Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

SPC 900NC "ombouwen en upgraden"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

SPC 900NC "ombouwen en upgraden"

Op deze site en andere staat dat als je met een webcam wilt gaan experimeteren je het beste een "oude" Philips Tuocam (oid) kan scoren omdat deze een CCD chip heeft ipv een CMOS.
    Nou zag ik op Bol.com de volgende webcam: De Creative« WebCam(TM) Live! Ultra.
    Deze heeft volgens de website: "USB 2.0 en geavanceerde CCD-sensor voor scherpe en heldere VGA-videobeelden en foto's met een resolutie tot 1.3 megapixels (ge´nterpoleerd)", zie:CCD Webcam.
    Deze heeft ook bijna dezelfde prijs als de Philips enkele jaren geleden.
    Is de Creativewebcam het experimenteren waard of heeft deze gebreken?

Groeten, Ram6

[edit: Topic titel]

Volgens mij heeft de Toucam III oftewel de Philips SPC 900NC nog steeds een CCD chip. De signaal/ruisverhouding van deze camera is voor een webcam goed te noemen. Of dat ook voor de Creative Webcam Ultra geldt weet ik niet. Tevens is voor de Toucam een adapter te koop om hem in een 1,25 inch oculairhouder te kunnen steken, of zoiets voor de Creative Webcam bestaat betwijfel ik. Verder zijn er veel sites gewijd aan het gebruik van de Toucam voor astrofotografie (en weer niet van de Creative) Ik zou dus gewoon een Toucam III kopen.

Commentaar

Oke, vandaag bij de winkel geweest en een SPC900NC gescoord met CCD chip, 640x480 VR, 90fps, 1.3 MP snapshot (1290x960), etc en de verkeerde cam kunnen inruilen. Op een "gouden" label welke met een touwtje aan de verpakking hing van de SPC900NC stond: Performs in near darkness.

`kHeb vast de volgende websites gevonden met info en erg gave downloads en mbt "de fysieke" verbouwing:

Philips SPC900NC
      Meijer
      Reeves

Fora
      ForumTopic
      ForumTopic

`kHeb al een oude computer gesloopt en de fans eruitgehaald, wie weet kan ik die gebruiken. Ga vanavond of morgen aan de slag!

[bij deze ook de topictitel aangepast om het "on-topic" te houden]

Groet, Ram6

Commentaar

Kijk dan ook eens hier: http://www.pmdo.com/SC5.htm .

Commentaar

@wamst: bedankt, doe ik!

Gisterenavond de cam vast wat uit elkaar gesloopt en alles bekeken:

Bij het verwijderen van de USB kabel uit de zwarte behuizing aan de achterzijde heb ik die met een scalpel geraakt en het een en ander moest opnieuw verbonden worden. Vanochtend toch maar even getest of de cam `t nog wilde doen (zie oranje kader) en gelukkig, alles werkt!

De lens bestaat uit een zwart busje waarbij aan de ene kant de glazen lens zit, maar ik heb `t idee dat aan de andere zijde een "los" IR blocking filter zit. Als ik die er heel uit zou kunnen halen en terugplaatsen zonder de glazen lens, scheelt me dat alweer een filter

Ik ga maar eens kijken of ik een geschikte behuizing kan vinden, anders wordt `t zelfbouw.

Groet, Ram6

Commentaar

Ik heb mijn toucam (Pro II) vandaag ook binnengekregen. Binnenkort ook maar eens aan de knutsel .

Wel nog een vraagje. Als je het lensje vervangt door een 1,25" adapter, heb je dan nog apart een ir/uv cut filter nodig?

Commentaar

Ik kwam met surfen tegen dat er nog geen 1,25" adapter bestaat voor de SPC 900NC. De adaptors van de toUCam I en II passen niet ivm andere diepte vd schroefdraad:

(zie onderaan site Reeves)

Jij ook succes met `t knutselen!

Groet, Ram6

Commentaar

Ik heb bij mijn ToUcam pro II een adaptertje gebruikt waar al een UV/IR-blokkeerfilter ingebouwd zit. Omdat bij de ToUcam pro II inderdaad het filtertje in het lens'busje' zit heb je een kale chip als je dat busje verwijdert.

Trouwens, Osiris, kun je de behuizing van de camera er niet afslopen en vervangen door een minder 'diep' kastje? Het lijkt me dat die schroefdraad dan alsnog kan passen. Of is het echt ook een andere maat schroefdraad?

[edit]: Skyguy, ik heb 'm trouwens hier vandaan: http://homepage.hispeed.ch/astrolanopti ... dapter.htm
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Bedankt voor de link Brinx! Dat scheelt een aantal centen tov alles los kopen!

Succes met de modificatie Osiris!

Commentaar

Ondanks dat er standaard (oculair)adapters zijn voor de diverse webcams welke rechtstreeks in de cam geschroeft worden en reeds voorzien zijn van een IR-block filter, heb ik gekozen om `t anders te gaan proberen. Er is nog geen adapter voor de SPC900NC op de markt, maar volgens mij is een andere adapter eenvoudig te modificeren. Deze adapters kosten evenveel of meer nog dan de helft van de prijs van de cam en dat vind ik wat buiten verhouding. Tevens hou ik wel van knutselen en low-budged oplossingen bedenken!

Bovenstaande geeft twee uitgangspunten waarmee ik ben begonnen:

* een IR-blocking filter
                    * een (oculair)adapter

Voor de IR-blocking filter ben ik tot onderstaande gekomen:

De lens uit de cam heb ik langs een flensje doorgesneden en deze viel uit elkaar in een lens en een filter gedeelte. Aangezien de filter aan de juiste zijde zit (printplaat kant) heeft deze helft van het lensbusje het schroefdraad en kan dus weer zonder lens teruggeschroefd worden op de printplaat. So far so good!

Voor wat betreft de adapter ben ik uitgegaan van een "old-school" oplossing welke ik op `t net tegenkwam, een zwart filmdoosje. Deze is in diameter net iets kleiner dan benodigd, maar ik heb dat opgelost met 2,5 winding aluminium-tape eromheen, en gaat nu strak in de kijker. Een potje met (schroefdraad)deksel bleek geschikt als body voor de nieuwe cam en een ventilator uit een gecrashede computer past daar weer prima in. Het is nog in experimenteer ruwbouw-fase, maar hierbij vast een eerste indruk:

Vanavond maar eens nadenken over de constructie van het binnenwerk en hoe daar de printplaat stevig en goed uitgelijnt in te verwerken, de ventilatie routing (en exit) welke natuurlijk niet voor storing mag zorgen, etc...

Groet, Ram6

Commentaar

Dat heb je mooi opgelost moet ik zeggen

Maar er bestaat wel degelijk een 1.25" adapter voor de 900NC. Die is o.a. bij TS te koop.

Trouwens, is dat IR filtertje van de 900NC wel geschikt voor astrowerk? Lijkt me niet dat deze met dezelfde precisie gemaakt wordt als bv een Baader IR filter.
                      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

En daar van afgezien, wat als je nou IR (of UV) opnamen wil maken? Liever een los filter.

Er bestaan trouwens ook verloopjes die een adapter voor de oude Pro's geschikt maken voor de SPC900.

,xtG
                        .tsooJ
                        Ich bin ein Kollaser.
                        http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                        X