Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een 3inch 30mm 100gr. van ES in de maak!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Een 3inch 30mm 100gr. van ES in de maak!

Beste mensen,

Ik kwam net dit artikel tegen op Cloudynights en dacht het even met jullie te delen
    Klik hier voor originele artikel!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: monster eyepiece.jpg views: 1 grootte: 49,1 KB id: 1099479

(Aan de moderators, ik heb deze foto zo overgenomen van CN. Maar ik weet niet of dit een probleem is, alvast sorry als het wel zo is!)

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

Man ik heb nu al evenwichts issues met mijn dobson. Laat staan met een 3inc focusser en dat monster erin.

Geeft wel een mooi beeld. Zie: http://www.nachtwachters.nl/telescoop-calculator/?diameter=254&focallength=1200&eyepiece_focallengt h=30&afov=100&barlow=

Oeps linkje werkt blijkbaar niet helemaal. Dan moeten jullie alles zelf maar even invullen. :-)
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Commentaar

Met f van 30mm en beeldveld 100° kun je (als ik het goed bereken) al af met een veldstop van 52,3mm en dat is dicht bij de 47mm die gangbaar is bij lange f oculairen van 2". Als je met 30mm van 90° beeldveld 47mm krijgt in een 2", zou ik dus liever niet voor die 10° extra een anderhalf keer zo breed en een daardoor veel zwaarder oculair nemen.
      Ik hanteer de formule voor de veldstop van (f oculair in mm * beeldveld oculair°)/57,3
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Voor mij is gewicht niet zo'n groot probleem, aangezien ik een SCT gebruik en mijn montering nog heel wat kan hebben voordat ik een zwaardere montering moet.

@EdwardB, als jou berekeningen kloppen zou ik inderdaad liever voor zo'n 90gr occulair gaan dan voor 100gr met een 3" barrel. Kunnen SCT's eigenlijk een 3inch aan? De C14 denk ik wel, maar dan moet je dus eigenlijk een aparte telescoop kopen of je telescoop (dobs) moeten ombouwen om zo'n occulair aan te kunnen..

Casper

Commentaar

@Baxstar, Als de C14 een gat in de spiegel heeft dat groter is dan 75mm, moet het wel kunnen denk ik. Bij Newtons moet de vangspiegel dan in ieder geval minstens net zo groot zijn. Niet gebruiken in een elfje dus. Vanaf 20cm Newton kan misschien nog net, namelijk 37,5% obstructie en voor een 25cm 30%, 25% voor een 30cm etc.

Die formule vond ik toevallig toen ik bij het berekenen van vangspiegelgroottes voor mijn langste f oculair met 60° beeldveld steeds op dezelfde brandvlakdiameter uitkwam bij verschillende openingsverhoudingen. Later vond ik die formule in enigszins andere vorm. Ik neem aan dat dit correct is.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
            Met f van 30mm en beeldveld 100° kun je (als ik het goed bereken) al af met een veldstop van 52,3mm en dat is dicht bij de 47mm die gangbaar is bij lange f oculairen van 2". Als je met 30mm van 90° beeldveld 47mm krijgt in een 2", zou ik dus liever niet voor die 10° extra een anderhalf keer zo breed en een daardoor veel zwaarder oculair nemen.
            Ik hanteer de formule voor de veldstop van (f oculair in mm * beeldveld oculair°)/57,3
            Klopt als een bus voor een oculair zonder hoekvergrotingsdistortie (zoals bij een Ethos). Wil je er eentje met iets minder kussenvervorming dan heb je een grotere veldstop (maar geen mens doet dat zeer sterk voor zulke oculairs, al heeft naar men zegt de 120° ES 9mm inderdaad iets minder kussenvervorming dan wat je bij gebrek aan hoekvergrotingsvervorming zou verwachten).

Maar die oculairs zijn negatieve/positieve ontwerpen met het brandvlak binnen het oculair en de fysieke veldstop is dus nog veel breder dan die 52mm of 47mm. En als je het brandvlak niet te ver van de telescoop wilt werpen moet die fysieke veldstop al redelijk dicht staan bij de telescoop (en de negatieve veldgroep nog meer), anders heb je wel een 2" oculair maar krijg je het oculair met geen enkele Newtonkijker nog scherpgesteld.

Dat wordt denk ik dus inderdaad een 3"-oculair.

25mm met 100° moet wel nog in 2" te doen zijn.

Kleine kanttekening: bij geschaald ontwerp is het gewicht van het oculair recht evenredig met de derde macht van de brandpuntsafstand (al kun je natuurlijk de diktes van de metalen wanden niet meeschalen, het geldt alleszins exact voor het glas).
            Last bewerkt door sixela; 08-11-12, 23:34.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
              25mm met 100° moet wel nog in 2" te doen zijn.
              Deze is al te pre-orderen bij Astronomics

Casper

Commentaar

Hmmm,.... leuk zo'n 3" oculair. Nog even afgezien van alle praktische problemen die dat ding gaat opleveren. Waar gaan we dat ding in stoppen? Een vreselijk dure Feather Touch focusser? Gaat die in een refractor dan is het gebruik van een diagonaal nog steeds wel erg handig. 3" diagonaal? Waar?

Ik weet niet of dat ding op de markt gaat komen. Maar het is een beetje hetzelfde als een nog groter vliegtuig maken als de A380, en dan helemaal op geen enkel vliegveld meer kunnen landen omdat de start/landingsbanen allemaal te kort zijn.

Voor mij is het lichtelijk over de top. Dit schiet z'n doel compleet voorbij. Maar ja, dat is ook een beetje de Amerikaanse gedachte die vaak naar boven komt drijven zullen we maar denken.

Commentaar

Update:

Ze hebben hem maar eens aan een telescoop gehangen! Ziet er toch pittig strak uit! Zie hier!

Casper

Commentaar

Werken...
                  X