Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hercoaten/polijsten de moeite?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hercoaten/polijsten de moeite?

Hallo, afgelopen week heb ik mijn 20cm newton van skywatcher uit elkaar gedraaid om de vangspiegel zuiver te maken ( na 2 jaar ). Alles mooi gedaan volgens het boekje, maar wat mij opviel over het ganse oppervlakte van de spiegel is alles bedekt met spikkels, geen beschadiging ofzo maar precies vlekjes die er niet afgaan. En ze zitten precies ook in de coating ?

Nu heeft dit invloed op het waarnemen? Let wel, ik kijk puur visueel.
    Nu was ik wel aan het denken om mijn vangspiegel opnieuw te laten hercoaten of te polijsten ... Maar dezelfde vraag haal ik hier een opmerkelijk voordeel uit bij enkel visueel waarnemen ?
    20cm Newton op HEQ5-pro / coronado pst.

Je kan ook een nieuwe vangspiegel kopen. De OO 50 mm is 75 euro, voor iets meer dan de de helft heb je er een van GSO (50 mm). Het lijkt mij dat het erg lastig wordt goedkoper dan dat een vangspiegel te laten opknappen.

Aannemende dat het nodig is.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Je kan misschien ook gewoon deze vangspiegel opnieuw laten opdampen door Jean Pierre uit Gent. Misschien is dat nog wel goedkoper...

Casper
      Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Als je een paar weken geduld hebt kan ik deze wel coaten. Dan stop ik de vangspiegel in de klok met enkele kleinere spiegels samen . Dat scheelt in de prijs !
        1spiegeltje apart coaten kost idd teveel.

jp
        Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Ja dat zou mooi zijn, maar wat mijn vraag ook was is er een merkbaar voordeel bij visueel gebruik als ik dit laat doen?
          20cm Newton op HEQ5-pro / coronado pst.

Commentaar

post misschien eens een foto van die vangspiegel ?? dan zien we toch iets meer.

jp
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Hoe komen eigenlijk die spikkels op de vangspiegel? Is er in de waarneemomgeving veel luchtvervuiling door industrie etc?
              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Werken...
              X