Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vergroting vraagje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vergroting vraagje

Ik heb even een paar vraagjes die te maken hebben met welke vergroting je zou kunnen gebruiken.
    Gisteren met het bekijken van Saturnus heb ik o.a mijn 6 mm oculair (volgens mij een soort van groothoek oculair met 66 graden gezichtsveld)
    gebruikt. Dit was wel te doen ook al moest ik de telescoop regelmatig een tikje geven.
    Maar nu is mijn vraag eigenlijk; ik heb ook een 2x barlow. Wanneer is die handig te gebruiken?
    Als ik die had gebruikt samen met een 25 of 10 mm oculair, had ik dan Saturnus nog beter kunnen zien? Meer detail zeg maar?

Re: Vergroting vraagje

Origineel geplaatst door Wolfje
    Ik heb even een paar vraagjes die te maken hebben met welke vergroting je zou kunnen gebruiken.
    Gisteren met het bekijken van Saturnus heb ik o.a mijn 6 mm oculair (volgens mij een soort van groothoek oculair met 66 graden gezichtsveld)
    gebruikt. Dit was wel te doen ook al moest ik de telescoop regelmatig een tikje geven.
    Maar nu is mijn vraag eigenlijk; ik heb ook een 2x barlow. Wanneer is die handig te gebruiken?
    Als ik die had gebruikt samen met een 25 of 10 mm oculair, had ik dan Saturnus nog beter kunnen zien? Meer detail zeg maar?
    hoi wolfje

wat ik tot nutoe gemerkt heb met mijn barlow en 26mm oculair
    is dat zonder barlow je meer details ziet maar dat bv saturnus aanzienlijk groter word

ik denk dat als je de 10mm oculair met barlow had gebruikt je een slechter beeld had dan met die 6mm zonder barlow
    die 25mm oculair zal dan weer slechter beeld (minder detail geven) met de barlow lens dan het 10mm oculair.

mischien kan iemand die hier veel verstand van heeft dit met zekerheid zeggen

-BaN-
    Meade LXD75 6"
    Samsung GX-1L 18-55
    Orion Shory Plus 2x Barlow
    Plossl series 500 4mm , 6.5mm
    Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Hoe lager de mm van de oculair, des te groter de vergroting. Je moet de brandpuntsafstand van je telescoop (bijvoorbeeld 1000mm) delen door de mm van het oculair.

6 mm -> 166x (1000/6)
      10mm -> 100x
      25mm -> 40x

Een barlow(ervan uitgaande dat hij een factor 2 heeft, dit is niet altijd het geval, mijn '2x barlow' vergroot ook ongeveer 2,3 of 2,4x) verdubbelt eigenlijk de brandpuntsafstand van je telescoop(of halveert de brandpuntafstand van je oculair). Dus als je de barlow gebruikt met de 6mm, dan is het eigenlijk een 3mm oculair. Je krijgt dan een vergroting die 2x zo groot wordt. (1000x2 / 6 = 333, of 1000/(6/2) = 333)

Met barlow:

6mm=333x
      10m = 200x
      25mm = 80x

Voor saturnus zul je een hogere vergroting nodig hebben om echt meer details waar te nemen. Vanaf 300x laat zich dit goed doen. Het probleem is alleen de luchtonrust. Er zijn maar weinig nachten in nederland waarbij een vergroting boven de 250x een scherp beeld op levert. Dit komt door de trillingen in de lucht die ontstaan door temperatuurverschillen. Naarmate je een hogere vergroting pakt, wordt het totale beeld dat je ziet kleiner dus als je dan net door een luchttrilling kijkt dan heeft dat meer effect op het beeld dan wanneer je door een groter totaal beeld kijkt.

Probeer dus gewoon de barlow met de 10mm oculair en kijk of je nog een scherp beeld krijgt. Lukt dit goed dan kun je nog een stapje hoger naar de 6mm oculair.

Als je telescoop een andere brandpuntsafstand dan 1000mm heeft dan kun je dit getal natuurlijk vervangen door jouw eigen brandpuntsafstand.

Het nadeel van een barlow is dat het licht weer door extra lenzen moet, dit zorgt meestal voor een beetje verlies van contrast. Ook kunnen die lenzen zorgen voor (extra) afwijkingen in kleur. Het ligt dus een beetje aan de barlow of het beeld er beter of slechter op wordt.

Commentaar

Oke bedankt voor jullie uitleg, ik zal het gaan uitproberen.

Commentaar

Nog 1 vraagje: hoe bereken je de maximale vergroting wat je telescoop aan kan?

Commentaar

Theoretisch zegt men 2x je objectief diameter..

Voorbeeld objectief is 200mm (ook van jou 8 Inch dus) en dat 2x zou 400mm zijn en dat zou theoretisch neerkomen op 400x.

Maar vaak is dat door de slechte seeing (ja daar gaan we weer) niet haal baar in Nederland.
            Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
            ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch lles de schuld van het onstaan van het universum.
            Auteur:Ik

Commentaar

ik heb met mijn 6" een diameter van 152mm, dus een maximale vergroting van 300x. Ik heb uitgerekend dat als ik een 7,5 mm oculair zou kopen in combinatie met mijn 3X barlow aan deze maximale vergroting kom. Heeft een vergroting van 300X wel nut in Nederland? En maak ik dus een verstandige keuze om een 7,5mm oculair aan te schaffen?
              Wat een pest die mist, zei de pessimist
              Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Commentaar

Wolkewietje: helaas, het is een empirisch maximum en geen theoretisch maximum.
                Tal Shiar: je kan proberen om tot de maximale vergroting te gaan, echter, de vraag is of het nuttig is. Immers, beeld is klein, donker en trilt heel snel als een gek. Beter is het soms om iets lagere vergrotingen te proberen en daar wel een scherp beeld mee te krijgen. Geeft meer plezier vaak.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik ga toch reageren, zit er al een paar dagen mee namelijk:

Nu ook weer, net zoals 2-3 dagen geleden ben ik met mijn Skylux 70/700
                  Venus aan het bekijken; (vorige keer Saturnus) Ik lees vaker dat de
                  maximale nuttige vergroting 2 maal de objectief-diameter zou zijn, maar
                  ook nu dus kijk ik met een 10mm Super Plossl op een 3x Barlow!

Even gauw rekenen: 700 (brandpunt) delen door 10 (mm oculair) maal 3 (Barlow)
                  Maakt 210 keer vergroting! Dat is dus drie keer de objectief-diameter!

Ik schaam me eenieweenie tiny little bit om dit te vragen, maar ik zit hier
                  geen onzin te verkondigen!

Groetjes,

Bandit (die nu gauw nog weer even naar Venus loopt 8) )
                  Achromatologisch

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                    Ik schaam me eenieweenie tiny little bit om dit te vragen, maar ik zit hier
                    geen onzin te verkondigen!
                    Ik mis een beetje wt je precies vraagt? En er staat ook nergens of je wel of geen goed beeld hebt (alhoewel ik aan neem van wel anders sloot je niet zo enthousiast af). Wou je dit gewoon melden of..? Ik mis wat.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zie de foto in mijn topic.

Ik ben in de war door wat er hier geschreven word en mijn eigen ervaring.
                      Er word geschreven dat 2 maal de objectief-diameter -ongeveer- de maximale
                      vergroting zou zijn, maar ik heb het beeld dus nog scherp op 3 maal de objectief-diameter..

Het is een mededeling ja, maar de vraag is hoe dat nu zit dan met die
                      theorie over '2 maal de objectief-diameter is je maximale nuttige vergroting'

Moeilijk uit te leggen..

Groetjes,

Bandit
                      Achromatologisch

Commentaar

Bij 1 a 1.5 maal de objectief diameter in mm. is het maximale aan details zichtbaar voor de gebruikte optiek.
                        Als je meer vergroot kan het beeld wel scherp blijven maar de details blijven hetzelfde alleen liggen ze verder uit elkaar. (het onderwerp is groter)
                        Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Origineel geplaatst door Bandit
                          Het is een mededeling ja, maar de vraag is hoe dat nu zit dan met die theorie over '2 maal de objectief-diameter is je maximale nuttige vergroting'
                          Bij een uittredepupil van 1mm ziet een perfect menselijk oog al de kleinste details die een telescoop kan tonen (door de intrinsieke limiet aan de resolutie de je telescoop door diffractie door de opening haalt). Dat komt overeen met een vergroting van n keer de diameter in millimeter.

Maar het is natuurlijk makkelijker de details te zien bij een wat grotere vergroting. Bij 2x de opening in millimeters is je uittredepupil wel maar een halve millimeter groot, en dan worden voorwerpen meestal wat te donker en worden oogvlokjes hinderlijker (omdat ze een groter deel van de bundel in het oog gaan bedekken).

Boven die waarde heb je "lege vergroting". Bij hele heldere voorwerpen kan dat nog wel prettig zijn (zeker als je bijvoorbeeld de maan bekijkt, met de grote contrastverschillen bij de terminator); bij sommige heel kleine voorwerpen (heel kleine planetaire nevels) kan het ook nog wat opleveren.

Maar in principe zie je niet meer details en het beeld wordt dan ook, zeker bij laag contrast op de details van het voorwerp (bijvoorbeeld als je Jupiter of Mars bekijkt), als wat waziger waargenomen.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                          X