Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dew-control

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dew-control

Vandaag voor het eerst een verwarmingslint op de telescoop gehad....werkt naar cbehoren, geen last van dauw gehad.
    Wat ik me afvraag is of de warmte bij de correctorplaat invloed heeft op de scherpte en de rust van het beeld.
    De warmte komt weliswaar niet in de buis of bij de hoofdspiegel, maar verwarmt (en vervormt??)toch de correctorplaat. In de praktijk heb ik er weinig van gemerkt....van dauw heb je in ieder geval meer last.

Wie heeft antwoord?
    mvg
    Benda
    MEADE SC12 - MEADE ED6 - C8-SKW ED80- DOB12-LXD750-EXOS2

Als ik mag geloven wat ik hier en daar lees, dan heeft het maar een minimale invloed. Dit geldt natuurlijk enkel maar als je net genoeg verwarmt om dauw tegen te gaan. Als je er een omelet op kunt bakken, dan moet je toch die knop nog wat toedraaien .

Liever dauwvrij, dan een hele kleine afwijking aan het beeld.
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Astromannetje,

Je bedoelt natuurlijk: liever een minimale afwijking in het beeld, dan dauw.

Dank je.
      benda

Commentaar

Ik werk nu al meer dan een jaar met dauwverwarming op mijn C11 en heb daar nog nooit een verschil van gezien. Zo warm wordt dat lint ook niet hoor, hooguit iets van een 30 graden ofzo, lekker om 's winters je handen aan te verwarmen :roll:
        Als je een controller hebt, kan je idd best regelen zodat ie juist dauwvrij is. Maar ik moet eerlijk bekennen dat bij erg "bedampte" nachten ik 'em per definitie vol opendraai omdat ik tijdens de waarneming niet wil twijfelen of er wel of niet dauw op de correctorplaat zit. Na een half uurtje even checken en bijregelen, maar als je een voldoende batterij hebt, niet twijfelen en gewoon voldoende geven.
        -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Die van mij is temperatuurgeregeld, maar ook ik zet 'm vaak iets warmer dan strikt noodzakelijk. Gister was het bijvoorbeeld erg vochtig en besloeg het objectief van de zoeker met de gebruikelijke instelling al snel. Dan zet ik uit voorzorg ook de vangspiegel- en oculairverwarming een flink stuk hoger. Als ik dan zoals afgelopen nacht op een moment van goede seeing op jupiter wacht, dan wil ik niet de hele tijd de vangspiegel controleren op dauw.

Commentaar

Ik heb als controller zo,n kleine hitec astro met twee uitgangen. Soms voelde ik dat het dauwlint warm was, maar toen ik stopte en het lint eraf haalde was het koud. Ik heb een centrale regelknop voor beide uitgangen. Weet iemand of die temperatuurgeregeld is-en dus als een soort thermostaat werkt-of dat deze constant warmte afgeeft!
            benda

Commentaar

Dan zouden er ook temp.sensors moeten zijn om het temp.verschil te meten.

Commentaar

Thermostatisch geregelde controllers herken je aan het gegeven dat er een thermostaat bij het dauwlint geplaatst wordt. Dew not heeft een leuker systeem: die heeft een thermostaat onder het lint op de buis, en eentje die in de lucht steekt. Het idee is, dat er een temperatuurverschil in stand wordt gehouden, zodat de dauw wegblijft enn tegen een minimaal energieverbruik. Met de regelknop regel je ofwel het vermogen naar het lint, danwel de toegelaten hysterese.
                "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

Werken...
                X