Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lunt Solar Systems 1,25" Herschel-Keil

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lunt Solar Systems 1,25" Herschel-Keil

Hallo allemaal, is er een van jullie die ervaring met dit sysyteem heeft? En wat moet je er nog bij kopen om de Zon te kunnen fotograferen.
    Verder zou ik graag willen weten wat er door dit sysyteem zichtbaar wordt op de Zon.
    Alvast hartelijk bedankt.
    Bulljanssen

Ervaring heb ik er niet mee maar ook al staat er Lunt op, het is toch gewoon een Herschel prisma denk ik.
    Protuberansen en de typische H-alpha strukturen ga je er niet mee zien.
    Voor het waarnemen en fotograferen van zonnevlekken, fakkelvelden en granulatie volstaat een velletje Baader solar folie ook al.
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Zoals Neo al zegt is het een Herschelprisma voor waarnemingen in wit licht. Je kunt er dus zonnevlekken en fakkelgebieden mee zien, en bij gunstige seeing de granulatie Ik heb er ook eentje, zie:

http://www.astroforum.nl/showthread....Herschelprisma

en

http://www.astroforum.nl/showthread....Herschelprisma

Naast het prisma zelf heb je een grijsfilter en een Sola Continuumfilter dan wel een variabel polarisatieprisma nodig. Ikzelf stop er ook nog een UV/IR filter in (helemaal aan het begin) omdat er blijkbaar toch iets teveel straling door het prisma lekt. Na enkele keren waarnemen kreeg ik last van een geïrriteerd oog. Sinds dat filter erbij zit nergens meer last van gehad.

Commentaar

Ik heb een Lunt 1.25" herschel prisma. Het voordeel vond ik vooral dat het een gesloten constructie is waar bijvoorbeeld Intes een open achterkant heeft. Het voordeel van de gesloten set is dat ik het veiliger vind bij gebruik met kinderen. Die kunnen nu nergens inkijken.

De wedge zit bij mij in een 7cm F6 kijkertje van Robtics. Het oculairhoudertje kun je van de wedge afschroeven, daaronder zit een Baader ND3 filter. Dat geeft, als je er een oculair in zet een wit beeld. Onder het oculair (een zoom) zit het Baader Solar Continuum filter. Die maakt de zon groen maar geeft ENORM veel meer detail t.o.v. het witte beeld. Vóór de wedge zit een 1.25" UV/IR cut filter geschroefd, dat kan op die plek. Dit heb ik voor de zekerheid gedaan omdat het Baader SC filter wat lekkage heeft/kan hebben in het UV spectrum.

Visueel zie ik supergranulatie, fakkelvelden en in de zonnevlekken naast natuurlijk de umbra en penumbra ook de 'slierterigheid' in de vlekken. En ik ben 2x erg blij geworden toen ik een brug over een zonnevlek zag. Visueel is dit het beste wat je maar kan krijgen in witlicht. En stop je het in een grotere refractor dan krijg je nóg meer detail kado.

Let op dat je dit ding niet in een SCT of RC design kijker kan stoppen. Het werkt alleen in een refractor. En ik meen dat er een bovengrens is vwb de opening waarin een wedge veilig te gebruiken is maar dat weet ik niet zeker.

Fotografisch geeft het zeker mooi beeld. Hieronder een foto door mij gemaakt met de genoemde opstelling en een DFK41AU02.AS webcam. Ik ben nog geen ster in de focussing dus het kan echt nog beter.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Zon_SC_01092012_noon_raw_v2_gimpified-300x231.png views: 1 grootte: 77,9 KB id: 1055889

Meer probeersels op mijn website. Daar zijn ze ook wat groter te zien.
        Last bewerkt door theritz; 13-10-12, 13:40.
        Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Door een Herschel prisma ziet de zon er zoals hier uit. Als je liever een oranje of gele zon ziet, kan je er gewoon een kleurenfilter tussen steken.
          Een heel interessante site over zonnefilters is deze. Vergelijk maar eens de transmissie curven van verschillende filters...
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nog een kleine aanvulling op theritz zijn post: bij refractors kan het niet bij de Petzval-achtige types gebruikt worden (die nog een lensgroep achterin de buis hebben zitten) en ik heb ergens gelezen ook niet bij refractors waarbij de lensdelen oliegescheiden zijn (i.p.v. luchtgescheiden).
            Maar vrees niet: bijna alle refractors voldoen wel!

Commentaar

@Jefkje: da's een recente want die maffe 'rommelige' zonnevlek zag ik eersgisteren op de rand aankomen zetten. En die zie je dan inderdaad zo. In gifgroen. Even wennen.
              Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

@ theritz: dat is de meest recente opname van de SDO (1024 versie).
                Het is inderdaad een rommelige zonnevlek, gisteren een paar keer mijn tel kwijt geweest en opnieuw moeten beginnen.
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Lunt Herschel

Halo allemaal, hartelijk dank voormalige reacties, weer wat wijzer geworden.Ikdenk dat ik toch een Lunt Solar kies.

Commentaar

Origineel geplaatst door theritz Bekijk bericht
                    Onder het oculair (een zoom) zit het Baader Solar Continuum filter. Die maakt de zon groen maar geeft ENORM veel meer detail t.o.v. het witte beeld. Vóór de wedge zit een 1.25" UV/IR cut filter geschroefd, dat kan op die plek. Dit heb ik voor de zekerheid gedaan omdat het Baader SC filter wat lekkage heeft/kan hebben in het UV spectrum.
                    Even reageren n.a.v. een ander draadje.
                    Het Baader SC filter heeft juist een forse IR lekkage.
                    Niet alleen is voor imaging een extra IR-block nodig maar voor visuele waarneming wil je toch zeker geen IR straling op je netvlies krijgen.
                    De verkopers op o.a. TS laten je alleen de transmissie tot 700 nm zien, hier is het hele plaatje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: small.jpg views: 1 grootte: 389,5 KB id: 1055982

Commentaar

Klopt. Dat hadden we hier http://www.astroforum.nl/showthread....l=1#post517976 ook al vastgesteld.
                      Theritz werkt nu ook met een UV/IR fitler op zijn Herschelprisma.

Goed dat je de technische gegevens van het SC-filter nu ook tevoorschijn hebt getoverd! Eigenlijk zouden TS en andere leveranciers wakker geschut moeten worden! Het gaat tenslotte om je ogen ...

Commentaar

Ah, ja. Foutje mijnerzijds. Het is een IR-lek inderdaad.

Commentaar

De transmissiecurve komt van het Solarchat forum waar het lekke Kontinuumfilter ook al eens besproken werd.
                          Aanvankelijk hadden mijn opnames met alleen het SC filter gebrek aan scherpte en contrast totdat Emil de tip gaf van een UV/IR-block filter.
                          Uit tests die ik daarna gedaan heb bleek dat de sluitertijd verdubbeld moest worden nadat je een UV/IR-block filter erbij nam.

Dit probleem en de misleidende grafiek heb ik ook bij TS gemeld,
                          ze hebben er niet meer dan deze nietszeggende opmerking aan toegevoegd, zonder verdere uitleg.

...da empfehlen wir die fotografische Folie und einen moderaten Graufilter mit 12,5% Transmission sowie einen UV/IR Sperrfilter.

Commentaar

Als je een Herschel wedge gebruikt is het bij visuele waarnemingen verplicht om een ND3.0 filter te gebruiken! Je kan een Solar Continuum filter niet alleen op een Herschel wedge gebruiken, niet alleen is dat onveilig maar het beeld is ook veel te helder. Een Solar Continuum filter is geen zonnefilter op zich. Ook het gebruik van variable polarisatie filters zonder ND3 is ronduit gevaarlijk. Met een ND3 filter is een Herschel wedge veilig, maar het beeld is meestal nog te helder om aangenaam te kunnen kijken.
                            Voeg bestanden toe
                            Last bewerkt door Jefke; 21-10-12, 10:45.

Commentaar

@jefke: Met een Lunt Herschelwedge, ND3 en Solar Continuum kreeg ik last van een geirriteer oog, en de wedge werd erg warm aan de achterkant.
                              Na het plaatsen van een IR/UV fiolter helemaal vooraan waren beide klachten verdwenen

Commentaar

Werken...
                              X