Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Schoonmaak spullen voor optiek

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Schoonmaak spullen voor optiek

Ik wil mijn lens en oculairs e.d. even een beetje opwaarderen door ze goed schoon te maken, sommige zijn een beetje vies en/of stoffig. Dus ik zat op de website van Robtics naar iets te zoeken en vond het volgende:

Schoonmaakdoekjes: http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1412
    Schoonmaakmiddeltje: http://www.robtics.nl/product_info.php?products_id=1411

Nu heb ik een simpele vraag, kan dit goedkoper? De doekjes zijn dat dezelfde waarmee je ook o.a. je CD's en brillen mee schoonmaakt, of bestaan ze uit een ander materiaal (om de coating van je spullen te beschermen)? Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor het schoonmaakmiddeltje, is dit iets speciaals of kan het makkelijker?
    Skywatcher Esprit 100ED - Vixen VC200L - Skywatcher EQ6R-PRO - ZWO ASI1600MM PRO - ZWO ASI120MM

Ik heb ze ook besteld.
    9 euro voor zo'n flesje, dat is toch niet zo onoverkomelijk denk ik?

Commentaar

Ikzelf vind die optical wonder eigenlijk 'optical gedonder'. :-)
      We hadden twee flesjes en die heb ik weggegooid.
      Die laat een film na...gebruik ik absoluut niet meer.
      Wat wij gebruiken is ' substraatcleaner nr 2 van Umicore'. Enkel verkrijgbaar in Liechtenstein voor mensen met een BTW nr.
      Lenzen en spiegels die ik hier binnenkrijg reinig ik steevast daarmee. gratis....

jp
      Last bewerkt door jeanpierre; 26-05-13, 10:59.
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Da's mooi, maar wat is nu goed voor mensen zonder BTW nr?
        Hier hebben de meeste niet zoveel aan. ik ben ook zoekende naar iets goeds wat geen residu achter laat.
        en heb het nog niet gevonden.
        Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Is inderdaad een probleem...voor mensen in de buurt of de werkgroep reinig ik het gratis. net daarom ! Omdat er moeilijk aan te raken valt.
          Ik bestelde drie flesjes van 250 cl. Die kosten 22 euro per flesje , maar.....85 euro portkosten !!!!!! wegens chemisch en invoerrechten en zo...
          je kan altijd een firma zoeken die het wil bestellen voor je...

Commentaar

Er is dus geen vergelijkbaar alternatief op de markt? of iets wat in de buurt komt?
            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Ikzelf ken er geen enkele....

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
                (...)
                Die laat een film na...gebruik ik absoluut niet meer.(...)jp
                Wie ben ik om de meesterbouwers tegen te spreken?

Die film, ja dat is mij ook opgevallen. Volgens mij is dat opgelost vuil dat alsnog achterblijft. Onmiddellijk napoetsen met een droge vezelvrije katoenen doekje, schone leren zeem of iets dergelijks, terwijl de optical wonder nog nat is, laat een onberispelijke lens achter. Dat zal waarschijnlijk niet volgens de regelen der kunst zijn, maar je moet wat.. als je dat andere spul niet hebt.....
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                  terwijl de optical wonder nog nat is, laat een onberispelijke lens achter. .
                  Een 'meesterbouwer' zou ik mezelf zeker niet noemen hoor ! verre van....
                  Maar dat van die optical wonder: ik probberde het ook op deze manier en liet toch een film achter.
                  Ik probeerde eens een spiegel te kuisen voor het opdampen . Gaf een hilarisch resultaat :-)
                  Ook een spiegel kuisen met dat stuff laat een blauwe schijn achter.

Commentaar

Dat optical wonder is een reiniger voor lenzen, maar niet voor spiegels - dat zijn geheel andere coatings.
                    Baader zelf zegt ook dat je het oppervlak daarna moet wasemen en schoonvegen.

Commentaar

Ik heb er ook proberen mee lenzen van verrekijkers te reinigen. liet ook een film achter.
                      Ook op 'blank' glas laat het een film achter.

Commentaar

Voor het schoonmaken van cameralenzen gebruik ik doekjes en vloeistof die voor dat doel verkocht worden.
                        Waarom zou je die niet ook voor een telescoopobjectief en oculairlenzen kunnen gebruiken?
                        Geen BTW-nummer nodig en veel goedkoper.

N.B. uiteraard niet bedoeld voor spiegels.
                        Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

jazeker...maar goed: voor mij persoonlijk gaat het vooral over snel even poetsen als er iemand om vraagt. Een spiegel schoonmaken, en vooral: blak glas echt proper maken
                          vooraleer die de opdampklok ingaat.

Commentaar

Ik gebruik altijd isopropanol met gedestilleerd water (70/30). Laat nooit sporen na.
                            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke Bekijk bericht
                              Ik gebruik altijd isopropanol met gedestilleerd water (70/30). Laat nooit sporen na.
                              Inderdaad een heel goed alternatief...

Commentaar

Werken...
                              X