Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

barlow verlengen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

barlow verlengen

ik bezit een celetron ultra barlow, met een vergroting van 2.X

Nu heb ik ergens gelezen, dat iemand deze barlow heb kunnen verlengen naar 3x.

Weet iemand hoeveel mm je de afstand moet verlengen om aan deze vergroting te komen?
    Last bewerkt door sixela; 10-11-12, 18:45.
    gr.johan eq5 - 450d- 135mm f3.5 takumar - sw 150pds
    See more @ https://m.flickr.com/#/photos/126921268@N03/

Je moet de afstand van het barlowelement tot het oculair verdubbelen om van een 2x barlow een 3x barlow te maken.

En je gaat de oculairhouder 1/6 vande uiteindeljike afstand barlow-oculair (1/3 van de originele afstand barlow-oculair) meer moeten indraaien om scherp te stellen.

Let wel, 'het oculair' is hier het effectief brandvlak van het oculair. Bij TeleVue 1,25" oculairs is dat meestal 6mm meer naar de telescoop dan de schouder van het oculair; bij andere oculairs (zoals de meeste Japanse orthos en Pentax XW) ligt het eerder ter hoogte van de schouder (en die oculairs krijgen dus altijd een tikkeltje meer barlowfactor dan 1,25" TeleVue-oculairs), en bij andere ocualirs zoals de Speers-Walerrs ligt het een flink pak aan de oogkant van de oculairschouder.
    Last bewerkt door sixela; 10-11-12, 18:49.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

oke bedank.
      ff voor de goede oorder, vergeten te vermelden, het is voor plantenfotografie (webcam).

Als bv, de afstand van barlow tot cdd 40mm is, moet is die vergroten naar 80 mm voor 3x vergroting?
      nu zag ik op te-les-koop een 1.25 "verlengbus, deze kan dus voldoende zijn.

Commentaar

Met een zenitprisma tussen oculair en barlow kun je volgens mij de vergroting ook veranderen, maar ik weet niet welke factor vergroting je dan krijgt.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door starlights Bekijk bericht
          oke bedank.
          ff voor de goede oorder, vergeten te vermelden, het is voor plantenfotografie (webcam).

Als bv, de afstand van barlow tot cdd 40mm is, moet is die vergroten naar 80 mm voor 3x vergroting?
          nu zag ik op te-les-koop een 1.25 "verlengbus, deze kan dus voldoende zijn.
          Ik vrees dat je me niet goed versta. Als ik "de afstand van de barlow tot het brandvlak van het oculair (of de sensor)" schrijf, dan is dat niet de afstand van de schouder van het buisje, maar de afstand van de barlowlens aan de telescoopkant tot het brandvlak van het oculair of de sensor aand de andere kant.

Een barlowlens heeft een zekere brandpuntsafstand f (negatief). Neem f'=-f (f' positief) dan is de vergrotingsfactor

M=1+D/f'

met D de afstand tussen de barlow en het nieuwe brandvlak van de telescoop+barlow (waar je het brandvlak van een oculair of de sensor plaatst).

Barlows hebben vaak een lens helemaal aan de telescoopkant en met een dikte van ongeveer 4-6mm, en veronderstellen voor het berekenen van de nominale barlowfactor dat het brandvlak van het oculair ongeveer 6mm in de buis van de barlow zit aan de oculairkant.

Dus voor een 2x barlow is M=2 en dus D=f', en dus is de brandpuntsafstand van een barlow meestal pakweg een 10mm korter dan de hele barlow van de voorkant tot de oculairhouderschouder. Als je de sensor dan nog eens f' verder zet dan het brandvlak van een oculair (de hele lengte van de barlow min pakweg 16mm weg van de schouder van de oculairhouder van de barlow) dan wordt de afstand D=2f' en M=3.

Met andere woorden: zet je de sensor even ver van de de oculairkant van het barlowbuisje als het 2x barlowbuisje zelf lang is, dan heb je meestal een iets grotere factor dan 3x.

Het is geen exacte wetenschap, want nominale barlowfactoren zijn vaak afgerond en je weet ook niet welke veronderstelling ze gemaakt hebben over de plaats van het brandvlak van een oculair. Een Japanse drielenzige "2x" shorty heeft een zeer korte brandpuntsafstand, is met TeleVue 1.25" oculairs al een 2,2x barlow, en met Baader Orthos en Pentax XW als bijna een 2,4x barlow. Als de sensor 36mm van de oculairkant van die barlows ver zit, dan heb je al 3x te pakken.

TeleVue barlows zijn veel langer en hebben dus (zie vuistregel hierboven) een grotere brandpuntsafstand en dus moet je de sensor veel verder van de barlow plaatsen om 3x te halen. Baader VIP en Baader/Zeiss barlows hebben een brandpuntsafstand van -68mm (gemeten vanaf het midden van de barlowlensgroep).
          Last bewerkt door sixela; 11-11-12, 12:24.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

het si trouwens een "sorty"

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
            Ik vrees dat je me niet goed versta. Als ik "de afstand van de barlow tot het brandvlak van het oculair (of de sensor)" schrijf, dan is dat niet de afstand van de schouder van het buisje, maar de afstand van de barlowlens aan de telescoopkant tot het brandvlak van het oculair of de sensor aand de andere kant.

dit bedoelde ik ook.

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
            Met andere woorden: zet je de sensor even ver van de barlow als de 2x barlow zelf lang is
            is dit zonder de schouders/ buisje??
            Dus de complete lensgroup..

Commentaar

Zie wijziging in voorgaand bericht.

Commentaar

Werken...
              X