Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het grote kleding-topic

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het grote kleding-topic

Misschien nog wel belangrijker dan je oculair: geschikte warme kleding. Wat draag je tijdens de koude nachten? Om dit topic af te trappen: ik heb ene jas van de North Face gekozen. Erg warm, winddicht en grote binnenzakken. Tips zijn welkom!
    20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Ik draag op de koudere nachten altijd een een thermoshirt, normaal shirt, trui/sweater/longsleeve, winterjas (met nauwsluitende mouwen en capuchon), thermobroek, spijkerbroek, thermosokken en snowboots. Die snowboots zijn echt een hele verbetering t.o.v. wat ik eerder droeg (wandelschoenen). Mijn benen willen echter nog wel eens koud worden omdat ik over de thermobroek een spijkerbroek draag. Ik heb begrepen dat een skibroek ideaal is, dus die wil ik ook nog aanschaffen. Laagjes, laagjes! Voor de rest; handschoenen waar de vingertoppen vanaf kunnen. Als ik dan langdurig naar een object wil kijken doe ik de toppen er op, en als ik veel van oculair moet wisselen of wil schrijven, dan laat ik ze er af.
    What happens in Cygnux X-1
    Stays in Cygnux X-1

Commentaar

Alles boven de 10 graden is geen probleem. Normaal gesproken komt dit alleen voor tijdens warmere zomernachten.
      Enter
      Tussen de een graad of 10 en het vriespunt draag ik een muts en handschoenen. Ik heb een shirt, overhemd en fleecetrui met daaroverheen een warme winterjas. Als broek een skibroek. Wandelschoenen met warme gevoerde sokken. Dunne handschoenen. Ook bij het schetsen houd ik die aan. Ik heb snel last van koude vingers, dus afneembare vingertoppen zijn geen optie. Ik heb gemerkt dat een goede muts erg belangrijk is.
      Enter
      Onder het vriespunt of bij meer wind, verander ik de muts, dit wordt een bivakmuts die tot onder de jas doorloopt. De fleecetrui wordt vervangen door een nog warmere en dikke fleecetrui. In de schoenen doe ik dubbele sokken, maar kan onvoldoende zijn. Een korte wandeling is dan af en toe even noodzakelijk. Als handschoenen heb ik dikkere vingerhandschoenen.

Commentaar

Als de temperaturen 's nachts niet meer zo aangenaam zijn, draag ik meestal het volgende: shirt (lange mouwen), sweater of vest, leren jas met bontkraag, sjaal en muts.
        Om m'n benen warm te houden draag ik een pyamabroek met daaroverheen een trainingsbroek. Daaronder draag ik dan nog 1 paar sportsokken met daarover 1 paar voetbalkousen en goede bergschoenen.
        Verder heb ik vaak nog (dunne) Adidas sporthandschoenen, met op erg koude nachten dikkere handschoenen met afneembare toppen eroverheen.

Met een thermoskan hete drank (koffie/chocomel) hou ik het dan wel even uit.
        Last bewerkt door Rocky; 16-10-12, 14:32.
        "The chicken is a dinosaur. I mean, it really is. You can't argue with it, because we're the classifiers and we've classified it that way.” - Jack Horner

Commentaar

Dikke gevoerde winterlaarzen en (jawel!) een oude legging van mijn vriendin draag ik onder mijn broek.
          Verder een dikke winterjas met extra voering en een muts om de oren een beetje warm te houden.

Het enige wat ik nog in mijn winterarsenaal nodig heb, zijn goede handschoenen met afneembare toppen (zoals Steem heeft) en een handwarmer zoals deze.
          Celestron C6S 150mm F/10 - EQ3-2 GoTo - Coronado 40mm F/10 PST - Zomz БПЦ 7x50 bino - Twitter: @astrolandNL - Weblog: http://astroland.info

Commentaar

Ik draag wat Steem ook aandoet feitelijk. Daar haal ik het tot -5 mee gedurende 3 uur. Daarna wordt het te koud en is het niet prettig meer. Dat wil ik verbeteren...

Vwb schoenen twijfel ik tussen mijn snowboots en kisten. Beide met thermosokken. De snowboots zijn me niet eens al te warm. Dit jaar ga ik de vilt met alu zooltjes in de kisten gooien. En ik leg karton rondom de kijker denk ik.

@Steem: tip! Bij de Lidl ik meen deze week goedkope skibroeken! (ik dacht 20 euro ofzo).

En ik heb voor deze winter een Zippo handwarmer onderweg vanuit de VS (ebay, 16 euro incl verzenden).
            Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik draag 's winters meerdere laagjes al naar gelang hoe koud het is. Een dunne thermo-onderbroek van merino wol, daarover een dik geďsoleerde thermobroek en daarover weer een winddichte broek van goretex. Dikke merino sokken en gevoerde bergwandelschoenen. Dan een onderhemd en trui, een fleece vest en daarover een winddichte jas van goretex met binnenvoering van ganzedons. Dikke handschoenen van Mammut waar je nog goed je vingers kunt bewegen en dingen vastpakken. En dan een bontmuts en nog een bivakmuts. De meeste spullen zijn uit de bergsportwinkel en best prijzig en om eerlijk te zijn heb ik het nog nooit allemaal tegelijk aan gehad, veel te warm zelfs in de winter. Maar als echte kou kleum zou ik zonder dergelijke kleding niet meer gaan waarnemen, dus ik ben blij dat ik die uitrusting mettertijd heb aangeschaft.

Commentaar

V.a. donderdag 18-10 is er ski- kleding bij de Lidl in de aanbieding. Een ski broek en een bivakmuts zijn handig.
                Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb zelf sinds vorig jaar een pak wat wordt gebruikt in de hengelsport. Heel fijn pak, warm tot -25 graden en bovendien nog spotgoedkoop. Een hoge broek en jas voor 80 euro. http://www.fishermansworld.nl/websho...-tot-XXXL.html

Echt een aanrader!
                  20cm f4 newton, Bino 28x110, 45 cm f4.6 newton, 45 cm f4.6 binoscope
                  And the universe said unto the telescope, "be fruitful and multiply"

Commentaar

Vest, motorjack, extra motorbroek en motorlaarsjes met verwarmde inlegzooltjes. Vrij dunne handschoenen, met goretex, ook al uit de motorsport. Bij oculairwisseling dus geen handschoenen uit. Chapka op mijn hoofd. En natuurlijk het amerikaanse waarneemvest erover met giga capuchon.Geen gezicht, maar wel warm.
                    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
                    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Leuk Topic. Ook ik pas de zogenaamde Shrek methode toe waarbij ik me verkleed als ui. Laagjes, laagjes, laagjes.
                      Meestal sta ik op Strövels (zeg maar van die "nep" klompen volgens sommige), of op moonboots. Dunne sokken, met
                      daar overheen geitenwollen sokken. Op de benen twee thermobroeken, een dunne en een dikkere, met daar over een
                      spijkerbroek, afgesloten met een dons gevoerde skibroek. Het lijf krijgt ongeveer dezelfde behanding; 2x thermo, daar
                      over een shirt met lange mouwen, een winddicht trainingsjack, daarna een dikke col trui en als laatste een dikke warme
                      lange jas. Aan de handen heb ik als het echt nodig is vingerloze handschoentjes en soms ook nog een paar wanten.
                      Rond de nek zit de col van de trui en een lekkere warme sjaal en op het hoofd een gevoerde fleece muts, met van die
                      flapjes...

Gelukkig ben ik niet de grootste koukleum en heb ik meestal wat minder aan.
                      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
                      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Jeansbroek,muts,onderhemd,pull,houthakkershemd, handschoenen.
                        Last bewerkt door Jacky; 16-10-12, 16:52.
                        Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Laat ik nou eindelijk eens een voordeel bespeuren met betrekking tot een (te fors) overgewicht: Ik heb het niet zo gauw koud.

25 jaar geleden liep ik onvrijwillig in een groen pakje de Russen tegen te houden, nu komt het lange ondergoed prima van pas. Daaroverheen een joggingpak en een vest. Vingerloze handschoenen van 2 Euro en benzinehandwarmers completeren het geheel. Qua schoeisel gebruik ik nieuwe kisten (zwart) met daarin twee lagen sokken.

O ja, een thermos met warme thee is ook niet onbelangrijk. Heb een stevige haardos, dus mijn schedeldak blijft lekker warm, echter: doordat ik wat Madurees bloed in de aderen heb stromen is mijn reukorgaan nogal geprononceerd, en voelt aan als een ijsklont.

erik
                          "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
                          Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Commentaar

+1 voor kisten met 2 paar sokken (dunne binnen, dikke buiten), werkt prima!
                            HTTP 599
                            Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Commentaar

Als m'n voeten koud worden is het meestal snel gedaan met waarnemen. Daarom heb ik verwarmde inlegzooltjes gekocht voor in de gewatteerde laarzen. Gewoon op de 12v accu aansluiten en niet struikelen.

Voor de rest veel laagjes en een bivakmuts, of twee.

Commentaar

Werken...
                              X