Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Equinox 120 en Baader Herschelprisma

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Equinox 120 en Baader Herschelprisma

ik wil graag een Baader Herschelprisma aanschaffen. Heb je dan ook nog een UV/IR filter nodig?

Normaal niet, aangezien in feite die golflengtes door het glas van je equinox gefilterd zouden moeten worden. Ikzelf heb er echter nog eentje extra tussen zitten. Voelt wel zo veilig. Hele tijd terug is er een discussie geweest, en bleek ook dat de Solar continuum niet het UV eruit filtert, wat toch schadelijk kan zijn voor de ogen.

Commentaar

Hele tijd terug is er een discussie geweest, en bleek ook dat de Solar continuum niet het UV eruit filtert, wat toch schadelijk kan zijn voor de ogen.
      Nope, het Baader Kontinuum filter toont juist forse IR lekkage.
      Dat is mogelijk nog schadelijker omdat het een veel groter doordringend vermogen heeft.
      Het lijkt me sterk dat het glas van de Equinox je daar tegen beschermt.

(op de website van TS wordt de grafiek van het SC fillter handig afgekapt bij 700 nm. Dat daarboven de transmissie hard omhoogschiet wordt er niet bij verteld)
      Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
      (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ik zie dat je de fotografische versie wilt aanschaffen, als je foto's van de zon wil maken ga je inderdaad een UV/IR filter nodig hebben.
        Een baader continuum filter is geen volwaardige zonnefilter, maar dient na een goede zonnefilter geplaatst te worden! Net zoals een gewone kleurenfilter of gelijk welke andere contrast filter ook.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ok, en is een polarisatiefilter dan ook nog nodig? Of doe je dat dan met de meegeleverdere ND-filters?
          Wat doet een continuumfilter eigenlijk?

Commentaar

Het SC filter laat alleen een nauwe band van groen licht door waarin het contrast het hoogste is, vooral voor visueel waarnemen werkt dat goed.

Commentaar

Werken...
            X