Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De herontdekking van de binoviewer.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De herontdekking van de binoviewer.

Misschien hebben jullie het ooit gezien: ik heb mijn burgess binoviewer regelmatig te koop aangeboden. Waarom? Ik vond m tegenvallen, 'wel aardig'.
    Ik had er twee 32mm oculairs inzitten. Inmiddels heb ik die vervangen door 25mm exemplaren (standaard Chinese plössltjes).
    Een tijdje geleden heb ik m uit de mottenballen gehaald en heb eventjes naar de maan gekeken. FAN-TAS-TISCH! Kan mijn pentax niet tegenop!
    32mm bleek overkill te zijn, kreeg het beeld niet te zien en zag veel zwarte vlekken. Zal wel een optische misrekening geweest zijn.
    Dus: ik houd m. Sterker nog: ik ga 2 15mm oculairtjes kopen!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

LoL....

Mag ik ook us in dat mattenballenhoekje van je snuffelen? Misschien zit er nog wel een Naglertje in ofzo..

of een G11..
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Bij Nop in zijn hoekje snuffelen...

Maar vertel eens Nop, wat waren de grote voordelen die het beeld zo spectaculair maakte? Treed eens wat verder uit de doeken.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Kijken met 2 ogen, meer details zien, beetje maanwandelen! Volgende starparty (met maan) neem ik 'm mee. Kun je zelf kijken.
        Op DSO's heb ik m nog niet geprobeerd. Wel op saturnus. Is ook mooi, maar de maan vond ik echt verpletterend. Snuffelen is kopen
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Leuk om te horen dat je er toch nog plezier aan beleeft!

Ik heb trouwens van sommigen gehoord dat ze de bolvorm van de maan en planeten echt konden zien met een binoviewer - het '3D-effect'. Dat vind ik een grote onzin! In je beeld blijft het een platte schijf, en de bolling neem je alleen waar door kleur- en helderheidsvariatie en geometrie (kraters e.d.).
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Nightsky heeft er ook een geloof ik , ik weet niet wat zijn ervaringen erover zijn.
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
              Nightsky heeft er ook een geloof ik , ik weet niet wat zijn ervaringen erover zijn.
              Nee helaas ik heb er geen een, heb er wel meerdere gebruikt BW Optik. Denkmeier. Baader

We zijn is met een groepje naar Busloo geweest, daar was iemand met een Denkmeier bino. Omdat ik daar was met me 14" kwam hij met het verzoek om ze denkmeier is te mogen gebruiken. zo gezegd zo gedaan,
              Het beeld was als op een foto, M11 leek net 3d , met 2 ogen is zo veel makkelijker kijken.

Maar helaas is het ook bij dit, dat de duurste toch wel de mooiste beelden geven.

Commentaar

Ik heb er ook een, laatst gewonnen met de deepsky quiz op de deepskydag :-) :-)
                met 2 20mm oculairs erbij krijg ik hem alleen scherp in mijn 25cm newton als ik er mijn 2.5x powermate tussen zet. Ik heb dan 150x vergroting
                tot nu toe alleen de maan geprobeerd. inderdaad: super!!!! ik ga het vaker doen
                30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

hmm brengt me een beetje op een idee..

is het niet mogelijk om op een kant van dat ding een camera tezetten om zo een soort spiegel reflex camera idee tekrijgen ?

-BaN-
                  Meade LXD75 6"
                  Samsung GX-1L 18-55
                  Orion Shory Plus 2x Barlow
                  Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                  Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Sorry, deze snap ik niet.....

Je hoofd past er dan niet meer bij om door het andere oculair te kijken.
                    Tenzij je ook nog een zenit prisma gebruikt maar dan ga je het nooit redden met je scherpstellen.

Gerard
                    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

hmm das jammer dan

plan mislukt

-BaN-
                      Meade LXD75 6"
                      Samsung GX-1L 18-55
                      Orion Shory Plus 2x Barlow
                      Plossl series 500 4mm , 6.5mm
                      Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Slartibartfast
                        Sorry, deze snap ik niet.....
                        Gewoon, als een soort off-axis guider.
                        Je hoofd past er dan niet meer bij om door het andere oculair te kijken.
                        Hangt van de camera af, natuurlijk. Met een webcammetje zal best lukken, hoor.
                        Tenzij je ook nog een zenit prisma gebruikt maar dan ga je het nooit redden met je scherpstellen.
                        Scherpstellen wordt sowieso een probleem(pje), tenzij camera en oculair parfocaal zijn.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

de herontdekking van de binoviewer

Hoi Norbert, de burgess is inderdaad helemaal fantastisch , maar je moet er geen oculairen langer dan 20 a 23 mm in stoppen, dan gaat ie vignetteren. Ik heb nu 20 mm, 16 mm SWA en 10 mmSWA, en dat geeft werkelijk schitterende maanviews in mijn C9,25.
                          Je ziet met twee ogen vooral bij sterke vergrotiingen veel meer o.a. omdat je de storende eiwitvlekjes in je oog uitschakelt.
                          Voor open sterhopen en bolhopen is het ook heel leuk, geeft een driedimensionaal gevoel. Alleen bij zwakke neveltjes krijg je een probleem met lichtverlies. De Orionnevel daarentegen is prachtig in combinatie met een OIII filter.

groeten Nico
                          Takahashi Mewlon 210, Kson 1026ED apo

Commentaar

Ik heb afgelopen najaar bij iemand door zijn C9.25 + binoviewer geprobeerd te kijken, en toen bleek dat het voor mij onmogelijk was om de 2 beelden samen te voegen. Mijn ogen staan vrij dicht bij elkaar (59 mm), en de oculairen van de desbetreffende binoviewer (merk weet ik niet) kwamen niet dichter bij elkaar dan zo'n 64 mm.
                            Voor de meesten zal het geen probleem zijn, maar overweeg je zo'n ding te kopen, probeer het eerst uit te testen!

Groeten,
                            Guus

Commentaar

Werken...
                            X