Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

telelenzen gebruiken als telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

telelenzen gebruiken als telescoop

Kwam dit tegen op internet, http://www.verrekijkeraanbod.nl/nieu...ens2scope.html, is een soort oculair wat je op je telelens bevestigt waardoor je hem kunt gebruiken als een soort van telescoop.
    Iemand hier ervaring mee ??
    ik heb nogal wat fotoglas vandaar.
    het heelal is oneindig groot, onze kennis oneindig klein. skywatcher 200pds op eq5 goto, d700, met glasbak.

In het verleden zoiets gemaakt in een zelfbouw- samenwerkings project. Het werkt. Gebruikte oculair was orthoscopisch.

Wat ik tegen vond vallen was de flinke visuele kleurfout die je bij de hogere vergrotingen zag, maar dat kan aan de kwaliteit van de lens gelegen hebben. Of aan andere eisen waaraan een fotografische lens moet voldoen(?) Merk van de telelens weet ik niet meer.
    Schiedam
    Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
    Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
    Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Omdat een telelens een beeld perfect vlak moet projecteren zijn er nogal wat extra lenzen nodig om dit te bereiken, zonder kleurfout of andere beeldfouten. Dit geeft nogal wat lichtverlies. Vandaar dat het beeld niet zo helder zal ogen. Voor de E199,00 die zo'n ding kost koop je een telescoop (OTA) die beter en helderder beeld zal geven.
      Last bewerkt door Bert Bogchelman; 07-11-12, 22:38.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dus een telelens is gericht op fotografie terwijl een OTA voor visueel gebruik geen vlak beeldveld nodig heeft?
        "Hello Spaceboy"

Commentaar

Vrijwel alle telescopen hebben inderdaad geen vlak beeldveld. Vandaar dat er fieldflatners te koop zijn voor fotografie met de telescoop.
          Visueel is het oog redelijk in staat om door accomderen een krom beeldveld op te vangen. En buiten de optische as van je oog zie je toch onscherp.
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman Bekijk bericht
            (...) Voor de E199,00 die zo'n ding kost koop je een telescoop (OTA) die beter en helderder beeld zal geven.(...)
            Heerlijk relativerend
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Omdat een telelens een beeld perfect vlak moet projecteren zijn er nogal wat extra lenzen nodig om dit te bereiken, zonder kleurfout of andere beeldfouten. Dit geeft nogal wat lichtverlies. Vandaar dat het beeld niet zo helder zal ogen. Voor de E199,00 die zo'n ding kost koop je een telescoop (OTA) die beter en helderder beeld zal geven.

Maar het f getal is behoorlijk laag van fotolenzen, hoe zit dat dan
              het heelal is oneindig groot, onze kennis oneindig klein. skywatcher 200pds op eq5 goto, d700, met glasbak.

Commentaar

ik had op de verkeerde manier antwoord gegeven, maar hoe zit het dan met het lage f getal wat fotolenzen hebben ?.
                wordt het brandpunt langer door die scope
                Last bewerkt door konussky; 08-11-12, 09:29.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
                  In het verleden zoiets gemaakt in een zelfbouw- samenwerkings project. Het werkt. Gebruikte oculair was orthoscopisch.

Wat ik tegen vond vallen was de flinke visuele kleurfout die je bij de hogere vergrotingen zag, maar dat kan aan de kwaliteit van de lens gelegen hebben. Of aan andere eisen waaraan een fotografische lens moet voldoen(?) Merk van de telelens weet ik niet meer.
                  Eigenlijk dus niet de moeite om aan te schaffen dus

Commentaar

Een telelens heeft een vrij kort brandpunt en daardoor kan je met normale oculairen een lage vergroting krijgen en daardoor een heel groot reeel beeldveld (zeg 10 graden, misschien nog wel meer).

Probleem is dat een telelens erg snel is, f/2.8, f/4. De meeste oculairen zijn voor langzamere kijkers gemaakt, in een snelle kijker presteren ze beroerd. Het kan goed dat moderne oculairen voor snelle kijkers, Naglers en zo, achter een telelens ook goed presteren. De vraag is of je daar zelf 200 euro voor over hebt om het uit te proberen.

Als het werkt is het een mooie manier om een snelle grootveldkijker te maken, en al helemaal als je zelf al goed in de telelenzen en zo zit. Als het bedrijf een "no-questions-asked" retourbeleid heeft kan je het gratis uitproberen. Helaas is zo'n beleid in Europa niet populair.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                      Een telelens heeft een vrij kort brandpunt en daardoor kan je met normale oculairen een lage vergroting krijgen en daardoor een heel groot reeel beeldveld (zeg 10 graden, misschien nog wel meer).

Probleem is dat een telelens erg snel is, f/2.8, f/4. De meeste oculairen zijn voor langzamere kijkers gemaakt, in een snelle kijker presteren ze beroerd. Het kan goed dat moderne oculairen voor snelle kijkers, Naglers en zo, achter een telelens ook goed presteren. De vraag is of je daar zelf 200 euro voor over hebt om het uit te proberen.

Als het werkt is het een mooie manier om een snelle grootveldkijker te maken, en al helemaal als je zelf al goed in de telelenzen en zo zit. Als het bedrijf een "no-questions-asked" retourbeleid heeft kan je het gratis uitproberen. Helaas is zo'n beleid in Europa niet populair.
                      was eigenlijk ook gedacht als grootveld, ik dacht van lage vergroting voor bijv. lichtzwakke nevels en dergelijke. mijn gedachte was als de lage oppervlakte helderheid over een kleiner beeld verdeeld word dat je dan meer helderheid krijgt in het totaal. begrijp dat contrast hier ook een grote rol in speelt.
                      daar zou ik nog wel 200 euro voor over hebben. maar je moet natuurlijk ook een goed oculair hebben nagler of pentax of zoiets en die zijn natuurlijk ook niet echt goedkoop. merk nu al in mijn 200 pds f5 dat het oculair zeer belangrijk is.
                      Last bewerkt door konussky; 08-11-12, 10:55.

Commentaar

Dat een telelens met z'n snelle f waarde een mooi overzicht gaat geven is niet waar. Omdat achter de telelens maar ca 4,5cm backfocus aanwezig is (de afstand van de vatting naar de censor in de DSLR) kun je daar geen amici prisma achter hangen zonder barlow. Die barlow en de amici zitten dan ook in de adapter van E 199,-Die barlow zorgt er wel voor dat de oculairen niet op tilt slaan bij de mogelijk snelle f.Ik adviseer zo'n adapter niet te kopen, koop voor E 199,-- een andere buis. Als je zelf iets in elkaar wilt prutsen kan dat natuurlijk wel. Een losse barlowlebs, een los amici en wat buiswerk hoeft niet zoveel te kosten. Op internet is er wel een "tegengestelde" T-ring te vinden die op de vatting van de telelens past. Ik denk dat je metE 50,-- aan onderdelen aan het zagen en plakken kunt gaan.

Commentaar

Dat een telelens met z'n snelle f waarde een mooi overzicht gaat geven is niet waar. Omdat achter de telelens maar ca 4,5cm backfocus aanwezig is (de afstand van de vatting naar de censor in de DSLR) kun je daar geen amici prisma achter hangen zonder barlow. Die barlow en de amici zitten dan ook in de adapter van E 199,-Die barlow zorgt er wel voor dat de oculairen niet op tilt slaan bij de mogelijk snelle f.Ik adviseer zo'n adapter niet te kopen, koop voor E 199,-- een andere buis. Als je zelf iets in elkaar wilt prutsen kan dat natuurlijk wel. Een losse barlowlebs, een los amici en wat buiswerk hoeft niet zoveel te kosten. Op internet is er wel een "tegengestelde" T-ring te vinden die op de vatting van de telelens past. Ik denk dat je metE 50,-- aan onderdelen aan het zagen en plakken kunt gaan.
                          Ben nog een beginner dus geen idee wat een amici prisma is weet wel wat prisma's zijn maar die had ik nog niet voorbij zien komen.
                          duidelijk gaat niet het resultaat geven wat je er van verwacht. dat met zelf iets maken spreekt mij wel aan was toch al van plan iets aan zelfbouw te gaan doen. Heb nog uit een grijs verleden wat optiek liggen van belichtingsmachines waar ik ook al iets mee wil(weet nog niet wat) maar eerst het ene dan het andere.
                          Begin ernstig besmet te raken met het astrovirus, een dokter helpt hier echt niet meer.
                          Last bewerkt door konussky; 08-11-12, 14:03.

Commentaar

Origineel geplaatst door konussky Bekijk bericht
                            Ben nog een beginner dus geen idee wat een amici prisma is
                            Amici prisma draait in zulk een geval het beeld geheel om en geeft icm telelens weer een rechtopstaand beeld.
                            .

Commentaar

Origineel geplaatst door dreistein Bekijk bericht
                              Amici prisma draait in zulk een geval het beeld geheel om en geeft icm telelens weer een rechtopstaand beeld.
                              .
                              ik snap hem bedankt

Commentaar

Werken...
                              X