Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Moonlite Focuser 2" 1,5 speed voor Bresser pluto 114/500??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Moonlite Focuser 2" 1,5 speed voor Bresser pluto 114/500??

Hallo astronomen..
    Vraagje:
    Ik wil een goede focuser op mijn telescoop.
    Het is een 1,25" maar wil daar een 2" van maken.
    Ook moet hij goed zijn voor astrofotografie.
    Mijn telescoop staat nog op een eq sky
    maar daar komt verandering in.
    Wie heeft er goede tips of opmerkingen over
    wat voor of welke focusser ik moet/kan hebben?
    Weet me niet echt raad met wat er allemaal
    te verkrijgen is, wil geen miskoop doen.

Wie help mij op weg?

Vr. Gr. Edwin.
    Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Nee.

Deze focusser is compleet overkill voor zo'n telescoop: kost dan ook meer dan de hele telescoop. Je zult er niet veel meer mee bereiken dan met de originele focusser; de beperkingen zitten niet in de focusser zelf, maar in de telescoop. Een 2" oculair voegt niets toe.
    Last bewerkt door Skyheerlen; 16-11-12, 14:01.

Commentaar

Wanneer je graag een andere focusser wil kun je voor deze telescoop beter een goedkopere 2" focusser kopen bij TS of Robtics.
      Maar met deze spiegel en bijbehorend brandpuntafstand zou ik geen 2" focusser erop zetten. Voor de hobby kan het altijd.
      Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Commentaar

Mee eens. Een Bresser Pluto is geen investering van honderden Euro's waard. Voor hetzelfde geld koop je een veel betere telescoop inclusief goede focuser.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als het doel van de 2" focuser is om er supergroothoekoculairs met lange brandpuntsafstand voor lage vergrotingen er in te zetten zul je ook al gauw een vangspiegel nodig hebben van 5 cm korte as om vignettering te voorkomen. Een 5 cm vangspiegel in een 11,4cm kijker is wel erg groot, bijna 44%. Voor deepskyfotografie met grote beeldvelden wordt dat wel acceptabel geacht, maar eigenlijk niet voor visueel waarnemen.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik ben het eigenlijk met geen enkele van de vier reacties eens. Ik heb zelf een 4.5" f/4.5 widefield telescoop met een obstructie van 44% en een 2" helische focusser gebouwen (wel zelfgemaakte optiek, maar dat speelt op zich niet zo erg mee) . Ik kan jullie verzekeren dat het kijkertje prima beelden geeft met een 26mmT5 Nagler, en uitermate geschikt is om er erg grote hemelobjecten mee te bekijken. Noordamerikanevel, M31, de regio rond M42, Auriga, Perseus, Pleiaden,... zijn waanzinnig. Ik werk er wel enkel visueel mee, gisteravond er nog buiten mee op schoot gezeten. (ja, je hebt voor zoiets niet echt een statief nodig, bij 21x kun je er gewoon van onder de arm op een tuinstoeltje mee werken!)

Collimatie is kritisch, dat wel. Er hangt hier trouwens ook ene Sixela rond die ook een hele tijd met een 4.5" f/4 "Frankenblast" gehost heeft.
            12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Och, tenzij die Pluto een sferische hoofdspiegel heeft. Nee toch???

[EDIT]

Heb ondertussen begrepen dat 'ie optisch niet zo sterk is. Beter afblijven. Als je echt een superwidefield kijkertje wilt bouwen, dan bestaan er voor geen geld prima 4.5" f/4 paraboolspiegels, voor een DHZ project.
              Last bewerkt door svdr; 19-11-12, 10:47.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Degene die ik ooit had, had een sferische spiegel. En bovendien was de focuser veel te hoog waardoor het kleine vangspiegeltje al vignettering veroorzaakte bij een 30mm Plössl. Waardeloos.

Ik ben het trouwens ontzettend met je eens dat een 2" focuser op een korte, kleine Newton nuttig kan zijn. Maar of een Pluto daar nou de juiste kandidaat voor is..? (los van de vraag of dat ook meteen een Moonlite van 300 Euro moet zijn)
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Je hebt helemaal gelijk, Roel. Ik heb ondertussen nog enkele horrorverhalen erover gelezen op 't net. Dat zulke dingen nog steeds verkocht worden... Boerenbedrog, sabotage,... !

Commentaar

Ok mensen,

Ik heb hem door.
                    De bresser laat ik voor wat hij is.
                    Ik ga sparen voor een nieuw systeem.

*Sky-watcher NEQ6 Pro
                    *Robtics Foto-Newton 8 inch (20cm) F4 telescoop OTA
                    Hierop later een Moon-lite motor focuser.
                    Dan nog een coma corrector, guide camera en bahtinov Masker.
                    Dit samen met wat t-ringen en adapters, en een canon 600d
                    En volgens mij komt het dan wel goed.

Wat vinden jullie?

Een ieder bedankt voor zijn tips en suggesties.

Vr. Gr. Edwin.
                    Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Commentaar

Wat vinden jullie?
                      Ik vind alles best... Wat je beschrijft is een prima setup, het is natuurlijk wel heel iets anders dan waar je oorspronkelijk heen wilde (een kleine superwidefield opstelling) -en OK, de verbouwing die je voorstelde bleek niet echt ideaal, maar je moet je realiseren dat het beeldveld van een 8" f/4 vele malen kleiner blijft. We spreken hier dus al over een heel ander soort fotografie. Voor echte widefield foto's ben je sowieso beter af met een snelle lenzenkijker, 80 - 100mm.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdr Bekijk bericht
                        Ik vind alles best... Wat je beschrijft is een prima setup, het is natuurlijk wel heel iets anders dan waar je oorspronkelijk heen wilde (een kleine superwidefield opstelling) -en OK, de verbouwing die je voorstelde bleek niet echt ideaal, maar je moet je realiseren dat het beeldveld van een 8" f/4 vele malen kleiner blijft. We spreken hier dus al over een heel ander soort fotografie. Voor echte widefield foto's ben je sowieso beter af met een snelle lenzenkijker, 80 - 100mm.
                        Hoe bedoel je dit alles?

Ben hier dus helemaal in thuis merk ik!
                        Hoezo eerst een super wide field setup en nou een hele andere tak van fotograferen?
                        Zal wel een domme vraag zijn maar snap het niet helemaal.
                        En waarom zou ik voor een super wide field setup met een refractor beter af zijn?

Help me aub ff uit de brand. :-)

Commentaar

Werken...
                        X