Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe gebruik ik kleurenfilters?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe gebruik ik kleurenfilters?

Ik heb sinds kort een nieuwe telescoop (150 mm refractor). Bij die telescoop heb ik ook een oculairenkoffertje erbij. Daarbij zaten zeven filters met o.a. een maanfilter. Van die maanfilter weet ik het doel ervan wel (gelezen of de topic 'Maan en Maanfilter'). Maar mijn vraag is nu waar ik de kleurenfilters voor kan gebruiken. Weet iemand waar ik dat kan lezen of weet een van jullie het misschien. Het betreft een gele, een ornajerode, een paarsrode, een donkergroene (niet de maanfilter!), een groene (ook niet de maanfilter!) en een blauwe. B.v.d.
    Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

hey dercus,

heb zelf ook vier kleurenfilters, met wat informatie erover, dus bij deze hieronder een korte uitleg over hoe kleurenfilters gebruikt kunnen worden:

kleurenfilters zijn bedoeld voor planeten. deze hebben doorgaans veel kleur. de filters hebben nauwelijks effect op andere waarnemingen.

wat doen kleurenfilters? ze filteren voornamelijk de kleur die het filter zelf heeft, waardoor de contrasterende kleur naar boven komt (beter te zien is). voorbeeld: een rood-filter filtert het rode licht, waardoor met name groene kleuren op het oppervlak van een planeet zichtbaar worden. uiteraard wordt het beeld in z'n geheel rood-gekleurd, maar nu steken dus de groenige gebieden donker af.

nu even per kleur: (en nu ga ik de kleuren behandelen waar ik informatie over heb, en welke jij naar mijn idee ook hebt...)

diep-geel (#15): vermindert blauw: voornamelijk voor de maan. het verbeterd het contrast. evt te gebruiken om dieper door de atmosfeer te kijken bij mars, jupiter en saturnus.

rood (#25): voor het bekijken van de poolkappen op mars en andere oppervlakte-details. het maakt blauwe kleuren ook donkerder waardoor deze ook geschikt is voor blauwe wolken op jupiter en saturnus.

oranje (#21): voornamelijk geschikte voor detail in de wolkenbanden op jupiter en saturnus. reduceert blauw en groen waardoor deze ook geschikt is voor het contrast op mars tussen zeeen en woestijnen.

groen (#58 ): vermindert rode en blauwe kleuren. zeer geschikt voor het waarnemen van de poolkappen op mars en eventuele martiaanse wolken en stormen. ook geschikt voor lage-contrast details in het rood en blauw op jupiter en voor venus en de maan. tevens vermindert het de chromatische kleurafwijking bij sommige reflectoren.

licht geel-groen (#11): voornamelijk voor blauwe en rode details op jupiter en saturnus. ook laat deze in voldoende grote telescopen enig detail zien op uranus en neptunes. kan ook voor mars worden gebruikt.

medium-blauw (#80A): voornamelijk voor hoge-atmosfeer-details op jupiter en saturnus. zeer populair voor jupiters grote rode vlek.

en zo zijn er nog veel meer verschillende kleuren te verkrijgen met elk andere eigenschappen. zoals je ziet heb ik achter iedere hierboven beschreven kleur een nummer toegevoegd. dit heet het "wratten-number" en is internationaal in gebruik. kijk naar het nummer van jou filters en kijk of ze corrosponderen met de hierboven genoemde.

tevens is van belang de transmissie (hoeveel licht het filter doorlaat). twee filters met een hoge transmissie kunnen worden gestapeld, terwijlfilters met een zeer lage transmissie (de donkere kleuren) alleen gebruikt kunnen worden met zeer heldere planeten.

mijn laatste advies: varieer vanaf nu bij iedere planeet die je gaat bekijken de filters. gebruik alle filters tenminste eenmaal, en houd bij welke details juist zichtbaar zijn, en welke verdwijnen door het filter. op die manier krijg je zelf door welk filter je juist fijn vind voor een bepaalde planeet en welke juist niet.

ik hoop dat deze uitleg een beetje duidelijk was. eventuele verder vragen hoop ik ook te kunnen beantwoorden.

groeten,
    maarten
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Hey maarten,

hartelijk bedankt voor je hulp en je uitleg over filters.

Rood (#25), oranje (#21) en medium-blauw (#80A) komen inderdaad overeen met mijn filters.
      Groen (#58) is een beetje een twijfelgeval. Bij mij staat op die groene filters #58A. Maakt dat wat uit?
      Wat jammerlijk niet overeenkomt, zijn de diepgele (#15) en de licht geel-groene (#11).
      Ik heb nog een groene met #56 en een gele met #12. Misschien dat je hiervan de functie nog heb?

Nogmaals bedankt.

gr.
      Derck

Commentaar

hey dercus,

wat precies het verschil is tussen een #58 en #58A weet ik niet, maar volgens mij maakt het niet zoveel uit. de nummers die worden gebruikt zijn logisch opeenvolgend, waardoor nummers dicht bij elkaar in de buurt, vrijwel dezelfde kleur hebben en dus ook bijna hetzelfde effect.

op internet heb ik nog deze link gevonden, waar in het engels de meest gebruikte kleurenfilters worden toegelicht.

hopelijk heb je er iets aan.
        groetjes, maarten
        Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
        Vixen Great Polaris
        Canon 350D - NexImage

Commentaar

Nu heb ik van alle filters de funtie. Bedankt!

Commentaar

Werken...
          X