Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wie heeft hier ervaring met een H-Alphazonnefilter?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wie heeft hier ervaring met een H-Alphazonnefilter?

regelmatig te zien in div tijdschriften:
    Prachtige fotos van zonnevlammen en natuurlijk de zon zelf.
    ik heb er vaak aan gedacht om een kiker of filter aan te schaffen
    en dan waarschijnlijk een coronado oid
    alleen deze beginnen vanaf E 499.- wel een aardig bedrag voor alleen onze zon.
    heeft hier iemand ervaringen opgedaan met dit merk of kijkers/filters van een ander merk??

gr Coin
    Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
    Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Ik heb wel eens zo'n protuberansenkijker bij de sterrenwacht gezien.

Het heeft enkele voordelen:

- Overdag kijken
    - protuberansen bekijken
    - zonnevlekken zien

Maar ook nadelen:

- Redelijk duur, omdat je slechts 1 object kunt bekijken.

Commentaar

Ikke!
      Op een paar star parties heb ik door zo'n ding kunnen kijken.
      De PST is zo goedkoop omdat het filter binnenin de telescoop zit en geen 40 mm is. Het schijnt dat h-alpha licht dan alleen voor een bepaald gedeelte van de zonneschijf zichtbaar is. Maar dan nog, een spectaculair beeld. Je ziet ook op het oppervlak allerlei details, naast zonnevlekken, zoals lichtgekleurde uitbarstingen etc.

Het 40 mm los verkrijgbare filter is wel drie keer zo duur maar schijnt niet veel meer te laten zien dan een PST.

Met een 60 mm filter zijn details al wel veel duidelijker te zien. En door de grotere opening kan je uiteraard sterker vergroten dan met een PST of een 40 mm.

Het grote voordeel van deze filters is dat je hem als los filter koopt en met een adapter op een gewone telescoop schroeft. De filters zijn zo duur omdat ze aan de binnenzijde bestaan uit twee verspiegelde glazen plaatjes die superprecies vlak zijn geslepen. Door ze met een stelwieltje aan de zijkant van de behuizing enigszins van elkaar af te bewegen krijg je verschillende details van de zonneschijf te zien.

Er hoort ook nog een zgn. block filter bij dat in een zenitspiegel samen als een unit geleverd wordt.

Prijsjes:
      40 mm+block filter ca 1500 euro,
      60mm idem ca 3000 euro,
      90 mm idem ca 6000 euro.
      140 mm idem ca 17000 euro. Al schijnt deze door de seeing bij ons niet meer te brengen dan de 90 mm.

Nog even doorsparen, of de hypotheek ff oversluiten, zou ik zeggen...

Succes, M.T.
      ...and the stars look very different today...

Commentaar

H-Alpha met Coronado producten

De techniek is nog niet zo nieuw als dat er vaak gedacht wordt. Al rond de tweede wereldoorlog werden er al waarnemingen rond 656.3nm (H-Alpha) gedaan. Dat het nu zo populair is geworden komt door een andere aanpak van filteren.

Coronado gebruikt als voorfilter (objectieffilter) een etalon dat verscheidene golflengtes rond de 656.3 doorgeeft. Het tweede filter, en waarschijnlijk het belangrijkste filter, is het blockfilter. Deze zorgt voor de onwaarschijnlijke vernauwing tot onder de 0,7nm van de bandbreedte. We praten dan over Angstroms (0,1nm). Deze filterinstelling maakt het mogelijk houdbare en duurzame zonnefilters te maken en het gebruiksrisico tot een minimum te beperken.

Deze manier van filteren is anders dan die we gebruiken voor nachtwaarnemingen. Logisch ook, want daar geldt: zo min mogelijk glas om zo hoog mogelijke lichttransmissie te verkrijgen. Bij de zon gaat dat vanzelfsprekend niet op, daar gaat het juist om zo min mogelijk licht door te krijgen, zeker van de erg schadelijke UV en IR straling.

Omdat er voor een objectieffilter is gekozen, zijn de oppervlaktes bepalend voor de prijs. Een etalon is simpel gezegd twee glasreflectoren die op de lichtgolflengtes zijn afgesteld. De ruimte tussen de twee glazen reflectorplaten moet daarom zeer nauwkeurig ingesteld zijn. Alle golflengtes met een ander patroon dan de emissielijn van waterstof (de C in de Fraunhofer lijnen) worden niet doorgelaten. Dat deze filters duur zijn is dan ook niet meer dan logisch.

Maar het blockfilter heeft naast een interferentiefilter (nauwbandig met enkel een lichtlijn doorlatend) ook nog een specifieke goudcoating die extreem nauwkeurig is aangebracht om ook de laatste sporen van verstorend licht uit het oculair te houden.

Door deze techniek van objectieffilter met blokkeringsfilter is de afmeting van het objectieffilter bepalend voor de resolutie. De 25mm van de PST legt het gewoon simpelweg af tegen de 40mm. De PST heeft door het kleine filter last van een "sweet spot", zeg maar een ovaal voorkeursbeeld. Deze maakt het lastig in n keer alle details op de zon te zien, zelfs al staat deze helemaal in het oculair (12mm).

Bij grotere vergrotingen verschillen de instrumenten al helemaal. Als een 6mm gebruikt wordt, lijkt het bij een PST alsof er een vignetering aanwezig is, maar bij de 40mm ontbreekt deze.

De 60mm zal met de grote oppervlakte tot een veel hogere resolutie in staat zijn. Als je verder komt met H-Alpha observatie zal je zeker een overstap willen maken.

Omdat H-Alpha observatie een totaal andere tak van astronomie is, gelden er voor de telescoop ook andere eisen. Er blijkt bij het gebruik van nachttelescopen vaak een probleem van ghost images te zijn die in het waarnemingsveld vallen, je gaat dan dubbel zien. Bij de eigen telescopen van Coronado valt de ghost image, als die al aanwezig is, ver buiten het waarnemingsveld.

Nee, ik heb geen aandelen of andere belangen in Coronado, maar de speciale telescopen zijn prachtige instrumenten. Zeer vakkundig gemaakt, robuust en gemaakt om meer dan tien jaar heerlijk in de tuin te gebruiken.

Wel wil ik de prijzen die hierboven genoemd worden even actualiseren.

- PST 625,- (<1,0 Angstrom bandbreedte)
        - 40mm filterset 1.290,- (<0,7 Angstrom bandbreedte)
        - 60mm filterset 3.000,- ,,
        - 40mm zonnetelescoop 1.990,- ,,
        - 60mm zonnetelescoop 4.200,- ,,

Verder zal het resultaat van de waarnemingen enorm toenemen bij een vernauwing van de bandbreedte tot <0,5 Angstrom. Dat kan door een het voorfilter dubbel uit te voeren. Ja, kostbaar, maar z de moeite waard!

Dus vanuit de praktijk en de mening van veel H-Alpha gebruikers: zo nauw mogelijke bandbreedte en een zo groot mogelijk objectieffilter voor het allermooiste resultaat!

Laat je trouwens niet gekmaken door de foto's, met het bewerken kunnen zowel een PST als de veel duurdere 90mm dezelfde foto's geven, maar het gaat om het zelf waarnemen. En daar zit juist het mooiste van deze hobby: zelf zo goed mogelijk naar de zon kijken want daar kan geen foto tegenop!

Arjan van Steijn http://www.daylightastronomy.com/[/url]

PS: Binnenkort haal ik een dubbelgefilterde 60 Maxscope op uit Engeland en dan zal ik zeker doorgeven hoe deze bevalt. Mijn Coronado Maxscope 40 heb ik al verkocht, nu alleen de PST nog. Als iemand interesse heeft...

Commentaar

ho, eh, broeder A. van Stijn,

Het interferentiefilter (een Fabry-Perot etalon) laat vaal meer golflengten door dan alleen die van H-alpha bij 626,28 nm. Zonder dat block filter zie je nog geen bal. Het transmissiepatroon lijkt wel op dat van een grove kam, met scherpe 'pieken' op zeer regelmatige afstenden van elkaar. Vandaar dat ze ook wel 'kamfilters' worden genoemd. Deze pieken met hoge transmissie zijn echter slechts 0,7 A breed. Maar het zijn er een heleboel. Het blockfilter laat nu alleen die bij 626,28 nm door, de andere houdt ie tegen. Daar de maxima van de pieken wat verder uit elkaar liggen is een doorlaatbereik van meer dan 0,7 A toch voldoende.

Dat die dingen duur zijn ligt aan het feit dat de plaatjes van het etalon vreselijk nauwkeurig, beter dan 1/100 lambda, vlak geslepen zijn. Het etalon is met afstand het duurste onderdeel.

De vraag is nu nog wel hoelang deze nauwkeurigheid in stand blijft. Het is niet te hopen dat ze verouderen en ook maar ietsje krom gaan trekken, want dan is het in een keer finito...Hoelang garandeert Coronado de werking van deze filters? Vijf jaar?

Maar waarom uit Engeland? Waarom haal je ze niet uit de U.S., de prijzen in dollars zijn zeker lager dan in euro's, en de dollar staat (nu nog wel) ook nog eens 20% lager dan de euro!

Maar Major Tom wacht ook in spanning het eerste testbericht af, vooral in vergelijking met een PST.

Groet, M.T.

Commentaar

Hoi M.T.

We hebben het over hetzelfde, want dat bedoelde ik zelf ook met de verschillende golflengten die door het filter komen. Verder zijn we het er over eens dat afstemming van de beide filters erg lastig is en dat de filters op zichzelf relatief duur zijn (zeker als de afmetingen toenemen).

De filters schijnen niet te verouderen, volgens opgave van Coronado. Het klinkt mij logisch omdat deze filters door ze te kantelen op elkaar afgestemd worden. Zo kun je ook over de bandbreedte "lopen" en het beeld afstemmen op protuberansen of juist op de oppervlakte. De andere gebruikte techniek is meen ik een Lyot-type filter waar door middel van temperatuurcontrole de golflengte bepaald wordt. Deze laatste uitvoering schijnt een levensduur van 10 jaar te hebben, mede door de temperatuurgevoeligheid van deze filters.

En waarom uit Engeland? Nou, die neem ik over van een mede enthousiasteling die naar 90 mm gaat. Of hij deze dubbelfiltert weet ik nog niet, maar hij is zeer enthousiast.

Uit Amerika halen is wat lastiger, dan moet je een stromannetje hebben die hem daar voor je koopt. Via de dealers is het volledig afgedekt.

Groeten, Arjan

Commentaar

En er is nog een mogelijkheid, zonder het perspectief van een lege bankrekening. Heb op een star party met de GSO dobson 12" naar de zon gekeken!!! Er was een bezoeker die een stuk Baader solar-folie bij zich had van 50 x 50 cm, en die lap hebben we voor de dobson gehangen.

Protuberansen zie je er nog wel niet mee, maar in wit licht wel zeer goed de granulatie, zeer gedetailleerde zonnevlekken en andere kleine details, en zelfs een soort 'deuk' in het oppervlak!

Door de grote opening (30 cm) en het felle licht (en op 1500 meter hoogte, in de bergen) is het oplossend vermogen zeer groot, en dat zie je er wel aan af. Ook dat is de moeite van het overwegen waard, al kost zo'n lap al wel een enige tientallen euro's.

Trouwens, weet iemand al iets over de nieuwe Calcium telescoop van Coronado? Deze laat de K-lijn van Ca door. Dan is de zon blauw, ipv oranjerood.

CS, Major Tom.

Commentaar

Nog een vraagje aan avanstijn:

De 60mm zal met de grote oppervlakte tot een veel hogere resolutie in staat zijn. Als je verder komt met H-Alpha observatie zal je zeker een overstap willen maken.
                Een opmerking van een, denk ik trotse, PST eigenaar was:

'Het verschil met een 60 mm filter inzake resolutie is in de praktijk door de luchtonrust overdag niet te zien.'

Daar kan ik me wel iets bij voorstellen als het overdag 35 graden is, maar in hoeverre gaat dat ook op in de winter of 's morgens vroeg? Is de seeing overdag gemiddeld genomen echt zo slecht dat je werkelijk geen verschil ziet?

Groet, M.T.

Commentaar

Filteroppervlak H-Alpha

Zelf heb ik de beschikking gehad over zowel de PST als de Maxscope 40. De verschillen tussen deze twee zijn al enorm. Telescoop is theoretisch gelijk, maar het verschil zit hem in de oppervlakte en de bandbreedte.

Nu zal de bandbreedte het meeste verschil geven, een verschil van 0,3 Angstrom is erg goed te zien, en daarmee gaat de Maxscope 40 over de PST heen wat contrast en details. De details zouden uit de filtergrootte moeten komen, protuberansen zijn immers met beide filters heel goed te zien. (Note: PST is 1,0 Angstrom en de Maxscope 0,7 Angstrom)

Seeing is natuurlijk altijd belangrijk. Kijk lekker rond een uurtje of 7 tot 10 in de ochtend. Geen problemen mee gehad. Wel, net als bij nachtkijken, met vocht in de lucht. Verder ga ik uit van het standpunt: wat er niet in zit kan er ook niet uitkomen. De PST zal geen beter beeld geven dan een MS 40 als er sprake is van seeing want ook dat beeld degradeert. En wat hou je dan over: bij beide een teruggelopen beeld.

Maar als we kijken op de goede dagen, toch het leukste en waar het om gaat, dan zijn de verschillen duidelijk waarneembaar. Zeker als je meer ervaring hebt met het waarnemen van de zon in h-alpha.

Uit eigen ervaring zeg ik dat de Maxscope 40mm (PST heeft een filter van 25mm) behoorlijk betere resolutie geeft. Ik heb ze naast elkaar getest en ja, beide instrumenten zijn erg goed, maar de details komen tch het beste uit bij de 40mm.

Verder iedereen nog vakantiegroeten:

Commentaar

Ahum, zeer interessant... Dus het loont dan wel de extra uitgave van een SM filter of Maxscope boven een PST...

Het geval wil nu dat Coronado een zomeraktie heeft, waarbij de SM60 voor 2300 euro te koop is. Dat is dus een interessant aanbod! (De SM 40 en de PST zijn niet goedkoper).

Het schijnt dat bestellingen tot op 31 aug. nog tegen deze prijs in ontvangst worden genomen.

Groet, M.T.

Commentaar

Werken...
                    X