Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hyperion oculairs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hyperion oculairs

Na eindelijk een degelijke test te hebben gehad gisteravond met mijn telescoop, kan ik nu eindelijk een stapje verder kijken. Namelijk, de aanschaf van nieuwe oculairs. In het bezit heb ik inmiddels een 40mm Sirius Plssl (geen 35mm dus zoals ik dacht), en een Super 25 Plssl. Mijn ogen zijn nu gevallen op de Baader Hyperion oculairs. De specs (en dan met name het 68 beeldveld) staan mij erg aan, zeker in combinatie met de prijs. Nu had ik het volgende in gedachte;

5mm Hyperion = 164x vergroting
    10mm Hyperion = 82x vergroting
    21mm Hyperion = 40x vergroting

Tevens wil ik er dan de Hyp ring 14 bij kopen, die de vergroting met 40% uitbreid. Het 5mm oculair levert dan een vergroting van 229,6x. Dit blijft dan mooi onder de maximale vergroting van 254x. Ik weet niet of die ringen in de praktijk fijn werken, en tot in hoeverre de beeldkwaliteit achteruit gaat. Wel verwacht ik dat ik niet vaak met zo'n hoge vergroting kan en wil werken, maar met een prijs van 9,50 heb ik niet het idee dat ik mij een buil kan vallen aan zo'n ring. Ziet er iemand fouten of heeft iemand opmerkingen met betrekking tot mijn keuze en berekeningen, of maak ik met deze set een goed keus voor bij mijn telescoop? Voor de mensen die dat nog niet weten, het gaat om een 127mm F/6,4 achromaat.

En even erbij, is het meervoud nu oculairs of oculairen? Ik zeg wel steeds oculairen, maar mijn microsoft word zegt oculairs.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Volgens de 'van Dale' is het oculairs.
    305mm f/5 Sumerian Canopus | 120mm f/5 SW Achromaat | 60mm Lunt Solarscope + 50mm DS

Commentaar

de HYP 28 geeft een vergrotende factor 40% en niet de HYP 14..

en vergeet de TMB Burgess planetary niet in je vergelijking meet te nemen. 63 graden beeldveld.
      Die staat voor 89 euro op de duitse site bij TS.

Je levert dan wel iets in op beeldveld, maar je hebt zo goed als geen rand onscherpte. (lees oculairtest 4-8mm van Harro)

Maargoed je hebt een F6,4 en niet een F4,zoveel. Das in je voordeel!
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb drie Hyperions, een 8mm, 13mm en 21mm. Het zijn goede oculairs en met name het grote beeldveld is erg mooi. De 21mm heeft wel een minpuntje en dat is dat je je oog wel erg recht achter de lens moet houden, anders krijg je last van kidneybeaning/blackouts. Daar tegenover staat wel dat hij erg heldere beelden geeft. De Orionnevel zijn met de 13 en 21mm echt heel erg mooi. Veel contrast. De randonscherpte valt ook erg mee in mijn f/5 newton (in ieder geval een stuk beter dan vrijwel al mijn andere oculairs). De Hyperions zijn hele goede oculairs voor een heel redelijke prijs.

Die Hyp 14 ring kun je inderdaad geen buil aan vallen maar ik denk dat je het in de praktijk slechts 1 keer zult gebruiken en daarna nooit meer. Ik heb zelf geen extension ringen maar heb uiteraard wel eens een keer geprobeerd een Hyperion uit elkaar te halen, gewoon om te kijken hoe dat nou werkt. Het is niet echt praktisch en ik denk niet dat je 's nachts in het donker eventjes een ring gaat toevoegen aan je Hyperion. Bovendien voegt het niet echt heel erg veel vergroting toe.

Om even Telescop-Service te quoten:

In our opinion these extension rings cannot replace an eyepiece set, though. Changing the focal length is too cumbersome to do all the time. The rings are meant primarily for the fine adjustment of your existing eyepieces to a desired focal length.
        Ik denk dat ze daar gelijk in hebben.
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Kan je de Hyperions Barlowen? Hij heeft al wat last van kidneybeaning/blackouts. Een barlow zou dit misschien verergeren?

Er zit al een barlow element ingebouwd toch?
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
            de HYP 28 geeft een vergrotende factor 40% en niet de HYP 14..
            Klopt, even niet goed gekeken.

en vergeet de TMB Burgess planetary niet in je vergelijking meet te nemen. 63 graden beeldveld.
            Die staat voor 89 euro op de duitse site bij TS.
            Heb ik al het een en ander over gehoord/gelezen. Ik zal er zeker even naar kijken.

Origineel geplaatst door Prototype
            De 21mm heeft wel een minpuntje en dat is dat je je oog wel erg recht achter de lens moet houden, anders krijg je last van kidneybeaning/blackouts.
            Typisch, volgens de TS site heeft de Hyperion nujuist gn last van kidney-beaning door het gebruik van oversized lenzen. Is de praktijk toch net iets anders.

Origineel geplaatst door Prototype
            Bovendien voegt het niet echt heel erg veel vergroting toe.
            40% vind ik toch een aanzienlijk verschil. Hoeveel ik zo'n ring ga gebruiken in de praktijk is inderdaad natuurlijk afwachten. Maar ik vraag me ook af of ik vaak met een vergroting van 230x ga werken.

Er zit al een barlow element ingebouwd toch?
            De ring gaat tussen het barlowelement en het oogstuk.
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik heb de ringen ook net gekocht om op mijn HYP 8mm the gebruiken (en om een keer mijn 13mm met mijn 8mm te vergelijken ). Aangezien ik een Pentax XF 8.5 op komst heb zal mijn HYP 8 een andere functie moeten krijgen.

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                Typisch, volgens de TS site heeft de Hyperion nujuist gn last van kidney-beaning door het gebruik van oversized lenzen. Is de praktijk toch net iets anders.
                Ja, daar was ik ook wel een beetje over teleurgesteld. Nu ik er over nadenk, het grootste probleem is dat je oog ongeveer 2cm van de lens af moet houden, als je daar ook maar enigszins van afwijkt wordt zwart. Misschien dat het met een langer oogkapje het kunt oplossen. De 13mm en 8mm hebben er overigens geen last van.

Kan je de Hyperions Barlowen?
                Kan prima met een goede barlow.
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Je woont in omgeving Apeldoorn zie ik. Als je een keer naar Kootwijk zou kunnen komen tijdens een avondje waarnemen met die oculairs zou ik dat heel erg op prijs stellen!
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dat is goed. Ik wil ook wel eens kijken door zo'n grote refractor :lol:

Commentaar

Ik zie trouwens dat de Duitse TS alleen de 13mm heeft en niet de 10mm. Misschien dat ik dan voor dezelfde set ga als jij Prototype, de 8mm, 13mm en de 21mm. Later wil ik dan misschien nog een 4mm TMB Burgess Planetary er bij aanschaffen voor hoge vergrotingen op de planeten.
                      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zou het veel verschil maken? Die 63 of 68 graden beeldveld? Ik ben wel benieuwd in hoeverre je daar iets van merken zult. Het belangrijkste voor mij zou kwaliteit zijn. En natuurlijk of het "lekker" kijkt.

Iedereen ervaart dat weer anders. Maar ieder oog is ook anders.
                        Zelf proberen is vrees ik de enige optie. Ik zou k wel eens iets willen proberen, maar ga er maar n staan! Moet je toch maar net iemand kennen die heeft wat je zoekt. Inderdaad hl moeilijk.
                        Want over ieder artikel kunnen meningen z uiteenlopen dat je nog niets wijzer wordt. Zie hierboven....
                        Probeer daarom maar vooral de technische specs uit te vogelen zou ik zeggen.

Vertrouw op je gevoel, en hoop er het beste van!

Commentaar

Origineel geplaatst door capella
                          Zou het veel verschil maken? Die 63 of 68 graden beeldveld? Ik ben wel benieuwd in hoeverre je daar iets van merken zult. Het belangrijkste voor mij zou kwaliteit zijn. En natuurlijk of het "lekker" kijkt.

Mijn ervaring heb ik deze middag neergezet op:
                          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... highlight=

Samengevat: ik vond het beeldveld van de Hyperion opvallend veel groter dan het verschil 63 - 68 doet vermoeden.
                          Technisch gezien was de TBM planetary iets beter, maar de eerste indruk van een Hyperion is dat het beeld mooier is (vooral door de grote beeldhoek)
                          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Toch wil ik graag een 4mm oculair zodat ik boven de 200x kan vergroten. Maar er is nog tijd zat om het een en ander te proberen en te testen.
                            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                              Toch wil ik graag een 4mm oculair zodat ik boven de 200x kan vergroten. Maar er is nog tijd zat om het een en ander te proberen en te testen.
                              beste Steven,
                              het beeld van Jupiter was in de TMB5 weliswaar kleiner, maar wel beter. contrastrijker en minder wazig dan in de TMB4.
                              Echter dit was in mijn kijker, die wat lichtsterker is als jouw refractor.
                              Mijn advies :
                              Uitproberen in je eigen kijker. Je moet mijn TMB 5 maar eens gebruiken. Nu nog iemand vinden die een TMB 4 heeft...
                              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
                              X