Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Erecting eyepiece

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Erecting eyepiece

Tijdens het opruimen kwam ik een erecting eyepiece(?) tegen dat destijds bij de Lidlscoop (Skylux Bresser) zat. Ik heb het nooit gebruikt en was eigenlijk allang weer vergeten dat ik het had.

Wat is dit en wat kan ik ermee?
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Is het niet gewoon om te zorgen dat je minder hoeft te bukken? Gewoon daarop je oculair zetten en je hebt een verlengstuk. Er staat me iets bij dat ze ook lichtjes vergroten.

Commentaar

Een erecting eyepiece, oftewel een omkeerlens zet je beeld rechtop. Zonder is alles gespiegeld of op z'n kop zoals je ongetwijfeld wel gezien hebt. Hij werkt tevens als een soort barlow en vergroot het uitvergrote beeld met nog eens 1,5 of 2x.
      De standaard bijgeverde omkeerlens van de Lidlscoop is overigens van knake-kwaliteit (plastic), dus wat mij betreft mag ie de prullenbak in. Je hebt er niks aan...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ja, er zit inderdaad een lens in, en de naam doet vermoeden dat je gelijk hebt. Maar ik wil het even zeker weten. Is dit nou eigenlijk echt nuttig? Ik heb iemand nog nooit zoiets zien gebruiken namelijk.

EDIT: We postten gelijk zie ik. Dus in principe heb ik er niks aan? Weet ik meteen weer waarom ik hem destijds in een donker hoekje gezet heb. Er staat me nu vaag iets van bij dat je me dat inderdaad al eens verteld hebt.

Commentaar

Is wel handig als je vogeltjes gaat kijken, dat ze niet aan de takken hangen. Voor astrogebruik weegt het "correcte" beeld niet op tegen het extra (prut)glas dat je in je lichtweg plaatst.

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Daar had ik nog niet bij stilgestaan! Thanx!

Commentaar

Nou, ik moet je eerlijk zeggen dat ik het toch aardiger vind om de maan te zien zoals hij "echt" is. Ook wat makkelijker om je te oriënteren zo.
              Dat is de enige reden waarom ik hem gebruik. Maar belangrijk genoeg om hem toch niet te willen missen...

Ooit was ik 'm vergeten en had een krater getekend. Mooi dat ik er nu nóg niet achter ben welke dat nu ook weer was!

Commentaar

Heb je er dan al eens een goede maankaart bij gepakt?
                "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Jawel, maar die geven allemaal het rechtopstaande beeld óf op z'n kop! Maar niet gespiegeld. Natuurlijk heb ik zelf al van alles geprobeerd en ik DENK dat ik weet welke krater het is, maar het is toch een kraterrijk gebied, dus 100% zeker durf ik het niet te zeggen.

Als ik nou handig was dan zou ik hem kunen inscannen en dan spiegelen natuurlijk...ben ik ook nog steeds van plan.
                  Maar ik wou maar zo zeggen: ik denk niet dat een beetje lichtverlies kwaad kan bij het gebruik van een erecting image als je de maan bekijkt. En het rechtopstaande beeld ken ik onderhand uit m'n hoofd!

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                    Als ik nou handig was dan zou ik hem kunen inscannen en dan spiegelen natuurlijk...
                    Of je legt hem even naast een spiegel. Kost je minder moeite. Maar aangezien wij hier natuurlijk nieuwsgierig zijn naar die schets kun je hem toch misschien ook maar beter inscannen.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                    X