Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Planeten en filters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Planeten en filters?

Dag allen,

Geinspireerd door een ander topic hiero (en voor het hoge niveau op dit forum tegenwoordig, waarvoor hulde! ): wat zijn jullie ervaringen met bepaalde filters bij het waarnemen van planeten?

Ikzelf heb wel eens een geelfilter gebruikt op saturnus en op Jupiter, wat mij wel beviel. Met andere kleuren filters zag ik zo op het oog niet zo veel verbetering. Op mars (waar is tie? Het komende decenium wordt hij alleen maar slechter zichtbaar ) lijkt een oranje filter wel te werken, maar bekijk ik toch liever 'the real thing' zonder filter.

Verder heb je tegenwoordig allerlei 'contract booster' filters en dergelijke. En anti kleurenfouten filters. Iemand daar goede resultaten mee bereikt?
    Ikzelf bezit een goede (mizar) refractor. Zijn die daar ook een interessante optie?

Nu nog een maandje wachten tot Saturnus 's avonds lekker hoog aan de hemel staat

Groeten, Jeffrey
    30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Ik heb de beste resultaten bereikt met een geelfilter v.w.b. maan en planeet waarneming .(refraktor)
    De 68 mm mizar is zeer goed maar je kunt altijd experimenteren met een geel filter
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Misschien is dit wel handig, voor ieder object het juiste filter.
      Echter de resultaten kunnen per telescooptype verschillen.
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Er is hier al een topic over:
        http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... ht=filters
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
        X