Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

filterset

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

filterset

Hallo, ik vroeg mij af of deze filterset iets was http://www.robtics.nl/product_review...&reviews_id=97, voor algemene waarnemingen van planeten, en moet je tegen lichtvervuiling dan toch beter ook nog een uhc filter hebben.in de set zit een moon&skyglow filter die volgens de site ook een soortgelijke werking zou moeten hebben. ben nog niet in bezit van filters dus weet niet hoe of wat. later voor deepsky werk kijk ik wel weer naar de smalbandige filters. heeft iemand misschien ervaring met deze set. alvast bedankt voor reacties.
    het heelal is oneindig groot, onze kennis oneindig klein. skywatcher 200pds op eq5 goto, d700, met glasbak.

Kleurfilters hebben wel prima resultaat op planeten en de maan en de grijsfilter vb. ook op dubbelsterren. Het is maar welke objecten je vaak in beeld haalt. Als je graag veel naar de maan wilt kijken, kan je moeilijk zonder dergelijke filter want zoveel licht moet je echt afzwakken. Op planeten helpt het om bepaalde details meer in contrast te brengen, vooral geelfilter is een goede allrounder voor banden op Jupiter en Saturnus, rood en groen voor albedo details op Mars en een blauw/violet filter op Venus voor (moeilijk!) wolken. Kust is altijd een paar filters uit te proberen en zien welke voor jou het best werken onder onstandigheden van die avond.
    Van zodra dat je naar deepsky overschakelt, kan je beter aan de slag met breed/smalband filters zoals een UHC / OIII / ... Enkel op de allerhelderste objecten kunnen ze nog wel wat effect hebben (vb. Orionnevel), maar over't algemeen filter je teveel licht weg dat je eigenlijk bij dergelijke zwakke objecten juist wilt vangen.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Nou TomC, dan moet je eens met een OIII filter naar de sluiernevel kijken op een goed donkere plek. Dan ligt je onderkaak op je schoenen.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
        Nou TomC, dan moet je eens met een OIII filter naar de sluiernevel kijken op een goed donkere plek.
        Wat is het verschil in gebruik tussen een OIII filter en een uhc in het gebruik ?
        de golflengtes kan ik wel vinden op internet maar ik bedoel in de praktijk.
        het heelal is oneindig groot, onze kennis oneindig klein. skywatcher 200pds op eq5 goto, d700, met glasbak.

Commentaar

tomC: bedankt voor je reactie. ga ik mee aan de slag.

Commentaar

Origineel geplaatst door konussky Bekijk bericht
            Wat is het verschil in gebruik tussen een OIII filter en een uhc in het gebruik ?
            de golflengtes kan ik wel vinden op internet maar ik bedoel in de praktijk.
            Een OIII filter laat minder licht door en daardoor zijn de sterren een stuk zwakker dan met een UHC-filter. Het hangt van de nevel af hoe goed die zichtbaar is. Nevels die weinig licht uitzenden in de OIII band zijn niet te zien, nevels die voornamelijk OIII uitzenden worden wel beter zichtbaar. OIII filters werken beter met grotere kijkers omdat die meer licht verzamelen.
            What where the skies like when you were young?

Commentaar

svdwal: dus een OIII filter is ook specifieker als een UHC filter ?. Ik heb de kleurenfilters en een Uhc al besteld, kijk ik later voor een OIII filter, naar ik aanneem is dit voor een 20cm newton wel geschikt. bedankt voor de reactie.

Commentaar

een OIII is inderdaad wat specifieke. 20 cm werkt prima met een OIII.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

bedankt voor de antwoorden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
                    Nou TomC, dan moet je eens met een OIII filter naar de sluiernevel kijken op een goed donkere plek. Dan ligt je onderkaak op je schoenen.
                    Misschien verkeerd uitgedrukt: kleurfilter werken goed op maan/planeten maar eerder zwakjes op deepsky objecten. Breed/smalbandfilters is een hl ander verhaal -> daarom dat ik ook een Lumicon serie UHC / OII / Hbta / DS filter heb, een wonderlijke openbaring op deepsky objecten. Heb mn kaak al vaak van de grond mogen rapen...
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Origineel geplaatst door TomC Bekijk bericht
                      Misschien verkeerd uitgedrukt: kleurfilter werken goed op maan/planeten maar eerder zwakjes op deepsky objecten. Breed/smalbandfilters is een hl ander verhaal -> daarom dat ik ook een Lumicon serie UHC / OII / Hbta / DS filter heb, een wonderlijke openbaring op deepsky objecten. Heb mn kaak al vaak van de grond mogen rapen...
                      Dit had ik ook wel begrepen, kwam wel duidelijk eruit. heb dus ook nog een UHC besteld, voor het OIII kijk ik nog even omdat deze dus wat specifieker voor bepaalde waarnemingen is.Ga eerst ervaring opdoen met de rest van de filters. Schoenen met rubber bekleden beter voor je kaak

Commentaar

filters

ik heb de zelfde set van filters van robtics(olivon) of zo iets
                        ben er erg gelukkig mee,speciaal met kijken naar de planeten en de maan
                        ook met het kijken naar de zon experimenteer ik er lustig mee op los uiteraard wel in combi met een witlicht solar filter
                        voor ze n geld dik en dwars waard

Commentaar

Werken...
                        X