Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Burgess TMB Designed Planetary 4 of 5 mm?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Burgess TMB Designed Planetary 4 of 5 mm?

Hallo ik ben nog maar net begonnen met 'sterretjes kijken' en heb nu zo'n 1,5 maand mijn low budget Skywatcher 114/500 mm met de standaard geleverde oculairen (10 en 25 mm).

Ik heb nog maar weinig vergelijking maar ik vind het allemaal prachtig wat ik door mijn kijker zie. Ik probeer mezelf nog een beetje in te houden wat betreft het kopen van extra spullen maar na wat teleurstellende kijk sessies door mijn barlow heb ik toch al de Orion Shorty plus besteld (mede door de goede dingen die ik er hier over gelezen heb).

Nu ben ik ook aan het kijken naar een oculair die me in staat stelt mijn maximale vergroting te bereiken/benaderen. Ben geintresseerd in het kijken naar planeten en met mijn huidige barlow en 10mm oculair kom ik 'maar' tot 100x.

Nu denk ik (weer na hier gelezen te hebben) dat een Burgess TMB Designed Planetary misschien een goede en nog net betaalbare uitbreiding is. Mijn vraag is nu wat adviseren jullie mij - een 4 of 5 mm.

Met de 5 mm + Barlow kom ik op de 200x. Dus benader ik mijn theoretisch max vergroting aardig.

Of de 4mm + Barlow waarmee ik 250x haal wat eigenlijk boven de max vergroting zit. Zonder barlow haal ik de 125 wat ook een mooie tussen vergroting is maar ik las dat deze 4 mm minder goed zicht gaf als de 5mm.

Daarnaast las ik dat je met een soort verlengstuk je 2x barlow tot meer dan 2x kon laten vergroten dus dan zou die 5mm prima zijn.

Hebben jullie advies over 1 van deze 2 oculairen of andere punten waar ik op zou moeten letten. Alvast bedankt.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Je wilt bijna tot de maximaal zinvolle vergroting gaan of zelfs erover heen?
    Ik zie dat je een EQ1 montering hebt zonder volgmotor?
    Houd er rekening mee dat je bij enorme vergrotingen niet fatsoenlijk meer kunt waarnemen met een dergelijke configuratie.
    Alles wordt pikdonker, gaat trillen en loopt met een TGV-vaart je beeld uit.

Wacht eerst maar eens op je shorty (idd een goede aanschaf). Zet je 10mm erop en kijk wat er gebeurt..
    Ik zou eerst investeren in een volgmotortje. Een TMB kan later wel, maar hier geldt ook: eerst een goede montering en dan pas de rest
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb zelf net een TMB Burgess 7mm aangeschaft en deze gister positief kunnen testen. Je zou eens even op zoek moeten naar de oculairtest van Harro of even wachten tot hij hier reageert. Wat ik me wel kan herrinneren van die test is dat de 5mm beter scoort dan de 4mm. De 7mm was geloof ik nog weer beter.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ook ik heb pas een TMB Burgess in bezit. Een 9mm. Ik heb hem gisteren voor het eerst op mijn (kleine) telescoop gezet. Wat een verschil met het 12.5mm simpele oculair die ik al had. Ik ben van plan er een 5mm TMB bij te kopen. Al verwacht ik er niet heel veel van met mijn telescoop. Het is nu eenmaal een 500mm telescoop en een spiegel van 114mm. Dat heeft gewoon zijn beperkingen. Ik kan het overdag al zien dat bij een lage vergroting het nog redelijk scherp is maar ga ik de 9mm TMB gebruiken in combinatie met een TeleVeu 3x barlow dan wordt het toch een stukje onscherper. Ik zit dan aan een vergroting van 500/9x3=167. Ik denk dat het met mijn telescoop niet veel zin heeft om over de 125x te gaan. Hoe goed de seeing ook is. Tijd voor een betere telescoop.

Ik wil zelf tzt een Newton met een brandpunt van 1200mm aanschaffen. Met de TMB 5mm kom ik dan op 240x vergroting zonder de barlow. Dat is waarschijnlijk in nederland vaak het maximaal haalbare. Met de TMB 9mm en de 3x barlow wordt het dan 400x. Dat is dan voor die paar nachten dat het kan in Nederland.

Edit:
        Jou telescoop is ook een 114/500mm. Het nadeel van die korte telescopen is dat de sec. spiegel een aardige obstructie is. Die regel van max vergroting = mm x 2 gaat dan denk ik niet helemaal op. Bij een langere Newton wordt de vangspiegel ook een stuk kleiner dus minder obstructie.
        - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Bedankt Steem en Nop. Heb gisteren Saturnus kunnen bekijken en inderdaad met 100x moest ik al redelijk wat bijsturen en opletten dat ik de kijker niet aantikte. Maar het was voor mijn nog niet erg stiorend en vond het fantastisch om te zien zeg.

Ik denk dat ik die oculair test van Harro heb gelezen omdat ik ergens las dat die 4 iets minder dan de 5 mm was. Ik zet al deze dingen iig op mijn lijstje voor eventuele toekomstige hebbedingetjes. Eerst nog maar even geduld uitoefenen en eens goed nadenken over welke dingen ik nog meer zou kunnen aanschaffen en vooral in welke volgorde dat handig is.

Misschien maar eens wat gaan lezen over de montering.

Commentaar

Bedankt voor je input Picard. Ik zie dat je een zelfde klasse telescoop (114/500) hebt dus jouw ervaring is ook wel interessant. Wie weet zal ik ooit eens een sterrenkijk meeting bezoeken of een van de winkels en dan wil ik wel eens wat occulairen proberen om de verschillen te zien.

Commentaar

@ Picard

Is het dan niet handiger om een 2x Barlow te gaan gebruiken in plaats van nog eens een 5mm TMB er bij aan te schaffen? Je zit dan op een vergroting van 110x en die barlow kun je ook nog anderszijds inzetten.
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

@Steem: Daar zit ik inderdaad ook over te tobben. Wat is beter? 9mm met 2x barlow of alleen de 5mm? Mijn gevoel zegt dat je beter zo min mogelijk glaswerk er tussen kunt hebben. Maar dat is alleen maar een gevoel. Ik heb nog te weinig ervaring. Ik heb nu eens getest met een 25mm super plossl en een televue 3x barlow. Maar dan vind ik alleen de 9mm TMB toch prettiger.
                Wat is wijsheid?
                - Bresser Pluto 114/500mm reflector

Kijken kost niks! Nou ja..?

Commentaar

Picard, je hebt 500mm brandpuntsafstand. In dat geval kun je voor planeetwerk beter de 4mm doen. Ik kom voor mijn gevoel al vergroting tekort met mijn 6mm met 600mm brandbuntsafstand! 100x in een TMB is nog te ruim voor mijn gevoel!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een 2x Barlow is veelzijdiger te gebruiken, en ik vraag me af hoeveel licht je verliest met die barlow er extra tussen. Dat je de 9mm TMB prettiger vind dan de 25mm Plössl met 3x Barlow komt ook doordat je TMB gemaakt is voor planeten en maan, en je Plössl niet. Zijn niet echt te vergelijken zo. Ook zal het beeldveld, eye-relief en het kijkgat anders zijn. Beter kun je dus eens kijken hoe het verschil is tussen die 25mm Plössl met 3x Barlow en een 8mm Plössl van vergelijkbare kwaliteit en specificaties zonder. Niet dat ik veel van oculairs weet, maar dat lijkt mij de beste manier.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Picard
                      Die regel van max vergroting = mm x 2 gaat dan denk ik niet helemaal op.
                      Tcoh wel. Het contrast op details met laag contrast is dan wel iets minder makkelijk te zien, je kunt toch nog evenveel vergroten. Wel moet die kijker dan erg precies gecollimeerd staan.

Ik haal op m'n sloefen 165x met mijn Starblast - met een 6mm in een barlow die effectief 2.2x levert met dat oculair.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dit getob over wat de beste aankoop is herken ik goed. Ik heb mijn kijker nog maar net maar vind dit zo leuk dat ik wel zeker weet dat ik ooit naar groter/beter(/duurder) ga en als dat gebeurt wil ik niet merken dat ik dan ook nog eens al mijn oculairen moet gaan vervangen omdat die dan misschien weer te min zijn.

Dit weekend hoop ik eens rustig mijn kijker te collimeren (zal eerste keer zijn dus wordt oefenen) en met een beetje mazzel krijgen we vrijdag nacht een beetje helder weer dus dan eens met mijn huidige oculairen en barlow de verschillen bekijken zodat ik beter wijs wordt uit alle adviesen die op dit forum gegeven worden.

Jammer dat ik mijn Orion Shorty plus voorlopig nog niet krijg. telescoop.nl is dicht deze dagen - is het al carnaval ofzo?

Commentaar

Werken...
                        X