Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede sterrenkaart??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede sterrenkaart??

Beste hobbyzusters- en broeders,

Ik ben pas sinds kort aan het sterrenkijken en ben vooral ook erg bezig met orienteren op de hemel. Nu vraag ik mij af wat hierbij handige hulpmiddelen zijn? Ik lees (oa op dit forum) over sterrenkaarten, maar wat is voor iemand als ik (die pas komt kijken, allround geinteresseerd is, digitaal niet goed onderlegd is) nu een leuke sterrenkaart of sterrenatlas?
    Helaas zijn digitale toepassingen als 'Stellarium' niet aan mij besteed (ik kom daar gewoon niet uit!) Ik ben meer van het 'papierwerk', vrees ik.
    Alvast bedankt voor de evt. adviezen!
    Ervaring is de beste leermeester

Een fijne sterrenatlas is de Pocket Sky Atlas. Goedkoop, 20 euro, klein, past altijd wel ergens in, en bevat veel objecten.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Heel simpel beginnen zou je met Rob Walrecht's planisfeer kunnen doen. Die is her en der te koop (ook bij Rob zelf).

Tweede optie zou de kaart van www.skymaps.com kunnen zijn.
      Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Ik gebruik de mag7 maps van http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1052
        Ik heb ze uitgeprint, gelamineerd en in een map gestoken. Dit werkt prima maar ik zou toch ook graag nog iets meer detail willen hebben (en ik ben slechts een 'verrekijkerastronoom' met een 10x50)...
        Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Commentaar

Norton's Star Atlas is er tegenwoordig ook in nieuwe druk. http://www.astronomyknowhow.com/nortons.htm Een mooie atlas met niet alleen kaarten maar ook overvloedige info over de objecten zelf en de basis van astronomie. Met grensmagnitude 6,5 en de relatief kleine kaarten misschien net niet genoeg voor de veeleisende amateur, maar wel erg mooi dus. Het is ook als boek gemakkelijk te gebruiken.

Wil Tirion Sky Atlas 2000 met sterren tot magnitude 8 en grotere kaarten is dan beter. Ik heb een losbladige versie van A3 formaat met 26 kaarten.

De draaibare sterrenkaart van Rob Walrecht is weliswaar mooi in uitvoering en heeft veel Messier en andere objecten maar ik vraag me af of die objecten daarmee wel zo gemakkelijk te vinden zijn aangezien er niet zoveel referentiesterren zijn. Overigens ben ik bang dat het 'psychologische' effect van de combinatie nevels op een relatief kleine kaart doet denken dat ze makkelijk zichtbaar zijn. Wel is de planisfeer handig om snel te zien hoe laat en op welke dag de sterren staan. Ik vind mijn draaibare sterrenkaart van 1990 handiger dan de huidige. Nu is hij groter dan A4 (in de breedte) en past hij niet meer bij mijn Sterrengids en is dus gevoeliger voor beschadiging.

In de Sterrengids van Stichting de Koepel staan voorin een paar kaarten 2 A4, 0h-12h en 12h-0h en twee circumpolaire kaarten (door Wil Tirion). Er staan weliswaar veel minder Messiers dan in de Rob Walrecht planisfeer maar wel meer sterren, zodat je de sterrenbeelden meer compleet ziet. En in Nederland zul je eerder al die sterren vinden dan de nevels die op de draaibare sterrenkaart staan.

Hoe dan ook Walrechts kaart en die uit de Sterrengids vullen elkaar mooi aan voor een eerste ori"entatie. Dan Norton's of Tirion's atlas. De eerste bevat dus meer extra waardevolle info en de andere heeft meer sterren.

@Airwatcher
          Papierwerk is hoe dan ook de beste (en voor mij de enige) optie. Je wil niet steeds je nachtzicht verpesten door naar een helder blauw beeldscherm te kijken.

Overigens zijn ook de kleinere kaarten van onschatbare waarde om de sterrenhemel met de sterrenbeelden als geheel te leren kennen.
          Last bewerkt door EdwardB; 16-10-12, 15:45.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Goede sterrenkaart?

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
            Heel simpel beginnen zou je met Rob Walrecht's planisfeer kunnen doen. Die is her en der te koop (ook bij Rob zelf).

Bedankt allemaal voor de reacties! Zeer informatief!!
            Heb ondertussen alvast een planisfeer bij Rob W bestelt, lijkt me sowiezo een must.
            Zo'n handzaam sterrenhandboek is ook wel handig, maar eerst even goed bekijken welke het prettigst werkt.
            Grtz

Commentaar

Stellarium (www.stellarium.org) gebruik ik veel om me te orienteren, maar de tip van Chipper ga ik zeker uitprinten.

Commentaar

Aanbevolen de oude boekjes: "Welke ster is dat", er staan er diverse te koop op Marktplaats.
                Ben ik als kind (in 1951) ook mee begonnen. Kost haast niets en is heel praktisch om de sterrenbeelden te leren kennen en op te zoeken in de verschillende jaargetijden en op verschillende tijden in de avond en nacht en naar de richting waar men naar kijkt (noord, oost, zuid, west).
                8" Skywatcher Dobsonian. 127mm Skywatcher maksutov. 8x40mm capilux. 15x80 Binoculair

Commentaar

Misschien dat iemand je opweg kan helpen met stellarium, want dat is echt meesterlijk eenvoudig!
                  Maar bij stichting de koepel hebben ze ook mooie sterrenkaarten.

Commentaar

Ik heb zelf altijd een print van de Tri-atlas bij me; gratis downloaden (gewoon googelen op tri atlas) en dubbelzijdig uitprinten en in een map met plastic insteekhoesjes doen of gewoon in een copyshop laten inbinden. Ik heb dat laatste gedaan en heb in 1 handzaam boek nu de A-set en voor meer detail de B-set. Ik heb ook een print van de C-set liggen, maar da's 571 kaarten, dat krijg je niet zo makkelijk in een boek ;-)

Die planisfeer is idd ook erg makkelijk voor een algemeen overzicht en ik gebruik de kaartjes uit de deep sky observers guide (http://www.play.com/Books/Books/4-/2...rlrefer=search)ook vaak (heel handig boekje voor de beginner met beschrijving van heel veel objecten; gericht op kleinere telescopen. Ik heb het iedere vakantie bij me. Kijk zeker ook naar gebruikte exemplaren, ik kreeg een mooie voor 3,50 incl verzenden...)

Commentaar

Origineel geplaatst door chipper Bekijk bericht
                      Ik gebruik de mag7 maps van http://www.cloudynights.com/item.php?item_id=1052
                      Ik heb ze uitgeprint, gelamineerd en in een map gestoken. Dit werkt prima maar ik zou toch ook graag nog iets meer detail willen hebben (en ik ben slechts een 'verrekijkerastronoom' met een 10x50)...
                      Hey Chipper,
                      Bedankt voor je advies ik heb die cloudynights kaarten ondertussen ook uitgeprint en ik vind ze ook erg handig!!

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht

Hoi Theritz,
                        ik ben je nog vergeten te bedanken voor je goede advies m.b.t. Rob Walrecht's planisfeer, het blijkt een erg handig ding te zijn. Die je ook nog eens goed laat zien hoe de sterrenbeelden t.o.v. elkaar bewegen.
                        Ik heb alleen de neiging om hem om te draaien, wellicht omdat ik een tuin op het noorden heb en voor m'n gevoel alle sterren boven de poolster zie draaien..

Commentaar

waar je eventueel ook nog kan kijken:
                          http://www.dekoepel.nl/winkel2/index...emart&Itemid=1
                          Skywatcher 150p Eq6 pro, sony slt a35.

Commentaar

Origineel geplaatst door siom Bekijk bericht
                            waar je eventueel ook nog kan kijken:
                            http://www.dekoepel.nl/winkel2/index...emart&Itemid=1
                            Ja bedankt, da's ook een erg mooie. en misschien nog wel duidelijker als die andere. Voor de prijs hoef je het in ieder geval niet te laten!

Commentaar

Die is ook van de hand van Rob Walrecht
                              Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Werken...
                              X