Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

bevestigen Bobs Knobs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

bevestigen Bobs Knobs

Ik heb vandaag Bobs knobs aangeschaft voor mijn C9,25
    De beschrijving geeft aan dat je de standaardschroefjes 1 voor 1 moet verwijderen, ik snap ook waarvoor..(spiegeltje niet kan loslaten)
    Nu heb ik 2 schroefjes geprobeerd te vervangen, schroefdraad-lengte en breedte van de Bob Knobs is gelijk aan de originele, moet ik nu de Bob Knobs net zo lang vastdraaien zo dat het schroefdraad net zo diep bevestigd is als de originele? DWZ schroefdraad er helemaal in? Het gaat allemaal wat zwaarder en ik neig ernaar om ze minder diep vast te zetten dan de originele schroefjes. Dan zie ik wel een halve centimeter schroefdraad uitsteken
    herkent iemand dit,...? Moet ik net zo lang doordraaien als de originele vast zaten....dus verder vastdraaien?
    Ik heb er nu 2 vervangen en wacht graag even advies af voordat ik de derde vervang, stel dat de twee die ik vervangen hebben niet diep/vast genoeg zitten......en ik draai die laatste los....Iemand advies?

Hi Pieter, ik heb geen Celestron maar bij mijn Meade heb ik ze destijds ook vervangen. Muurvast hoeft het niet volgens mij. En als je er twee op hebt kan er denk ik niet veel meer gebeuren. Op het moment dat ze losvast zitten moet je toch weer gaan collimeren.
    Meade LX200GPS 12" - Lodestar - Canon450Da

Commentaar

Hoi, dank voor je reactie!
      Ik vind dat de spanning veel groter is bij die twee Bobs Knobs dan in vergelijking met de originele schroefjes; je zou dus denken dat ze met hetzelfde gemak net zo ver/diep vastgeschroefd kunnen worden. Hoe weet ik als de Bobs Knobs een halve centimer uitsteken nu wel al in de spiegel vastzitten..?
      vr grt Ptr

Commentaar

Kun je geen schatting maken aan de hand van de lengte van de BK en de originele schroeven?
        Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
        Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
        Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

schatting

@ Hyperion
          Ze zijn beiden precies 1 cm lang (het stuk met schroefdraad) dus nagenoeg hetzelfde...
          Dan zou je normaliter kunnen stellen dat je ze net zo ver vastdraait..ongeveer, toch?

Commentaar

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
            Hoe weet ik als de Bobs Knobs een halve centimer uitsteken nu wel al in de spiegel vastzitten..?
            Als je ze er niet uit kan trekken.
            .
            Al je 1 schroef eerst los gehaald hebt om te vervangen staat wel je spiegel iets scheef, hierdoor kan je gemakkelijk de bobsnob er scheef indraaien en dus je schroefdraad vernaggelen.
            Als het zwaar loopt zou ik niet verder gaan.
            Het beste is toch om je corrector plaat even los te halen, dan kan je de spiegel even recht houden als je de knobs erin schroeft. als je straks de boel dol draait ben je verder van huis.
            Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Origineel geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
              @ Hyperion
              Ze zijn beiden precies 1 cm lang (het stuk met schroefdraad) dus nagenoeg hetzelfde...
              Dan zou je normaliter kunnen stellen dat je ze net zo ver vastdraait..ongeveer, toch?
              Dat lijkt mij wel, ja.
              Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
              Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
              Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

correctorplaat loshalen

Hm...correctorplaat "even loshalen" ......
                Betekent dat de gehele voorkant eraf, met lens en al? Of is er een manier om het middelste deel slechts te verwijderen?

Commentaar

De corrector plaat zou ik voorlopig lekker laten zitten. Je kan 'm goed terugkrijgen als je de rand goed markeert, maar haal je geen extra gedoe op de hals als dat niet nodig is.

Het idee zal zijn dat je meer kracht kan zetten, maar dat moet niet nodig zijn en dus moet je dat niet doen.

Probeer een van de knobs er weer uit te halen, en het originele boutje terug te zetten. Dan weet je of de schroefdraad beschadigd is of niet. Als het makkelijk gaat is alles nog ok. Je laat het derde originele boutje ook zitten.
                  Last bewerkt door svdwal; 20-10-12, 19:10.
                  What where the skies like when you were young?

Commentaar

@ Sander, dank je. Dat ga ik dan maar eerst proberen.

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                      Het idee zal zijn dat je meer kracht kan zetten, maar dat moet niet nodig zijn en dus moet je dat niet doen.
                      Eeh nee dat was niet het idee erachter, het idee erachter is dat je de spiegel recht kan houden zodat je ook de BK er recht in kan schroeven.
                      En de correctorplaat los halen is toch een heel kleine moeite? een paar schroefjes, maar wel even de positie aangeven met een stift zodat je hem weer goed terugzet.
                      Maar als het niet nodig is dan ook niet doen natuurlijk, probeer eerst eens de andere schroeven iets losser te zetten zodat er wat minder spanning op staat.
                      Dan gaat de spiegel ook iets rechter zitten, er zitten namelijk veertjes tussen die de spiegel onder spanning houden. staan de schroefjes helemaal in dat staan de veertjes ook helemaal ingedrukt.
                      Als je dan 1 schroefje loshaald gaat de spiegel scheef staan door de spanning van die veertjes en draai je dus de BK er scheef in.
                      Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Er zitten geen veertjes achter de secundaire van een Celestron-SCT.

Commentaar

Zover ik weet zitten er geen veertjes om de collimatieschroefjes bij een SCT. Ben je daar zeker van?
                          De secundaire ligt vrij in zijn behuizing en draait rondom een centrale 'bult'.
                          (Frank was me net voor)

Over het eventueel loshalen van de correctorplaat, wees daarbij voorzichtig als je dat toch van plan bent. Markeer altijd duidelijk de positie en let goed op of er piepkleine kurkjes om de glasplaat liggen, die zorgen voor de centrering van de plaat en je raakt ze zo kwijt.
                          Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
                          (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Het gaat erom dat de bout precies goed in de schroefdraad, die in de vangspiegelhouder zit, komt. Pas als die bout helemaal door de vangspiegelhouder heen is, komt die tegen de vangspiegel aan. Om de bout er precies goed voor te krijgen kan je evengoed de OTA zo houden dat de corrector precies verticaal is.

Dat de knobs er lastig ingaan, of lastig zijn tijdens het erdoorheendraaien, of lastig gaan als ze erdoorheen zijn, heeft een reden. Ze horen er makkelijk doorheen te gaan, en als dat niet lukt dan zijn het toch de verkeerde, of zit er ergens een braampje of wat andere rommel. Aan het eind kan meer weerstand zijn. Bv een soort borging. Of de knob is niet mooi glad aan het eind, en zit zich in te graven in het materiaal achter de vangspiegel.

Als al dat soort dingen niet werken, dan misschien de corrector eruit.

Of liever, eerst contact opnemen met de leverancier, wegens garantie en zo. Als je merkt dat je de verkeerde spullen hebt gekregen en je gaat toch lopen klooien, dan zijn de gevolgen nog steeds voor eigen rekening.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Ervan uitgaande dat je de juiste Knob hebt, moet je ze stuk voor stuk vervangen. De nieuwe moet er zo ver in dat de knop aanligt op de houder.

Voorzichtig draaien, en recht, zodat het schroefdraad niet stuk gaat.

Er zitten geen veertjes achter; met de drie schroefjes trek je de secundaire-houder tegen een centrale bult aan.

De corrector hoeft er niet af.

Edit: ik zie dat Sander ook al reageerde. Je woont bij mij in de buurt; ik wil er ook wel eens naar kijken (ik heb ze zelf gemonteerd in mijn C14).

Commentaar

Werken...
                              X