Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

dauwbestrijding met powertank: twee vragen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

dauwbestrijding met powertank: twee vragen

Geacht forum,

Afgelopen keren eindigde mijn waarneemsessies al snel in beslagen zoeker en oculair (en, minder erg, de RDF).
    Ik heb nu een sky-watcher 7Ah powertank en drie dauwlinten gekocht. Ik heb er ook een controler bij met twee uitgangen en een splitser, om zodoende drie linten te kunnen voeden. Ik hoef geen zware montering aan te sturen, dus ik denk dat ik wel een paar uur stroom heb.

Vraag 1: ik lees in de handleiding van de powertank dat de werkingstemperatuur tussen 0 gr. C en 30 gr. C ligt. Krijg ik dan problemen op een vriesnacht? En hoe gaan jullie daar dan mee om?

Vraag 2: De kabels zijn allemaal lang genoeg, dwz. ik houd veel kabel over dat alle kanten op hangt. Is er een handigheidje om dit te organiseren, zodat niet op een onbewaakt ogenblik iemand (ikzelf waarschijnlijk) in de kabels stapt en alle kapottrekt? Elastiekjes/tiewraps en vastplakken met tape op de buis, is dat wat?

Groet,
    Hans
    Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Laat je niet verrassen door het verbruik van zulke dauwlinten ... drie stuks op zulk een 9Ah batterij houden het zeker geen nacht uit als je ze intensief gaat gebruiken.
    Als het zeer koud wordt, dan kan je minder lang met een batterij. Mijn ervaring is dat je zeker 20 tot 30% minder "power" hebt bij vriestemperaturen. Je kan de batterij isoleren tegen de koude... of er een dauwlint rond draaien
    lange kabels mag je NOOIT vastkleven op je montering. Je kan ze best met een elastiekje ofzo subtiel samenbinden, maar op zulk een manier dat als het te kort wordt dat er spontaal terug kable loskomt. Dit om kabelbreuk of ontkoppeling te voorkomen. Ik hang ze vaak ergens aan een uit-stekend van mijn montering, vb klemmen van de dovetail.
    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Je kan de zoeker ook isoleren zodat je wat minder hoeft te stoken. En de dopjes erop als je er niet doorheen kijkt. Wel wat meer gedoe.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Bedankt TomC, hier heb ik iets aan!
        Ik denk nu aan een diepvries-isolatietas o.i.d. Wel een gepaste kleur uitzoeken, hoewel je bloemetjes in het donker toch niet ziet.
        En met zo'n dik elastiek de boel losjes bijeenbinden, en zorgen dat dat aan tegenoverliggende zijde hangt, weg van de oculairkant (ik heb een dob).
        Sumerian Optics Alkaid 30cm f/4; Swift Kestrel Audubon 10X50 HR/5; Helios Stellar 20X80 FMC

Commentaar

Waarom koop je geen gewone 35 Ah autoaccu. Veel meer capaciteit, en veel goedkoper dan zo'n powertank. Die ingebouwde radio en rood licht heb je niet nodig.....
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik gebruik kabelbinders met klitteband om geen spaghetti te krijgen:

Commentaar

Ik heb een powertank gebouwd, en ik was rond de 120 euro kwijt.
              Dit is een (auto accu, 65Ah (kraenebroek), kist (Stanley), realis, zekkeringen en (sigarette)aansluitingen, een lowpower indicator).ik heb het idee gejat van ik dacht skyheerlen, mijn dank nog hier voor

Ik kan zonder problemen en laptop (65watt) 7 uur op laten draaien, incl fotokamera.
              Dauwlind en spiegel verwarming weet ik nog niet, omdat ik die pas heb.

Ik gebruik ook klitteband bandjes voor de kabels te oorden
              Last bewerkt door starlights; 24-11-12, 18:15.
              gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
              See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Commentaar

Dat zijn mooie binders Dreistein, en herbruikbaar!
                Ik kom er wel uit denk ik.

Ik zal denk ik proberen de warmte zo laag mogelijk te houden, zodat de boel net niet beslaat. We zien wel, eerst moet het stoppen met regenen!

Ik heb geen autoaccu genomen omdat ik niet zou weten hoe ik mijn controler hierop moet aansluiten. Op het Forum zal wel e.e.a. staan over zelfbouw aansluitingen, maar ik ben niet handig. En als de accu leeg is weet ik niet hoe ik moet bijladen, anders dan met een acculader, waar ook een prijskaartje bijhoort. Nu heb ik iets dat ik snap, alleen valt de FM een beetje tegen Rob van Robtics vertelde dat ik hier best lang stroom uit zal krijgen. We zullen zien.

Commentaar

Acculader laatst gekocht bij de lidle.
                  Ik dach 20.00 euro in die trent.
                  gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
                  See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Commentaar

Zonder de hele discussie rond accu's weer op te starten ... een auto accu is niet meest geschikt omdat die ontworpen zijn voor piek-belastingen. Een accu voor je dauwlinten moet continue een beetje power geven, daarvoor is een gel-accu zaols vb. voor een camper meer geschikt. Wanneer je die auto-accu niet naar behoren ontlaad en oplaadt, dan is zijn levensduur beperkt voor deze toepassing. En dus het prijskaartje op lange termijn een stuk hoger.
                    .
                    Ik heb ook zo'n 7Ah powerpack en heb daar een CGEM mount en een C11 dauwlint op maximum verbruik ongeveer 4 uur op kunnen laten draaien. Toen was 'ie plat...
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Hoi Hans,

Ik heb een goede twee jaar gedaan met de iets zwaardere 17 Ah powertank, maar zeker aan het einde, en bij de koudere sessies, liep ie steeds sneller leeg (of was niet meer goed op te laden?) Je zal er voorlopig dus mee vooruit kunnen maar waarschijnlijk dat je op een gegeven moment een zwaardere accu wilt hebben.

Waar heb je nu de linten voor? Zoeker + oculair van zoeker, en de vang spiegel? Een lint rondom je echte oculair kan ook prettig zijn. maar dit is natuurlijk achteraf altijd nog bij te bestellen.
                      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Ik twijfel ook al een tijdje aan zo'n systeem, maar red me momenteel vrij goed met een reishaardroger met verlengkabel (voor het ontdampen van de vangspiegel en zoeker). De oculairen steek ik in mijn jaszak en blijven zo vochtvrij. Over de zoeker leg ik een zakdoek als ik er niet door kijk (gaat sneller dan de dopjes).
                        To know our place in the cosmos you have to understand stars. To know the stars you must understand their variability. http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgroep-veranderlijke-sterren

Commentaar

Mijn 7Ah ervaring is dat je bij kou (0 tot -5) een uurtje of 3 stroom kan trekken als de powertank nieuw is. Uitgaande van 1Ah wat je nodig hebt. Eenvoudig te berekenen door de A's van alle aangesloten zaken op te tellen.

Na 2 jaar was dit al een stuk minder en na 3 jaar was de powertank te diep ontladen en defect.

Even praktisch gedacht: voor 60 euro (of zoiets?) heb je een 7Ah powertankje waar je zo'n 2 Š 3 jaar mee doet. Dan vervang je voor 20 euro de accu en begin je de cycle opnieuw. Ik vind het te doen maarrrrrr ik heb dan ook als eis dat de powertank klein moet zijn want ik wil 'm persť op de rockerbox van de Lightbridge hebben zodat ik geen draden over de vloer heb liggen. Dus dan moet je wel klein blijven. Je hebt overigens ook 9Ah accu's die in de 7Ah powertank passen dus die jou je na 2 Š 3 jaar ook kunnen plaatsen.

Al met al denk ik dat het nog niet eens zo gek onhandig is, kostentechnisch. Eurootje of 2 afschrijving per 3 jaar. Mwah.
                          Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

@BoertjeB
                            Ik heb twee linten voor de zoeker (voor- en achterkant) en een voor het oculair.
                            Die voor de oogzijde van de zoeker kan ik ook gebruiken voor de RDF indien nodig. Tot nu toe geen probleem gehad met de vangspiegel, maar ik kan altijd nog een splitter en een extra lint erbij halen. Lang leve de spagghetti! Als we elkaar treffen ga ik beter letten op wat jij zoal doet aan bestrijding.

Commentaar

Overigens hoorde ik van Rob(tics), dat de 17 Ah meer problemen hebben dan de 7Ah, van die laatste heeft hij eigenlijk nooit prolemen gehoord.

Commentaar

Werken...
                              X