Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TMB of Hyperion ... Ik kom er niet uit

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TMB of Hyperion ... Ik kom er niet uit

Net als Steem wil ik de TMB Burgess Planetary 7mm of de Baader Hyperion 8mm gaan aanschaffen. Ik wilde zijn topic niet vervuilen. vandaar een nieuw topic hierover.

Ik heb al het eea ge-googled, maar het is om het even...
    De Baader heeft 68graden en de TMB 63graden beeldveld.

Ik ga kijken met een 25cm F5 GSO dobson.

Baader Hyperion:

- Groter beeldveld dan de TMB, dus minder zetjes tegen je dob nodig.
    - heb ergens wat gelezen over randonscherpte van de Hyperion bij F5 en lager.

TMB:

- Een echt planeten oculair
    - Kleiner beeldveld, maar bijna geen randonscherpte.
    - goedkoper

Grrrrr.... kunnen ze het niet makkelijker maken?

Iemand nog andere Pro's of Con's wat betreft deze oculairen.

Of iedeeen voor ander oculairen. (geen smalle beeldvelden, teveel bijsturen bij een dobson op hoge vergrotingen...)
    0
    de Baader 8mm Hyperion
    0%
    0
    de TMB Burgess Planetary 7mm
    0%
    0
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Ik zit met precies dezelfde probleem Patrick. Als er mensen zijn die advies kunnen geven, graag!
    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik kan niet oordelen over de TMB's, maar de 8mm Hyperion is een prima oculair. Breed beeldveld, ingebouwde verbindingsringen voor het direct aansluiten van camera's, modulair ontwerp en een groot beeldveld. Ik heb dezelfde 10" GSO dob als jij en ik zie inderdaad wat randonscherpte maar persoonlijk vind ik dat verwaarloosbaar. Valt nauwelijks op. Het is in ieder geval een stuk minder dan de rest van mijn verzameling (goedkope) oculairs. Als het weer het toelaat zal ik de 8mm vanavond eens aan een grondige test onderwerpen en een verslagje posten.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Als dat zou kunnen, graag

Commentaar

Misschien ga ik ook nog voor een TMB Burgess Planetary! Dan wel de 4mm.
          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Starparty mensen? Ik heb nog een TMB 6mm liggen om getest te worden... Ik ben verzot op de TMB! Ook de draaibare koker is geweldig. Het prettigst vind ik de grote inkijk tov de standaard speldenprikplossls
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Als Prototype dan ook even komt met zijn Hyperions.

Nu ik er wat meer mee bezig ben ook maar even Harro's topic lezen.
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

TMB voor planeten en kleine deepsky-voorwerpen, Hyperion voor bredere deepsky-voorwerpen.

Allebei zeer goede oculairs, en scherp geprijsd - 't is zoals moeten kiezen tussen caviaar en truffels...
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Heb je nog een maandje de tijd? Ik heb een HYP 8 en er komt een 7mm TMB aan .

Commentaar

Hallo,
                    Een tijdje terug heb ik diverse oculairs uitgebreid mogen testen bij Robtics. Zie de test op:
                    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... hlight=8mm

Aansluitend heb ik onlangs een TMB 5 vergeleken met een Hyperion 5
                    - De pentax is in alle opzichten de beste. Maar veel duurder.
                    - de TMB heeft een opvallend goede scherpte tot aan de rand.
                    De Hyperion heeft weliswaar een duidelijk groter beeldveld, maar ook meer randonscherpte en heeft netto een kleinere effectieve beeldcirkel waarin het beeld scherp is.
                    - Ook de centrale scherpte leek in het TMB ietsjes beter.
                    - Wel was de Hyperion weer ietsiepietsie meer transparant (nevelobjecten leken iets beter zichtbaar).
                    - Het beeldveld van de Hyperion lijkt opvallend veel groter dan de TMB. Daardoor is de eerste blik bij nevelobjecten wat indrukwekkender in de Hyperion. Meer "spacewalk" experience.
                    - De Hyperion is echter wel erg fors en zwaar: geeft balansproblemen in je Dob.
                    - gelijkertijd vergeleek ik dit tweetal met een Pentax 7: Die was in alle opzichten de beste, maar is dan ook veeel duurder.

Dus mijn persoonlijke keuze tussen een TMB en Hyperion:
                    - de TMB is voor planetair werk beter.
                    - Voor nevelobjecten geeft de Hyperion in eerste instantie iets mooiere beelden.

Origineel geplaatst door Steem
                    Misschien ga ik ook nog voor een TMB Burgess Planetary! Dan wel de 4mm.
                    Hallo Steem, ik heb bij $Robtics ook een paar verschillende TMB's getest op Jupiter in mijn 317mm - F 4,8 Newton. (zie de link ierboven) Mijn conclusie: de TMB 4 geeft wat minder goed beeld dan de TMB 5mm!

Succes
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hee, ik lees nu pas het bericht van Sixela.
                      Hij komt met precies dezelfde conclusie als ik hierboven....
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Zoals sommige van jullie al weten sta ik te boek als ongeloofelijke draaikont..

Wat zouden jullie reacties zijn als ik zeg dat ik een 102mm Bresser refractor op een veel te lichte (eq2) montering kan kopen voor datzelfde geld. en het oculair achterwegen laat

Die montering gaat er natuurlijk een keer vanaf en dan komt er een goeie onder te staan...

Commentaar

ik zou eerst ff een nieuw topic openen dan!
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Die kijker op Marktplaats? Die is ooit van mij geweest! Beschadigde coating maar een prima beeld. Goeie kijker, maar onhandig door zijn lengte (F/10!). Op je knieen om naar het zenit te kijken en op je tenen voor objecten bij de horizon. Heeft minstens een EQ-3 nodig en dat kost ook weer aardig wat centjes. Ikzelf denk dat je aan een goed oculair meer hebt...

Draaikont!
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                              ik zou eerst ff een nieuw topic openen dan!
                              juist.. bij deze

Commentaar

Werken...
                              X