Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Review: Wyorock Focuser

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Review: Wyorock Focuser

Hieronder een reviewtje van de 2" Wyorock Crayford focuser.

Omdat ik het één en ander wilde gaan experimenteren met astrofotografie met mijn 250mm GSO dob had ik een andere low-profile focuser nodig. Dit omdat de standaard GSO focuser niet genoeg inwaartse ruimte had om tot focus te komen met mijn camera.

Na wat zoekwerk leek mij de Wyorock focuser een goede optie. Een stuk goedkoper dan de low-profile focusers van de bekende merken (JMI, Moonlite etc.) maar toch handgemaakt. Er is niet zo heel veel van deze focuser te vinden op het internet maar de prijs liet een gokje wel toe: de totale prijs inclusief verzendkosten vanuit de Verenigde Staten was omgerekend slechts 118 euro!

We have a 3.450 inches (87.63mm) square base that the screw holes measure 2.750 X 2.750 inches
    (69.85mm X 69.85mm) for $19.95 USD plus shipping and handling fee $10.00 USD and we also have a 4 inch square base (101.6mm square) with bolt holes which are 3.375 inches (85.74mm) paralell to the tube and 3.025 inches (76.83mm) purperdictullar to the tube for $25.50 USD plus shipping and handling fee $10.00 USD.

Tijdens het bestellen vragen ze de exacte omtrek van je tubus op te geven zodat ze een perfecte op maat gemaakte focuser basis plaat kunnen maken. Je drie verschillende basisplaten bestellen, namelijk een ronde of twee vierkante met de afmetingen 87,63 x 87,63mm of 101,6mm x 101,6mm waarbij de schroefgaten gepositioneerd zitten op respectievelijk 69,85 x 69,85mm en 85,74 x 76,83mm. Ik heb me laten vertellen dat de basisplaat en positie van de schroefgaten volledig naar wens aan te laten passen is maar in mijn geval was dat niet nodig. Ik had oorspronkelijk een ronde basisplaat maar die bleek net iets te klein te zijn voor mijn GSO dob. Voor $25 inclusief verzendkosten heb ik een vierkante laten maken die perfect aansluit op de schroefgaten die al in mijn dob zaten. Na betaling duurt het ongeveer twee weken voordat je hem in huis hebt. De focuser wordt overigens via USPS als gift verstuurd dus je hoeft niet al te bang te zijn voor naheffingen en dergelijke.

De focuser ziet er erg indrukwekkend uit. Prachtig glanzend aluminium en zeer netjes afgewerkt. De algehele vorm is ook bijzonder mooi. De binnenzijde van de buis van de focuser is beschilderd met zwarte verf. De focuser is helaas niet geanodiseerd en de zwarte verf zit dus niet heel erg vast. Aan de onderzijde bladdert het een beetje af. Niks dat niet met een zwarte marker opgelost kan worden, maar ik moet het toch vermelden. De hele focuser is gefabriceerd uit hoge kwaliteit 6061 T6 aluminium en is dus erg licht. Alleen de spanningsdraaiknopjes van de focuser en adapter zijn van teflon. Het geheel is 50mm hoog. De 1.25" adapter voegt daar nog ongeveer 1 millimeter aan toe.

De focuser draait behoorlijk soepel. Hij wordt vrij stroef afgeleverd maar gelukkig kun je dit makkelijk afstellen met de spanningsknop. Er is geen enkele speling waarneembaar aan beide uiteinden van het focuser bereik (dit in tegenstelling tot de GSO crayford die hij vervangt). De focuser kan ongeveer 4 kilo dragen wat genoeg is voor vrijwel elke toepassing. Met een klein schroefje gepositioneerd naast de spanningsknop is de draagkracht af te stellen.

Een goed punt van deze focuser is dat de focuser 360 graden draaibaar is op de basisplaat. Je kunt de focuser dus altijd recht positioneren ongeacht hoe je telescoop gericht staat. Nog handiger is dat deze draaifunctie het ook toelaat om de focuser binnen luttele seconden heel makkelijk van de basisplaat af te schroeven. Als je dus bv twee reflectors hebt bestel je gewoon twee basisplaten en kun je de focuser heel makkelijk uitwisselen tussen je telescopen. Zeer handig dus, ook als je onderhoud wil plegen aan de focuser. Geen gezeur met schroefjes, gewoon losdraaien en klaar is kees.

Conclusie

+ Oogstrelend ontwerp
    + Focuser draait soepel
    + Goedkoop (voor ons Europeanen iig wel)
    + Low-profile
    + Rotatie-systeem

- Baffling wat minder (bladdert een beetje af)
    - Niet geanodiseerd
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Soow dat ziet er goed uit...congratz! En die kwaliteit voor die prijs...wow Heb je hem al kunnen testen bij hoge vergrotingen of het dan nog goed scherp te stellen is?

Ik heb inderdaad ook nog nooit van deze focusser gehoord. Leuk om er eens een review van te zien.

Commentaar

Nee, nog niet echt goed kunnen testen ivm dat zeikweer van de afgelopen tijd. Wel uitvoerig getest op een een rijtje huizen en lantaarnpalen 400 meter hier vandaan. Niks op deze focuser aan te merken hoor. Hij loopt lekker zonder horten of stoten
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ook even aan gedraaid en ik kan het bevestigen: pakken beter dan een (niet bijgewerkte) GSO, en perfecte bouwkwaliteit.

Ik hou zelf ook liever van zwarte verf dan van een geanodiseerde buis: het mag dan wel minder duurzaam zijn, de flocking is op die manier toch beter.

Het lage profiel (vooral voor 1.25" oculairs) wordt bereikt op een zeer ingenieuze manier.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Deze kende ik nog niet. Leuk om te zien dat er steeds meer goed materiaal in eigen beheer wordt gemaakt en geleverd.

Een ander goedkoop alternatief voor lowprofile is de helical focuser:

http://www.kineoptics.com/HC-2.html

Deze is denk ik nog meer lowprofile
          Ik heb een 2 inch-exemplaar uit de USA over laten komen voor totaal ca 78 euro. Werkt zeer goed voor visueel waarnemen. Is voor enkele euro extra te upgraden tot fotografie.

Nadeel is wel dat tijdens scherpstellen de camera roteert.
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
            Nadeel is wel dat tijdens scherpstellen de camera roteert.
            Borg heeft niet-roterende helicale oculairhouders, maar die kosten stukken van mensen.

De mooiste helicale oculairhouders zijn die van DAR:

http://www.oneilphoto.on.ca/oneilatm.htm

David Lukehurst gebruikte die een tijdje geleden, maar niet meer recent (leveringsproblemen?).
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Over die HC-2 heb ik inderdaad positieve dingen gelezen en ik heb hem ook overwogen maar hij is wel heel erg laag, bijna half zo laag als de Wyorock waardoor ik dan met extension tubes etc zou moeten gaan klooien. Bovendien heeft de HC-2 geen optie voor een geronde bevestigingsplaat wat ik toch wel prettig vind aan de Wyorock (die sluit namelijk écht naadloos aan).
              Last bewerkt door MoreLinux; 01-01-15, 11:05.

Commentaar

Werken...
              X