Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De f van je fast scope verlengen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De f van je fast scope verlengen?

Hoi PRO's,

Ik had ergens gelezen dat als je een f5 scope heb je hem met barlow stacking langzamer kan maken.

Kan een van jullie mij vertellen hoe dit werkt?

Verder wat voor oogstukken moet ik gebruiken voor een snelle scope als ik planetair wil observeren?

Het schijnt nogal uit te maken.

NOOB

Nick

EDIT: Ok ik wel al door dat voor planetair men Ortho's en Plossl's gebruikt. Maar wat is de relatie tussen de f/5 en f/10 scopes in het zien van planeten? En hoe zorg ik ervoor dat ik het maximale haal uit een f/5 scope in het zien van de maan, jupiter etc. (Als dit uberhaupt kan)
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Dit helpt je op weg:

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/oculairs.html
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Mercy,

Maar ik ben niet verder geholpen met wat je doet als je barlows stacked (bij een snelle scope (refractor).

Ik ben ook niet verder met waar ik op moet letten als ik oculairen voor een snelle scope wil kopen. (Er schijnt een verschil te zijn)

Ik heb het dan natuurlijk niet over lichtvergaring of kortere brandpunten, maar er gebeurt iets als je planetair will observeren met een snelle scope. En je heb ocullairen die niet goed ermee werken.

Mvg,

Nick

Commentaar

Wat voor een telescoop heb je precies?
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi Nick

Een 2x barlow verdubelt je brandpuntsafstand. Dus ook de f/ratio. Als je een 2x barlow in doet dan heb je een F10. Visueel veranderen dan volgende zaken:

- je beeldveld wordt kleiner
          - vergroting wordt verdubbeld
          - je kunt goedkopere oculairs gebruiken

Op de andere vraag kan ik beter andere mensen laten reageren, want dat weet ik niet precies. Wat ik wel weet is dat je voor snelle telescopen(lage f-waarde) duurdere oculairs nodig hebt. Die laten geen 'beeldfouten' zien.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Super,

Dat is wat ik wilde weten!!.

Het gaat om een refractor f/5 skywatcher 102mm

Nick

Commentaar

Re: De f van je fast scope verlengen?

Origineel geplaatst door nicaqua
              Hoi PRO's,

Ik had ergens gelezen dat als je een f5 scope heb je hem met barlow stacking langzamer kan maken.
              Tuurlijk, maar je verandert er niet alles mee. Je hebt een grotere beeldschaal op het gemodificeerde beeldvlak en je oculairs gruwen minder van de telescoop, maar je ziet nog altijd de coma van een f/5 telescoop, de collimatie blijft even kritisch als op een f/5, en de sensitiviteit van het scherpstellen is nog altijd die van een f/5 (want de oculairhouder staat vr de barlow).

Een 2x barlow na een f/5 telescoop geeft een f/10 systeem met de aberraties van een f/5 systeem.

Verder wat voor oogstukken moet ik gebruiken voor een snelle scope als ik planetair wil observeren?
              Dezelfded als op een trage telescoop; op de as zijn de aberraties in alle reflectoren onbestaand (als collimatie correct is) en op de as veroorzaken de meeste oculairs ook geen aberraties.

Voor planeten gebruikt men meestal eenvoudige oculairs (zoals de Televue Plssl, Abbe orthoscopische oculairs ("orthos"), omgekeerde Kellners ("RKEs") en gelijkaardige oculairs (zoals de Takahashi LE).

Tenzij je een Dob hebt en geen platform, want dan wil je oculairs die ook van de as een scherp beeld geven, ook op snellere telescopen, en waarschijnlijk ook met een bredere beeldhoek om je telescoop niet constant te moeten bewegen; zoiets als de Burgess Optical/TMB Planetary.

Maar wat is de relatie tussen de f/5 en f/10 scopes in het zien van planeten?
              Je moet met meer zorg collimeren, scherpstellen is moeilijker (de scherptediepte is geringer), je moet de planeet met meer zorg in het midden van het beeld houden, en tenzij je een barlow gebruik heb je kortere oculairs nodig.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Even opletten mede forum leden voor wat betreft het advies: Deze heer heeft een refractor, dat is een lenzenkijker. Dan moet je het niet over een kritische collimatie, want dat geldt voor snelle spiegelkijkers. Collimatie van een refractor is een ander verhaal. En ja, ook een refractor kan slecht gecollimeerd zijn, maar dat komt zelden voor.

Dan even over de F5 lenzenkijker, omdat de lens een korte brandpunt heeft, geeft hij relatief veel beeldfouten. Vooral de kleurfout (CA) stoort snel. Naarmate je meer vergroot, is de kleurfout steeds beter te zien. Een barlow verbetert daar niets aan. Wel geeft een F5 bij goedkope oculairen een soort vegerig beeld naar buiten toe. Met een barlow ertussen heb je op dat punt dan wel goed beeld, maar mogelijk weer last van de kleurfout. Snelle refractors met een achromaat objectief zijn nu eenmaal geen beste planetenkijkers. Je zou een Baader APO filter kunnen proberen.
                Echte APO's of ED objectieven combineren een snelle F wel met een goed beeld, maar dan het je te maken met een hogere prijsklasse.

Jouw F5 is een echte overzichtkijker voor sterrenhopen en zo. Voor echt deepsky is de 102 mm lens wat aan de kleine kant. Wel is jouw kijker transportabel.

Bert
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                  Even opletten mede forum leden voor wat betreft het advies: Deze heer heeft een refractor, dat is een lenzenkijker.
                  We hadden er rekening mee kunnen houden als-ie het vermeld had in zijn eerste bericht. Bert, mag ik wat van jouw helderziendheid lenen?
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                  X