Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

advies gevraagd nieuw oculair

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

advies gevraagd nieuw oculair

Ik heb een skywatcher mak 102 1300mm op een az goto

Daarbij werden twee oculairs bijgeleverd, een 10 en 25 mm.
    Nu volstaat de 25mm prima als zoek oculair.

Echter de 10mm valt tegen:

- De vergroting mag voor mij nog wat groter, zo zijn jupiter en Saturnus erg klein.
    - Het beeld beeld is vergeleken met de 25mm erg wazig. goed te zien bij bijvoorbeeld de maan.
    - De kijkhoek van de 10mm oculair is vrij klein.

Nu wil ik een nieuw oculair gaan kopen, maar er is erg veel keuze.
    Ik wil rond de 50 a 75 euro uitgeven.

Hebben jullie wat aankoop tips.?
    Last bewerkt door MoreLinux; 11-10-12, 22:03.

Eerst en vooral mag je niet vergeten dat de vergroting van het 10mm oculair een stuk groter is dan van de 25mm. Dit zorgt er voor dat de seeing een grotere invloed heeft op het beeld. Bij slechte seeing zal het beeld in de 25mm misschien wel nog meevallen, maar in de 10mm zal het beeld veel slechter zijn.

Qua vergroting moet je zorgen dat het gat tussen de 25mm en de nieuwe niet te groot is. Wil je een hogere vergroting, of een beter oculair met dezelfde vergroting?
    Voor rond de 70 euro misschien een TS Planetary?
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Voor een Mak (F/10 en hoger) zijn de Baader Hyperion oculairs een uitstekende keuze, wegens weinig tot geen last van randastigmatisme en een aangenaam beeldveld van 68 graden.
      Ik zou jou een 13 of een 10mm Hyperion aanraden, daar haal je veel plezier mee uit jouw mak. Op de 2e hands markt vind je die rond 60 - 70 euro, nieuwprijs ligt rond 95 euro.
      Als je nog verder gaat vergroten, dan schakel je beter over op een TS Planetary oculair. Maar houd er rekening mee dat hoger vergroten ook wilt zeggen dat je de onrustige atmosfeer (seeing) meer gaat vergroten en dus waziger beeld krijgt. Een Mak geeft vanzelf al een grotere vergroting, dus bega geen overkill: jouw kijker kan in normale omstandigheden iets van een 180 - 200x vergroting aan, dus met een 10mm zit je op 130 maal (erg leuk), met een 7mm zit je al op 185 maal. Nog hoger zou ik met jouw kijker niet gaan.
      -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Met Tom C eens.
        Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Hyperions zijn inderdaad een betere keuze, maar dan moet je voor dat budget wel tweedehands gaan
          Prima oculairs trouwens, zeker tevreden van.
          10" SW Flextube dobson

Commentaar

Origineel geplaatst door martijnsk Bekijk bericht
            - Het beeld beeld is vergeleken met de 25mm erg wazig. goed te zien bij bijvoorbeeld de maan.
            Dan moet je natuurlijk eerst die oorzaak gaan oplossen voor je nóg meer vergroot, want anders wordt het met een 4mm enkel nog waziger.

-Is de kijker goed gekoeld? Heb je eventueel een Lymaxkoeler om de spiegel sneller op temperatuur te brengen, of zet je de kijker op voorhand al buiten?
            -Is de kijker goed gecollimeerd?
            -Is de kijker opgesteld op een plaats waar de lokale seeing goed is --waar de atmosfeer niet te turbulent is-- (dus niet zoals wij enkele jaren geleden op een nacht van de sterren deded boven een kampvuur van de scouts kijken, maar ook niet over een dak van een verwarmd huis, in de de vrij turbulente omgeving van de lijszijde van een huis, enz.)?

Dan nog kan de atmosferische turbulentie ('seeing') het beeld gewoon bagger maken; als er een snelle straalstroom in de hogere troposfeer boven je hoofd hangt kun je daar niet veel aan doen (ja, je kunt naar de Canarische eilanden verhuizen, maar dat is wel erg drastisch). Maar je zult pas merken dat de maan met die 10mm soms scherper is dan op andere nachten als je die andere mogelijke problemen kunt uitsluiten.

Voor een f/12 Mak is geeft een 8-10mm zowat de grootst mogelijke zinnige vergroting voor Jupiter. Veel meer vergroten en Jupiter wordt zo donker dat er minder te zien zal zijn.

Op 130x vind ik Jupiter trouwens niet zo klein, en in oppervlak is die al 13 keer groter dan de volle maan met het blote oog (behelst 1,8° in plaats van een halve graad). Het ziet er alleen klein uit door al dat zwart en omdat Jupiter maar een klein deel van het veld in dat oculair inneemt, maar zo klein is het niet (1,8° is een schijfje van 1cm op een afstand van 30cm). Het enige wat je mist om je van die subjectieve indruk te ontdoen is ervaring: blijven kijken tot je details bespeurt, nacht na nacht, en lang genoeg.

Iemand met een normaal oog zou op 130x zelfs een _tekst_ van 22 letters die over Jupiter zou gelegd zijn moeten kunnen lezen, en contrastrijke details onderscheiden die 60 keer kleiner in diameter zijn dan de planeet, dus als je niet veel details ziet dan ligt het echt niet aan de schijnbare grootte van Jupiter op 130x.

Maar dan mag het beeld uiteraard niet te wazig zijn -- zie boven-- want anders blijf je speuren en er worden geen details zichtbaar. Details op Jupiter zijn natuurlijk niet allemaal erg constrastrijk en dus moeten sommige ook een pak groter zijn dan wat ik aanhaalde om ze nog te zien, maar ook daar speelt ervaring een grote rol.

Voor Saturnus en Mars --die een grotere oppervlaktehelderheid hebben-- kan je nog wat meer vergroten, met bijvoorbeeld een 6mm. Maar dan houdt het voor planeten ook op, want met nog meer vergroting wordt het zelfs bij een perfect stille atmosfeer enkel nog waziger (de beperkte opening vervaagt het beeld en voor meer details op die vergrotingen heb je dus meer opening --een grotere telescoop-- nodig.

Nu wil ik een nieuw oculair gaan kopen, maar er is erg veel keuze.
            Aangezien je graag 'meer kijkhoek' wilt zou ik de TS NED reeks aanbevelen. Die hebben ook een niet àl te oncomfortabele oogafstand, 60° kijkhoek, en zijn (duur hun relatieve eenvoud) scherper dan de goedkopere échte 70° kijkhoekers. Maar eigenlijk is dat voor planeten geen punt: je montering kan volgen, en je kloeg er zelf over dat Jupiter maar zo weinig beeldveld vult. Persoonlijk heb ik liever een goede Kasai HC ortho, maar die ga je --althans nu-- blijkbaar niet fijn vinden.

Als je toch 70° kijkhoek en meer oogafstand wilt, dan is er de TS Expanse en de Hyperion (beide zijn afgeleid van de uitstekende maar peperdure Vixen LVW). Eigenlijk heb ik liever de iets recenter uitgebrachte TS Expanse.

Als je enkel meer oogafstand wilt, dan is er de TS HR Planetary (of TMB/Burgess Planetary bijvoorbeeld bij Robtics), en de iets betere (maar te dure) Meade 5000 HD60 en de Celestron Xcel-LX, al al vind ik die voor planeten minder goed dan de vrij goedkope TS NED.

Maar opnieuw: verwacht geen mirakels van een nieuw oculair als de beperkende factor momenteel ergens anders ligt.
            Last bewerkt door sixela; 12-10-12, 09:22.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik heb waarschijnlijk ook dezelfde 10 mm (Skywatcher). De 25mm is inderdaad uitstekend. De eerste keer dat ik door de 10mm keek waren sterren vlekjes, ook na scherpstelpogingen. Ik ben toen daarna naar de Koepel gegaan om extra oculairen te kopen, ook Plossls. Toen ik de nacht erna keek, ging ik de hele serie oculairen af. Wat schetste mijn verbazing? Prima zicht, ook met de 10mm van Skywatcher. De sterren waren gewoon puntjes. Ik vraag me af wat er gebeurd is? Damp op de lens richting vangspiegel?

Let wel op dat het Plossls zijn. Bij korte brandafstanden zijn ze minder comfortabel (beweeg je hoofd maar eens terwijl je kijkt, dan zie je het beeld snel wegvagen).

Ik kan nog niet vertellen hoe alles bevalt, te weinig kunnen uitproberen.
              Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Het kan zijn dat de eerste nacht de seeing heel slecht was.
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Blijkbaar. Ik moet er ook weer helemaal in komen. Mijn vorige telescoop was een 11,5cm Newton, dat was meer dan 20 jaar geleden. Heb ik heel veel mee gekeken (was een goeie telescoop trouwens), maar ja, veel ervaringen weer vergeten, ben ik bang.
                  Moet alles weer helemaal opbouwen.
                  Dubbelster-"astronoom" met een klassieke inslag | o.a. Skylux 70/700

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                    Het kan zijn dat de eerste nacht de seeing heel slecht was.
                    En de Mak niet goed afgekoeld was. Reken maar op een uur of meer met een kleine Maksutov.
                    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Ik begrijp dat wat ik zie door mijn telescoop en de kwaliteit daarvan, afhangt van de factoren zoals genoemd.

-Is de kijker goed gekoeld? Heb je eventueel een Lymaxkoeler om de spiegel sneller op temperatuur te brengen, of zet je de kijker op voorhand al buiten? :smile: ja
                      -Is de kijker goed gecollimeerd? :smile: ja hij is nieuwe, ook heb ik begrepen, dat een mak niet zomaar hoeft te worden gecollimeerd
                      -Is de kijker opgesteld op een plaats waar de lokale seeing goed is --waar de atmosfeer niet te turbulent is-:smile: ja

Maar nu begin ik een beetje te twijfelen, aan het nut van het kopen van een (beter) oculier. Begrijp ik het goed, dat een nieuw oculier, geen hele verbetering mee brengt.

Waar kan ik trouwens een Baader Hyperion 8mm oculair voor 95 euro vinden? Ik kan zo rond de 120 a 125 euro vinden..

Commentaar

Als je kijker goed is afgekoeld en de seeing is goed, dan zal je zeker profijt hebben van dat nieuwe oculair. Het zal alleen niet elke waarneemnacht zijn.

Voor tweedehands oculairen is http://te-les-koop.nl/ een site om in de gaten te houden, naast het te koop subforum. Op marktplaats komt heel af en toe ook wat voorbij.
                        What where the skies like when you were young?

Commentaar

-Is de kijker goed gekoeld? Heb je eventueel een Lymaxkoeler om de spiegel sneller op temperatuur te brengen, of zet je de kijker op voorhand al buiten? :smile: ja
                          Hoe lang?
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

ik zet de tas van de mak altijd een avond van te voren in de schuur.
                            Dus dan is mijn kijker al aardig op temperatuur.

Dan ga ik de montering op zetten, alle spullen pakken. Dan ben ik al weer een half uurtje verder.

Wat een leuke hobby is dit zeg... je telescoop moet niet te warm zijn.. dus afkoelen..
                            Maar mag ook niet te ver afkoelen, anders beslaat de kijken... aaggggg

Ik moet binnen kort nog dauw verwarming kopen, een powerpack en wil nog een nieuwe oculiar. Dat is dan weer 400 euro verder.

Commentaar

ik zet de tas van de mak altijd een avond van te voren in de schuur.
                              Dus dan is mijn kijker al aardig op temperatuur.
                              Je kunt hem daar ook weer opbergen. Dan hoeft de kijker elke keer als je 's-winters gaat waarnemen maar enkele graden verschil te overbruggen. Een andere optie is om alleen de buis ( zonder tas) nog voor het avondeten buiten te zetten. Tegen de tijd dat je ( eindelijk) kan gaan waarnemen is hij al enkele uren onderweg...

Commentaar

Werken...
                              X