Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

ervaring met 8mm Televue plossl

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

ervaring met 8mm Televue plossl

Als aanvulling op mijn 4,5,6,7,9 mm. Kasai orthoscopische oculairen,
    kocht ik bij TS in Duitsland een Televue 8 mm plossl voor 99 euro.
    Gezien mijn zeer goede ervaringen met Televue oculairen was ik
    uiterst benieuwd naar de kwaliteiten van dit oculair.

Gebruikte kijkers waren een SkyWatcher 80 mm ED refraktor en een 100 mm TAL lenzenkijker, het testobject was de maan.
    De maan is een ideaal object om de kwaliteit van optiek te testen
    vanwege de vele helderheidsvariaties.

Mijn eerste blik door het oculair verliep nogal moeizaam kan ik
    jullie melden.
    De rubberen oogkap staat niet toe om behoorlijk door het oculair
    te kijken. Op een of andere manier krijg je het oog niet bij de lens.
    Na verwijdering van het rubber kapje kon het echte waarnemen
    beginnen.

Het kontrast in de Televue is zonder meer goed te noemen maar
    soms kreeg ik het idee dat het moeite koste de kleinste details
    weer te geven.
    Het beeld is scherp tot aan de rand van het beeldveld.
    Wat mij wel opviel was de minieme kleurfouten van het oculair.
    Verwaarloosbaar klein maar wel aanwezig.

Door de Televue regelmatig te wisselen met mijn Kasai ortho s
    kreeg ik toch een goed beeld van de kwaliteit van dit oculair.
    De optische kwaliteit is zeer goed met minieme kleurfouten.
    Het kijkcomfort vond ik minder maar misschien kan dit per persoon verschillen.
    Ik vond hem over het algemeen minder presteren dan Kasai orthoscopische oculairen maar ook dit is persoonlijk.
    Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Re: ervaring met 8mm Televue plossl

Origineel geplaatst door zuurmond
    Mijn eerste blik door het oculair verliep nogal moeizaam kan ik
    jullie melden.
    Ik vind'm persoonlijk te oncomfortabel -- een Plössl heeft iets minder oogafstand dan een ortho en bij deze brandpuntslengte telt dat nogal wat. De 11mm vind ik wel nog tamelijk comfortabel, maar minder dan mijn Tak LE 7.5mm.

Wat noem je "kleurfout"? Er is nauwelijks laterale kleur (en zeker geen longitudinale chromatische aberratie) -- tenzij je je oog niet perfect centreert. *Op* de as is-ie zelfs wat scherper dan de meeste orthos, vind ik.

De coatings maken dat heldere objecten er een beetje geler dan gewoonlijk uitzien, maar dat is geen defect, alleen een verschillende kleurtemperatuur.

Voor kortere oculairs zijn orthos nauwelijks te overtreffen (tenzij door een TMB supermono, of een TV Plössl maar alleen een haartje op scherpte) als je geen beeld van 50° wilt, en die van Zeiss, Pentax, Baader en Kasai zijn erg goed.

Als je toch wat meer beeldhoek wilt dan een ortho, en toch een uiterst comfortabel oculair met een iets neutralere kleuring van objecten dan een TV Plössl op die lengte: Takahashi LE ED 7.5mm...maar niet goedkoop.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Beeldhoek is voor mij niet zo belangrijk vandaar dat ik toch de voorkeur geef aan de Kasai.
      De konisch gevormde oculairen vind veel prettiger in het gebruik.
      V.w.b. de kleurfouten heb ik een vergelijk gemaakt met de Kasai en hier was de Televue
      iets minder. (vond ik)
      De verschillen zijn echter miniem.
      Daar de optische kwaliteit vrij dicht bij elkaar ligt blijft het toch een test die per persoon
      iets kan verschillen.
      Ik heb geen ervaring met Baader ortho s.
      Hoe is de kwaliteit t.o.v. de Kasai?

Commentaar

Beeldhoek is voor mij niet zo belangrijk
        Tja, daar kan ik inkomen, zeker voor kleinere focale lengte - mijn kleinste oculair is een TMB supermono (30°, waarvan slechts 10° bruikbaar door veldkromming, althans in een snelle Newt).

V.w.b. de kleurfouten heb ik een vergelijk gemaakt met de Kasai en hier was de Televue
        iets minder. (vond ik)
        Je hebt nog niet gedefinieerd wat je hiermee bedoelde.

Je moet ook opletten met vergelijkingen *aand de rand* - de rand van een TV Plössl is verder, en toont dus zelfs als het oculair iets beter is meer aberraties. Eigenlijk moet je de rand van een Kasai ortho vergelijken met de zone op 20% van de rand in een Plössl, nl. een voorwerp op dezelfde hoek van het centrum.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Als ik met de Kasai naar de verlichte zijde van de maan kijk is de hemelachtergrond zwart.
          Doe ik hetzelfde met de TV zie ik een minieme gekleurde waas.
          Ik gebruik niet de rand van het oculair maar het centrum.

Commentaar

Als ik met de Kasai naar de verlichte zijde van de maan kijk is de hemelachtergrond zwart.
            Doe ik hetzelfde met de TV zie ik een minieme gekleurde waas.
            Da's meestal reflectie vanuit je oog terug op de ooglens van het oculair, als het over het hele veld is. Een gevolg van de (te) geringe oogafstand. Heb je meestal alleen op de maan last van (en een tikkeltje op Jupiter en Saturnus.

Als het een gekleurde maar nauwe ring rond de maan is, tja, ik heb dat nooit gezien, tenzij als je je oog niet mooi in het midden hebt (en dat is op die 8mm #@%#$# moeilijk, veel meer dan op de 11mm), want dan krijg je laterale kleur.

Alles ziet er zowiezo inderdaad geler uit in een TV Plössl.

Ik hou er niet zo van, van die 8mm TV Plössl - in tegenstelling tot mijn 11mm. Ik heb veel liever de 11mm in een 1.8x TMB barlow (1.7x voor de TV Plössl omdat het brandpunt van dat oculair verder van de schouder ligt) dan de 8mm.

Commentaar

Werken...
            X