Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

advies gevraagd nieuw oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het is inderdaad beter de kijker de laatste uren niet in een tas te houden: de temperatuur zakt namelijk als het nacht wordt vrij drastisch en zo'n tas isoleert goed (een kijker koelt vooral radiatie van warmte door de buis, vandaar dat zoals in een ander onderwerp wordt beschreven het nuttig is om net voor het observeren de buis te isoleren) en houdt de buis dus op de omgevingstemperatuur van de dag.

Wel ervoor zorgen dat de achterkant van de telescoop open is maar de dop op de voorkant zit (zonder dop op de voorkant koelt de kijker nog sneller af, maar de corrector meer dan de rest, en dus beslaat de corrector dan net als de kijker op temperatuur komt...)
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

bedankt voor de goede tip, ik zal de volgende keer bij het afkoelen de achter dop er aflaten.
      ik zet meestal de oculier er alvast op.

Maar nog even terug komt op mijn eerste vraag. zijn er goede oculiers 8 mm tekoop voor 75 euro.
      Of is dit zonde geld, en kan ik beter doorsparen voor een Baader Hyperion?

Commentaar

Zoals sixela zei, de TS NED oculairen zijn ook goed: http://www.teleskop-express.de/shop/...-Kontrast.html. Ze zijn goedkoper dan de Hyperions omdat ze een wat kleiner beeldveld hebben. Bij planeten is een heel groot beeldveld minder belangrijk, en omdat je een goto-montering hebt, dus een volgende telescoop, hoeft het beeldveld ook niet heel groot zijn.
        What where the skies like when you were young?

Commentaar

top, dank voor de info.

Ik heb een tijd terug gelezen, dat je oculiers hebt, waarbij als je wisselt tussen verschillende Groote, van een 25mm naar een 8mm, dat je dan niet opnieuw hoeft scherp te stellen.
          Daar was een bepaalde term voor.....?

Zijn de Astro-Tech Paradigm dual ED/ ned of de Baader Hyperion hiervan voorzien?
          Of hebben alleen de hele dure die optie?

Commentaar

Dat zijn parfocale oculairs. En dat komt niet zo heel vaak voor. Maar focussen is toch zo moeilijk niet?
            De oculairs die je noemt hebben dit niet.
            10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door martijnsk Bekijk bericht
              Daar was een bepaalde term voor.....?
              Parfocaliteit. Niet zo belangrijk, en als je het wilt dan kun je altijd ringen kopen die je op de oculairhulzen steekt zodat ze allemaal met de oculairhouder op dezelfde afstand scherp zijn. Ik stel trouwens zelfs bij parfocale oculairs altijd opnieuw scherp, want bij lage vergroting kun je niet even precies scherpstellen als bij hoge.
              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb toevallig de 8 en 25 van de astrotech paradigm oculairs. Mij bevallen ze nog steeds goed. Na het verwisselen de focus een beetje bijregelen en klaar.
                Zeiss Conquest HD 8x42

Commentaar

Er staat zopas een 13mm hyperion op te-les-koop.nl voor 70 euro... tip?
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

thanks

Commentaar

weet iemand trouwens hoeveel graden de standaard oculier van skywatcher zijn, die worden meegeleverd met de telescoop?

Commentaar

Ongeveer 52° dacht ik. In ieder geval tussen de 50 en 55°.
                        Zelfbouw 130 mm f/5 reisdobson - EQ2 - 250 mm f/4.68 zelfbouw dobson

Commentaar

Zoiets, ja. Het zijn Plössls, en die hebben meestal een beeldveld van die grootte.
                          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Werken...
                          X