Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Heeft er iemand ervaring met de 100gr. van Explore Scientific?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Heeft er iemand ervaring met de 100gr. van Explore Scientific?

Beste mensen,

Ik vroeg met af of er mensen zijn met een 100gr. occulair van Explore Scientific? Is hij net zo goed als een Ethos? Want anders heb je gewoon een goedkopere variant van een Ethos.

Casper
    Ik tuur graag naar obscuur.

http://www.svenwienstein.de/HTML/es_...m_English.html

http://www.cloudynights.com/ubbthrea.../o/all/fpart/1
    Don't argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

Commentaar

Ik heb er ervaring mee, en de twee mensen op het forum die mijn 14mms hebben overgekocht ook, denk ik (mag ik toch open). Niet even goed als een Ethos maar ook niet veel slechter, en dubbel en dik z'n geld waard.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Geen ervaring met alle Ethos-oculairen. Wel een aantal ES. oculairen aan de tand gevoeld. De kortere brandpunten bevielen mij beter dan de langere. Die laatste zou ik van mijn leven liever niet willen gebruiken ivm kleurfouten op de rand en randonscherpte.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door John Baars Bekijk bericht
          Die laatste zou ik van mijn leven liever niet willen gebruiken ivm kleurfouten op de rand en randonscherpte.
          Over welke 'laatste' heb je het? De laatste link waarin men het heeft over de ES9 en TVE10?

Casper

Commentaar

Ik heb de 14mm ES100 van Sixela gekocht en ben er erg tevreden mee. Het is mijn meest gebruikt oculair. Ik heb hem meermaals op deepsky vergeleken met een 13mm Ethos en zie in mijn 12"F5 nagenoeg geen verschil. Ik ben geen expert in het opsporen van visuele defecten maar ik denk serieus dat dit een van mijn beste kopen ooit is geweest.
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Met de "laatste" bedoel ik de langste brandpunten.
              Maar ik slik mijn woorden in: ik heb de 82 graden versies getest en niet de 100 graden versies.
              Sorry, niet goed gelezen. Mijn vader zou nu boos op mij zijn: "goed lezen, jongen!"
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

ik heb de 30mm ES82 ook, maar die randonscherpte en kleurfout vind ik echt meevallen. Daarnaast ben ik toch niet zo gefixeerd ook die randen, je kijkt toch over het algemeen naar het midden van het beeld.
                *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb ook de 30mm 82 en inderdaad, het meest opvallende defect is laterale kleur die nogal brutaal zijn kop opsteekt in de laatste 7. Maar heel erg vind ik het niet; het moeten al vrij heldere sterren zijn voor je er veel van merkt. Voor de rest is het oculair vrij scherp aan de rand, vind ik, tenminste, in de mate van het mogelijke (want in een snelle dob begint de grote uittredepupil sowieso je eigen oogdefecten te laten meespelen, vandaar ook dat ik er geen 31T5 tegenaan gooi. Hoewel, met een Dioptrix,...)

De 100 en nu zelfs 120 oculairs van ES zijn trouwens stukken beter.
                  Last bewerkt door sixela; 16-10-12, 21:23.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nu we het toch over 100gr. occulairen hebben. Waarom zie je geen 100gr. occulairen boven de 20/25? ES komt binnenkort uit met een 25mm, maar je ziet (of ik tenminsten) een 30mm 100gr. occulair. Het zal bouw technisch niet te doen zijn, maar kan iemand dit uitleggen?

Casper

Commentaar

@ Baxtar: een lange brandpunt oculair met 100 graden beeldveld past niet meer in een 2 inch oculair vatting. Omdat bijna niemand een focusser heeft waar nog dikkere oculairen in passen dan 2 inch is er geen markt voor. Daarnaast hebben bijna alle telescopen moeite om aan de rand van het beeldveld nog een goed sterbeeld te projecteren. Dus al zou je de ruimte hebben voor een 3 inch oculair, dan nog zouden de sterren aan de rand coma en astigmatisme gaan vertonen.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Niet noodzakelijk; je zou het Ethos-ontwerp kunnen opschalen ook naar 3" oculairs. Maar het gewicht verhoudt zich tot de derde macht van de lengte, dus een 3" 100 Ethos van 26mm zou al bijna twee kilo gaan wegen. Een 30mm, dat zou al rond de 3 kilo zijn!

Explore Scientific maakt van die 25mm echt wel een 'Lite' versie: hij weegt naar verluid "maar" 1,3kg.

Ik heb al eens 4" oculairs van grotere telescopen in de hand gehad - en het waren maar Kellners. Dat wil je heus niet in een Dob steken ;-).
                        Last bewerkt door sixela; 17-10-12, 09:15.

Commentaar

Origineel geplaatst door Baxstar Bekijk bericht
                          Nu we het toch over 100gr. occulairen hebben. Waarom zie je geen 100gr. occulairen boven de 20/25? ES komt binnenkort uit met een 25mm, maar je ziet (of ik tenminsten) een 30mm 100gr. occulair. Het zal bouw technisch niet te doen zijn, maar kan iemand dit uitleggen?
                          Is ook niet echt nodig. Een 21mm Ethos geeft al zo'n groot beeldveld dat het een prima zoek/overzichtsoculair is. Het werkelijk beeldveld van een 31mm Nagler bijvoorbeeld, is niet veel groter en eigenlijk geen aanvulling. En van de weinige oculairs die wel een aanzienlijk groter werkelijk beeldveld geeft is een 41mm Panoptic. Maar ja, bij snellere kijkers gaat de uittredepupil dan vaak voor een probleem zorgen. Die wordt dan zo groot. Hoewel in jouw geval,...... maak er gebruik van nu het nog kan.

Commentaar

De veldstop die nodig is voor een dergelijk groot werkelijk beeldveld past simpelweg niet meer in een 2" oculairhouder. Net zoals op een gegeven moment een 1.25" ook niet meer genoeg is, en je moet overstappen op 2".

Het grootste 100 graden oculair dat nog binnen een 2" focuser past zal in de praktijk een 27/28mm zijn.
                            Last bewerkt door Roel; 17-10-12, 09:46.
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                            X