (1)
    het oculair kan je vast zetten in de adapter met schroefje (2)
    en de adapter zelf kan je vast zetten in je oculair houder op de focuser met 2 schroefjes (3)

als alles in elkaar zit kan je de adapter in en uit schuiven door de schroefjes (1) los tedraaien
    hier door veranderd de focus van de camera dit kan je weer goed stellen door de focus van de telescoop aantepassen

nu snap ik niet wat ik met 2 teveranderen focus instellingen moet doen

moet de adapter in de langst mogelijke positie staan ?
    of
    moet de adapter in de kortst mogelijke positie staan ?
    of
    moet de adapter er ergens tussen instaan

of om het nog erger temaken :

moet de telescoop focuser in de langst mogelijke positie staan ?
    of
    moet de telescoop focuser in de kortst mogelijke positie staan ?
    of
    moet de telescoop focuser er ergens tussen instaan

!!! HELP !!!

wie heeft hier ervaring mee ?

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Niet in paniek raken, gewoon spelen. Zet dat ding buiten met je camera eraan vast, kies een onderwerp dat lekker ver is en probeer met verschillende oculairs en wat spelen met je focus. Ik heb ook zo'n ding en het werkt prima. Zet wel je focus van je telescoop zoveel mogelijk in het midden, dan heb je wat 'marge'.
    De waarheid ligt in het midden. Klooien is het devies. We zien je foto's van kerktorens, schoorstenen en vogelnestjes wel tegemoet.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Het best is het te beginnen met de adapter in de kortste possitie .
      Het verlengen van de adapter heeft tot doel om het geprojecteerd beeld te vergroten . (dwz. hoe groter de afstand tss oculair en ccd , groter de afbeeldingsmaatstaf) .
      Gewoonlijk stel ik eerst gewoon met het oculair scherp , daarna zet ik de camera erop .
      Dit doe ik omdat dan het object al in beeld staat , en verder scherpstellen vergt maar enkele centimeters , het beeld is dus nog onscherp maar helder genoeg om het terug te vinden .
      Om de uiteindelijke brandpuntsafstand te bereken kan je de volgende formule* gebruiken :
      Code:
      N=(P-Foc)/Foc)x(Fobj/Dobj) en daarna NxDobj 
      N=openingsverhouding
      P=projectieafstand van oculair tot CCD of filmvlak
      Foc=brandpunt van oculair
      Fobj=brandpunt van telescoop
      Dobj=diameter van objectief van telescoop
      *Deze is terug te vinden in sterrengids

Commentaar

Werken...
      X