Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zouden jullie doen ?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zouden jullie doen ?

Hallo forumgenoten ,

Ik ben benieuwd naar het volgende :
    Sinds van het jaar is mijn sterrenwacht voor 99 % voltooid.
    Ik heb er een gebouwd met een roll off dak en deze is zo goed als waterdicht , alleen aan de kanten waar het dak heen en weer
    schuift zit een kleine kier.
    Nu heb ik , om mijn mount en telescoop tegen eventueel vocht te beschermen een hoes die normaliter wordt gebruikt om tuinkussens in op te slaan
    over de mount geplaatst.
    past precies , vanaf de bovenkant kan er nu geen water meer op de mount en telescoop druppen.
    Maar... de vraag die nu bij mij bovenkomt is : Heeft dit misschien een averrechtse uitwerking ? , met betrekking tot vocht wat vanaf de onderkant naar boven wil
    en dus blijft hangen in de hoes die over de mount hangt.
    Wat zouden jullie doen ? geen hoes gebruiken of juist wel ?
    "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
    Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Condens is nog erger dat waterdruppels. Geen hoes dus.

Alternatief: een ademende hoes. Maar zelfs daarover heb ik m'n twijfels.

Commentaar

ok bedankt skyheerlen , voor je snelle antwoord .
      Daar zat ik over te dubben , dus een ietwat klamme telescoop/ mount maakt niet uit ?

Commentaar

Een hoes lijkt mij ook geen goeie oplossing. Kan je die kier niet nog wat meer waterdicht maken met bijvoorbeeld zo'n deurborstel of een dergelijke tocht oplossing? Lijkt me dat je dan alleen nog druppels krijgt met zeer harde regen (mits je water goed afvoert van je dak)

Beetje vocht kan alles wel tegen, we staan immers ook met die spullen in het weiland met flink wat dauw. Moet je wel zorgen dat het van tijd tot tijd goed kan drogen
        Skywatcher Newton 200DPS - TS Quadruplet 480/80 - NEQ6 - Lacerta MGEN
        Nikon D7000 - http://dslr-astrophotography.com

Commentaar

Ook jij bedankt nikao,
          Ik heb de kieren al enigzins afgedicht met stroken vijverfolie , voordeel hiervan is dat ze met het roll off dak heen en weer gaan .
          100 % afdichting is nooit (en mag ook niet ,ivm ventilatie) haalbaar.
          Ik ga gelijk de hoes maar weer verwijderen.
          Bedankt voor de reactie tot dusver..

Commentaar

Of een kleine verwarming onder je hoes, bv een 12V lampje. Beetje experimenteren met juiste wattage en oppassen met lokale oververhitting. Dat verlaagt de luchtvochtigheid heel effectief denk ik.
            "Hello Spaceboy"

Commentaar

een plastic zeil of hoes dat aan onderkant open is er overheen en een electrische deken er onder op laagste stand tegen het vocht.
              Robtics RC8, F8 (0,75 reducer: F6); Skywatcher ED80 F7,5; montering: NEQ6pro; Atik383L; gemodde Canon EOS450D; ALccd5 (QHY5) www.astrodomus.nl

Commentaar

Ik zou geen hoes gebruiken. Zorg ervoor dat er geen water in de sterrenwacht kan komen door regen en wind. Zorg wel ook voor voldoende ventilatie zodat vocht in de lucht, die dan ook in de sterrenwacht aanwezig is, weg kan.

Paul
                RC8, Robtics 102ED, Intes MK-67 en 72, PST40, QSI 583wsg, Daystar ION, DMK31AF, DBK31AU, Orion SS, Nikon D80, iEQ45, Sterrenwacht Basserhof

Commentaar

Geen hoes gebruiken, flink laag over de grond laten tochten (bijv. ventilatieroostertjes).
                  Meade LX200GPS 14" opdrukken: astronomie is een krachtsport...

Commentaar

Werken...
                  X