Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Advies over oculairs gevraagd

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Advies over oculairs gevraagd

Net even door alles hier heen gewandeld maar al met al toch een berg info. Te veel om er voor mij iets uit te halen, dus maar even vragen.
    Bij mijn 130-900 Newton (f:7) zijn 2 Superplössl oculairs bijgeleverd (25 mm en 10 mm) en een 2 x Barlow lens. Wat zijn nu oculairs die er eigenlijk gewoon nog echt bijhoren als standaard uitrusting zeg maar? Heb al gezien dat er zowel nieuw als 2e hands enorm veel te vinden is en in diverse prijsklasses.
    It's My Tail And I'll Chase It If I Want To

Neem aan dat je alleen 1,25 inch occulairen kan gebruiken?
    In dat geval zou ik er een 32mm plossl bij kopen.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Neem aan dat je alleen 1,25 inch occulairen kan gebruiken?
      In dat geval zou ik er een 32mm plossl bij kopen.
      Klopt, 1,25" maat. En okay thanx.

Commentaar

De Barlowlens die er bij zit is waardeloos. Prutslensje.
        De standaard oculairs zijn prima.
        Wat ik erbij zou kopen is inderdaad een 32mm Plossl (28x) voor grote zwakke nevels en voor planeetwaarnemingen een 6mm Possl (150x).
        Dit is ongeveer de maximale vergroting waarbij het nog prettig waarnemen is. Ga je nog hoger vergroten zul je veel moeite krijgen met scherpstellen vanwege de lichte montering. Maar 150x is zat. Je ziet de Cassinischeiding + wolkenband op Saturnus en meerdere wolkenbanden op Jupiter. Bovendien is de seeing in Nederland vaal zo belabbert dat ook voor grotere telescopen een vergroting van 150x al het maximum is.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Deze vraag is niet zo eenvoudig en hangt voor een groot deel af wat je eigenlijk wil waarnemen. Plössls zijn inderdaad degelijke oculairen die je voor weinig geld kan kopen. Maar ze hebben zo hun beperkingen en één ervan is het beperkte beeldveld (max 52°). Vooral de kleinere Plössls zijn - naar mijn mening - verschrikkelijke dingen met slechts een piepklein gaatje om door te kijken zodat je je oog bijna tegen het oculair moet plakken om iets te zien.

Als je werkelijk met deze hobby wil doorgaan en zeker indien je later misschien naar een grotere telescoop wil overschakelen kan ik je enkel aanraden om meteen te investeren in degelijke oculairen waar je een leven lang plezier van hebt. En zelfs indien je er mee wil stoppen blijven deze oculairen redelijk goed hun waarde behouden zodat je er uiteindelijk niet veel geld aan verliest. Panotics, Naglers, Pentaxes en dergelijke zijn geweldige dingen, maar volgens mij veel te duur voor wat ze zijn. Degelijke alternatieven zijn de Baader Hyperions (http://www.modernastronomy.com - laagste prijs in Europa en perfecte service) en Sieberts (http://www.siebertoptics.com).

Oculairen kosten (veel) geld maar goed materiaal zal je waarnemingservaring spectaculair verbeteren, dat verzeker ik je!

Peter
          Het Zwerk
          Belgium

Commentaar

Okay, thanx allemaal!
            Dus een 32 mm en 6 mm zouden er eigenlijk bij horen maar dan met een groter beeldveld. Groothoek dus en niet gaan voor het goedkoopste?
            En wat ik wil waarnemen? Tja, eigenlijk alles waar ik mijn scoop en ogen maar op kan richten
            Maar eens lopen kijken op Marktplaats en daar staat het volgende: http://tinyurl.com/ynf8mj ... een Vixen LV 6mm Oculair. 1,25" voor €70,= ... wat ik begrijp is Vixen zeker wel okay maar ff opgezocht en het beeldveld is maar 45 graden ... en dus ook zo'n klein gaatje om doorheen te turen ....

Commentaar

Hallo Meegja,

Jij komt uit Haarlem. Een aantal van het forum wonen bij jou om de hoek.
              (Nop, Japie, ikzelf)
              We spreken een keer wat af en dan ga je een aantal van onze oculairen uitproberen.
              Bijvoorbeeld komende zondagochtend?

Groet

Harro
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mmmm, s kijken:

1) Zaterdagavond/nacht met hele mooie dame op stap, tot in de late uurtjes feesten en wie weet vervolg ... iig heel erg uitslapen ...

2) Zondag ochtend vroeg oculairs testen voor (her)nieuw(d)e hobby ...

Ander keertje okay?

Menno

Commentaar

Origineel geplaatst door meegja
                  Mmmm, s kijken:

1) Zaterdagavond/nacht met hele mooie dame op stap, tot in de late uurtjes feesten en wie weet vervolg ... iig heel erg uitslapen ...

2) Zondag ochtend vroeg oculairs testen voor (her)nieuw(d)e hobby ...

Ander keertje okay?

Menno
                  Gelijk heb je
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                    De Barlowlens die er bij zit is waardeloos. Prutslensje.
                    De standaard oculairs zijn prima.
                    Wat ik erbij zou kopen is inderdaad een 32mm Plossl (28x) voor grote zwakke nevels en voor planeetwaarnemingen een 6mm Possl (150x).
                    Ga je niet zo makkelijk vinden - zelfs orthos van rond die brandpuntsafstand beginnen gebouwd te worden met een ingebouwde barlow. Een 6mm Plössl zou een oogafstand hebben van 4.5mm.

Misschien een Burgess Optical/TMB Planetary van rond de 7-8mm? En een *goede* barlow (bijvoorbeeld een Televue 2x), dan kan die 10mm Plössl als 4.5-5mm gaan dienen, en de 25mm als 11-12mm.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ach, 't is maar wat je gewend bent. Ik heb absoluut geen problemen om door mijn 6,5 mm Plossltje te kijken (kijkgaatje 4 mm!!!!) om over mijn 4 mm Plossltje nog maar te zwijgen! Liever dat dan zo'n handgranaat die mijn focuser bijkans afbreekt.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Maar een 2e hands Vixen LV 6mm Oculair. 1,25" voor €70,= is dus geen miskoop?

Commentaar

Voor 19 euro meer heb je m nieuw bij:

http://www.hoo-germany.de

Dus als je dat doorgeeft, misschien kun je er dan nog wat meer afkrijgen

Commentaar

€ 19,= ? .... ff gekeken daar en ze hebben actie van € 99,= voor € 89,= daar?

Commentaar

€ 19,= ? .... ff gekeken daar en ze hebben actie van € 99,= voor € 89,= daar?
                              Ik zei ook voor 19 euro MEER
                              Als je dat doorgeeft aan diegene van wie je m 2dehands overkoopt, misschien dat je er dan nog wat af kan krijgen van die 70 euro.

Commentaar

Werken...
                              X